Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under mars 2009

Av Marie - 27 mars 2009 23:39

Fick jag ett telefonsamtal av en vän...en vän som är  svårt sjuk i Cancer, ingen vet prognosen men vi alla hoppas och tror att han ska övervinna detta helvete på jorden..

Det mest fantastiska är att JAG borde vara den som ringer och bryr mig...


Och jag BRYR mig! Men jag är så rädd.....Jag är så rädd att jag ska ringa och 

få höra att rösten är mindre glad, mindre hoppfull...jag är rädd för vad det ska göra med mig...hur ego är inte  det...


Min fantastiske vän engagerar  sig i MIG och hur det går för MIG....


Somliga människor är fantastiska!


Just nu sitter jag och tittar på en film med Mel Gibson & Julia Roberts...

Den är annorlunda....


Jag klantade till det under Lets dance så jag såg bara Lailas showdans, den var makalös!

Så fantastiskt vacker...så kom det rekla och jag zappade till nåt annat och jag missade Magnus nummer...som tur är kan man se det på nätet igen...


För övrigt så har mina "utlämnade" ungdomar varit otroligt gulliga i veckan.

Maja fick godkänt på sina muntliga prov!

Jippieeeee!


just ikväll tänker jag på Emma....Jösses var är hon? I Sverige? Canada? Hur har hon det? Det får jag ta reda på i morgon

Tack o Hej leverpastej!


Av Marie - 27 mars 2009 11:14

Har du lämnat en blomma?


Har du lämnat
en blomma idag
i form av ett gott ord.
Har du låtit din sol stråla
över dina medmänniskor?


Eller har du lämnat
tistlar och törnen
i form av vassa ord,
och låtit regnet falla ner.


Vi måste visa
mera ömhet för varandra
strö blommor omkring oss
och ha ett gott skratt
så att solen lyser.


~~ Willhelmina Schedin ~~

Av Marie - 27 mars 2009 10:20

Vet inte om jag nämnt det men jag är hundallergisk...jo....jag äter allergimedicin varje dag och periodvis under vintern får jag puffa bricanyl & pulmicort...eksem på händer och i ansiktet...

Men vad gör man..hundar är mitt liv...


Nu har det dock satt sig i ansiktet, ena ögat är svullet och jag ser ut som om jag vore 60 istället för 25 ..*he he* nä jag blev ju 43 i tisdags:)


Så jag ska börja med att byta hudcreme och foundation...så får vi se om det hjälper...en liten gnagande oro är Jäger...jag har alltid haft extra svårt för hanhundar, speciellt deras saliv....även urin....om jag råkar komma åt snoppen på en hanhund  så känns det som om jag får frätande syra på händerna, det svider och kliar så jag kan bli tokig...det är EN av orsakerna att jag aldrig ska ha en hanhund....


Jag hoppas att det inte är Jäger, jag kan inte sälja honom förrän han är färdigröntgad vid 12 månaders ålder....helst skulle han ju vara kvar till L-testen är gjord vid 18 månader..men vi får se....


Inte kul iallafall och gå omkring och se ut som f...n i ansiktet....och det kliar och svider...

Av Marie - 27 mars 2009 09:33

Och helg igen..veckorna går fort.

ja att bilrasta tycker många är fel:) Undrar VARFÖR? det är ju ingen som har förklarat sitt ställningstagande...om det bara är för att det är förbjudet?


Jag förstår ju lagstiftarens tanke...att rasta en hund BAKOM en bil ..man ser för sin inre syn en panikslagen hund i full galoppp efter en snabbt körande bil. 

Men jag kan inte se skillnaden på att gå/cykla/åka bil i 20 km /t BAKOM hundarna...En person har lika mycket eller lika lite att säga till om som gående/cyklande om hundarna skulle hitta på något hyss 30 meter framför mig...Om de inte lyssnar på en inkallning från husse eller matte i en bil med nedvevad ruta  så lyssnar de förmodligen inte om husse och matte är gåendes/cyklandes heller....och om hundarna är 10-30 meter framför när Husse/Matte går eller cyklar så hinner de göra lika lite/eller lika mycket som om de satt i ett fordon...är det principen bara? Att man anses som en latmask?

Ja det kan säkert en bilrastare leva med...det ÄR en bekvämlighetsgrej men framförallt tidsbesparande när någon har en stor flock med hundar och alla ska få sitt. Och det ersätter som sagt inte annan träning eller aktivitet, det är en konditionsträning...


Så som sagt, jag förstår inte vad man har så emot det...någon får gärna förklara sin ståndpunkt anonymt...men var vänlig håll en trevlig samtalston....


Det är ungefär som kastrering av hanhund..det var inte så länge sedan det var förbjudet, och det finns fortfarande falanger som får puls och adrenalinpåslag om man diskuterar kastrering av hanhund..och de har egentligen heller inga riktigt bra argument.


Jag förespråkar inte generell kastrering av alla raser, speciellt inte på brukshundar där man för rena avelsutvärderingar bör behålla hundarna intakta...men för blandraser och andra hundar som det inte spelar så stor roll för så tycker jag det är en kanongrej...det borde egentligen vara lag på kastrering av blandrashundar....och då kom jag på en annan grej...det borde vara lag på kastrering av huskatter/sällskapskatter! Då hade värdet på katter stigit och det hade inte blivit en slit och slängvara!


Barnens kusin skaffade katt (han är väl runt 20) nu 6 mån senare är det jobbigt, det luktar i kattlådan, kattmaten kostar..så nu ska katten ges bort...fy fan!


Sådana djurägare skulle tvingas gå till veterinären och avliva sina djur! Det skulle få dom att tänka till innan de skaffar djur på nytt...den här katten kommer att ges bort, och ingen bryr sig om vart den hamnar elelr om den far illa...då är det ett bättre öde att få somna in...


Sen medan jag ändå har mitt adrenalin pumpades så borde det vara förbjudet att släppa ut sina katter i tätort!

Ska man bo i stad/by då håller man katterna INNE! De springer och skiter och pissar i rabatter,och sandlådor, sover i andras trädgårdsmöbler,lägger sig i barnvagnar, klättrar på bilar för att värma sig på motorhuven de tar små-fågelungar men framförallt så blir dom överkörda, slåss med varandra och de ynglar av sig!


Jag tycker mycket om katter, men de skall vara inne eller bo på en lantgård...






Av Marie - 26 mars 2009 14:56

Släck alla lampor en timme på lördag...och det är alltså inte för att spara el(även om det blir en följdeffekt) utan det är en manifestation och en symbolhandling för att visa att man bryr sig om klimathotet.



Många av världens huvudstäder släcker.  Oslo, Köpenhamn och Helsingfors släcker. Men Sveriges huvudstad Stockholm släcker alltså inte. Varför?

Jo en pressansvarig förklarade att de inte trodde på "symbolhandlingar" utan jobbade för ett mer ett långsiktigt perspektiv...!!!


Uppmana Stockholm att delta i Earth Hour!

Maila Redaktion@stadshuset.stockholm.se




Av Marie - 26 mars 2009 10:39

*he he* då fick jag ganska omedvetet igång lite adrenalin på folk...

Bilrastning....det väcker alltid många olika känslor...

Vad är huvudargumenten MOT?

  • Att man är lat?
  • Att hunden blir rädd?
  • Olycksrisk?
  • Olagligt?

Ja jag vet faktiskt inte fler motargument....

Hur går det till i praktiken då....jo givetvis rent hypotetsiskt annars så kopierar någon texten och gör en polisanmälan förstås...så rent hypotetiskt, i de fall Jag har hört berättas om så gör man tydligen så här:


Man lastar in sin hundflock i bilen och sedan kör man ut där det finns ett lämpligt område för bilrastningen, utan trafik företrädelsvis!

(revinge hed ca en mil från lilla orten Veberöd)


Hundarna släpps ur bilen...(de är lyckliga hoppar och skäller fulla av förväntan)

Föraren tar plats, vevar ner rutorna så h*n kan kommunicera med hundarna och rullar sakta iväg...hundarna i full fart framför...

hastigheten ligger på lägsta möjliga, krypkörning mellan ettan & tvåans växel...när en hund stannar för att göra sina behov, stannas bilen...


Hundflocken springer och leker och busar framför fordonet och får sin konditionsträning, detta kan utföras i vilken väderlek som helst och vilken tid på dygnet som helst och är en snabb och effektiv form för konditionsträning av många hundar.

Den ersätter inte vanliga promenader eller träning


Olycksrisken då....det som berättats för mig är att i 20 km/t med krypkörning samt att hundarna befinner sig konstant 20-30 meter framför fordonet så anses risken minimal.


Hundarna lärs att hålla sig på sand/grusvägen, inga äventyr ut i buschen mer än att göra ifrån sig....(ingan jakt  eller risk för skada på vilt)


Så latheten...jo det är klart, man kunde ju ta tre till fyra stora hundar i koppel och cykla en mil till revinge kl 19.00 en mörk novemberkväll i ösregn och sedan cykla 8 km på sandväg så att hundarna ska få springa lösa....det är ju faktiskt möjligt...fy vilken lat människa !


Fast då tycker jag att den personen som berättade detta FÅR vara lat:)


Skillnad om man har En hund att cykla runt med i en springer eller nåt....







Av Marie - 26 mars 2009 09:05

Tänk att jag faktiskt inte har så mycket att skriva om...jag funderar på om jag ska "hitta på" något brännande ämne...om jag ska "tycka" om något..


Nu när man vet att man har närmare 200 som läser bloggen vill man ju inte att läsarna ska tappa intresset...


Men ibland är det faktiskt ganska händelslöst, denna vecka har varit sådan...jag kämpar med mitt pulver, men jag har fuskat en hel del och jag saknar fortfarande den riktiga motivationen..och jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur min nedåtgående spiral... jag står still viktmässigt på mina 10 kg ner... Denna veckan har jag inte haft någon "ombytt" motion..jag går varje dag minst en timme med jyckarna...

Det ger mig dåligt samvete för det är alldeles för lite för dom. Jag har försökt att träna lite "hjärna" genom at de har fått leta bollar och sånt men det är som sagt för lite = dåligt samvete...


Tiden har inte riktigt räckt till....när man går med alla hundarna så är det också svårt att få till "bollletande" I min flock så blir det för mycket stök om alla ska leta samtidigt och jag har ärligt talat inte den kontrollen så jag kan ha någon sittandes still och vänta på sin tur...Det har jag inte tränat på och det blir irritation från mig och bråk mellan vovvarna...

Så när jag jobbar med dom måste det vara en och en eller om man är två som är ute och man kan ha en kopplad...


Så när jag vill tjäna tid går jag  en timme ute i naturen och hundarna springer väl tre ggr så långt som jag går genom att de busar och leker med varandra...


Förr så bilrastade jag en hel del...och jag VET att det är olagligt! Ute på Revingehed får man egentligen inte köra bil på småvägarna, men det finns en jättefin runda på närmare 8 km och har man en vuxen färdigväxt hund är det idealiskt att puttra fram i 20 km i timmen och hundarna travar framför bilen...Hundarna har alltid älskat det och de får INTE panik att jag kör ifrån dom och man anpassar hastigheten givetvis så att de inte förtar sig eller blir överansträngda..

Det är helt enkelt tidsbesparande konditionsträning.


Visst hade jag kunnat cykla dessa 8 km...men det skulle ta mycket längre tid, för det är närmare en mil dit där jag KAN släppa dom för att "konditionsträna"


Men nu när Jäger inte är riktigt färdigväxt och hans höft är ett litet frågetecken så vågar jag inte konditionsträna på samma sätt som jag kan göra med hans mamma:) (hon har blivit TJOCK)


Så det blir mycket promenader just nu...men jag hade behövt träna mer!

Nåja ikväll ska jag träna iallafall:) Jag har köpt nya skor och skaffat "pelotter" att lägga i..för min fot värker fortfarande...


Hoppas det ska hjälpa...



Ja Båshuad är lat , slö  ex. "Den nye drängen e så båshuad, så han gider ente riva se når de kliar"







Av Marie - 25 mars 2009 08:52

Idag är det ju våffeldagen...jag tror jag ska göra lite våfflor till ungdomarna ikväll:)

Våffeldagen som egentligen hette "Vårfrudagen" och senare förvanskats till "våffeldagen"  Tydligen har vi ätit våfflor denna dagen sedan 1600 talet


Idag är tredje dagen Maja är med på Jobb och det har varit ett meck att få henne att plugga sin Kemi, Engelska och idag är Det biologi...Hoppas hon får till det imorgon på muntliga provet.


Idag skall vi också till soc för en uppstart av "familjeterapin"   Hoppas det blir en bra kille vi får...


Annars så är det lugnt på ungdomsfronten...Rasmus har två besök hos Soc han ska genomföra, ett för kontroll av hans lämplighet för körkort och ett där åklagaren har begärt in ett utlåtande...

Han är ju misstänkt för skadegörelse som han nekar till och eftersom åklagaren vill ha in yttrande från soc så ligger det väl nära till hands att det blir ett åtal:(


Ja vi får väl se....om det nångång kunde bli lugnt kring barnen...


Kalven är med på jobbet och vi promenerar på lunchen..idag har Maja med Signe så hon också ska få en runda:)


Det har stått uppletande på schemat två dagar /kvällar irad..jag och Elin har gått Slingan med Jäger (skitbra träning, joggare som dyker upp ur mörkret, hundar och promenerande människor)

Jäger sköter sig bra, han tittar och ibland raggar han men han är tyst och går vid min sida.


Uppletandet fungerar kanon...en hel del tugg men han hämtade igår tre föremål för första gången, visserligen bara bollar och kongar än så länge, men nu när han börjar få kläm på det så ska det bli lite andra prylar att leta efter...

Han kommer snabbt in med grejjerna men jag måste fundera ut ett optimalt sätt att sköta avlämningen..idag springer han rakt fram till mig och jag fårb "fånga upp" honom annars hade han dragit förbi..och det är tugg, tugg, tugg,  Ja det ska analyseras lite så att vi ska få till det bra, men just nu är det letandet och att han kommer med grejjerna som är viktigast, ingångar o sånt tar vi separat:)


BRÖMUNKA=slå dank,

Att vara på ett ställe och inte göra något nyttigt = få tiden att gå.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards