Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 27 mars 2009

Fredag

Av Marie - 27 mars 2009 09:33

Och helg igen..veckorna går fort.

ja att bilrasta tycker många är fel:) Undrar VARFÖR? det är ju ingen som har förklarat sitt ställningstagande...om det bara är för att det är förbjudet?


Jag förstår ju lagstiftarens tanke...att rasta en hund BAKOM en bil ..man ser för sin inre syn en panikslagen hund i full galoppp efter en snabbt körande bil. 

Men jag kan inte se skillnaden på att gå/cykla/åka bil i 20 km /t BAKOM hundarna...En person har lika mycket eller lika lite att säga till om som gående/cyklande om hundarna skulle hitta på något hyss 30 meter framför mig...Om de inte lyssnar på en inkallning från husse eller matte i en bil med nedvevad ruta  så lyssnar de förmodligen inte om husse och matte är gåendes/cyklandes heller....och om hundarna är 10-30 meter framför när Husse/Matte går eller cyklar så hinner de göra lika lite/eller lika mycket som om de satt i ett fordon...är det principen bara? Att man anses som en latmask?

Ja det kan säkert en bilrastare leva med...det ÄR en bekvämlighetsgrej men framförallt tidsbesparande när någon har en stor flock med hundar och alla ska få sitt. Och det ersätter som sagt inte annan träning eller aktivitet, det är en konditionsträning...


Så som sagt, jag förstår inte vad man har så emot det...någon får gärna förklara sin ståndpunkt anonymt...men var vänlig håll en trevlig samtalston....


Det är ungefär som kastrering av hanhund..det var inte så länge sedan det var förbjudet, och det finns fortfarande falanger som får puls och adrenalinpåslag om man diskuterar kastrering av hanhund..och de har egentligen heller inga riktigt bra argument.


Jag förespråkar inte generell kastrering av alla raser, speciellt inte på brukshundar där man för rena avelsutvärderingar bör behålla hundarna intakta...men för blandraser och andra hundar som det inte spelar så stor roll för så tycker jag det är en kanongrej...det borde egentligen vara lag på kastrering av blandrashundar....och då kom jag på en annan grej...det borde vara lag på kastrering av huskatter/sällskapskatter! Då hade värdet på katter stigit och det hade inte blivit en slit och slängvara!


Barnens kusin skaffade katt (han är väl runt 20) nu 6 mån senare är det jobbigt, det luktar i kattlådan, kattmaten kostar..så nu ska katten ges bort...fy fan!


Sådana djurägare skulle tvingas gå till veterinären och avliva sina djur! Det skulle få dom att tänka till innan de skaffar djur på nytt...den här katten kommer att ges bort, och ingen bryr sig om vart den hamnar elelr om den far illa...då är det ett bättre öde att få somna in...


Sen medan jag ändå har mitt adrenalin pumpades så borde det vara förbjudet att släppa ut sina katter i tätort!

Ska man bo i stad/by då håller man katterna INNE! De springer och skiter och pissar i rabatter,och sandlådor, sover i andras trädgårdsmöbler,lägger sig i barnvagnar, klättrar på bilar för att värma sig på motorhuven de tar små-fågelungar men framförallt så blir dom överkörda, slåss med varandra och de ynglar av sig!


Jag tycker mycket om katter, men de skall vara inne eller bo på en lantgård...






 
 
Ingen bild

vän av ordning

27 mars 2009 11:05

För min del så får folk nog rasta/träna sina hundar hur de vill så länge hundarna inte kommer till skada och man följer lagen. (Att följa lagen har en helt moralisk aspekt hos mig, jag anser att man skall göra sitt bästa för att leva efter de lagar vi gemensamt bestämt oss för att ha i en demokrati.) Men om vi bortser från lagen så skulle jag personligen inte rasta en stor flock hundar vare sig med bil, moped, cykel eller gåendes då jag helt enkelt inte skulle känna mig säker på att jag hade kontroll på dem alla. Det är en j*vla skillnad att få en hund att avbryta en jakt, men en hel flock som "hetsar" varandra kan jag då villigt erkänna att den skulle jag inte få stopp på. Så därför går denna rastning/motion bort för mig och jag skulle inte heller känna mig speciellt trygg om jag mötte ett gäng lösa hundar och en ägare i bil om jag var ute och rastade mina egna hundar. För jag kan ju faktiskt inte veta om denna ägare har koll på alla sina djur, eller om dem alla kommer att storma fram mot mig och mina hundar.

 
Ingen bild

Marie

27 mars 2009 11:34

Ok, vad bra...det var en ståndpunkt, och förutom att vi inte ser riktigt lika på vissa lagar så är jag överens med dig:)

OM jag skulle göra något sådant så hade jag bara gjort det på ställen med fri sikt väldigt långt... och det gäller även när jag släpper många hundar överlag, för precis som du säger KAN de trigga varandra...men det finns också en annan aspekt, om man som i min flock (oftast) har äldre hundar som VET att det är en dödssynd att jaga och de lyssnar...det stärker kontrollen på de yngre...så det kan bli tvärtom...och jag har tom upplevt hur de äldre hundarna "spöar" upp de yngre när de bryter regler...

Nu förändras min flock lite då och då beroende på fodervärdshundar och annat så det är inte alltid balansen är optimal eller att man kan lita optimalt på sina hundar.

Tack för din åsikt:)

 
Maria

Maria

30 mars 2009 20:39

Å det här med kastrering av hanhundar är ett sorgligt kapitel. Har man en hund som man kastrerar av andra orsaker än rent medicinska, då tycker jag att man är helt fel ute. Kastrerar man sin hanhund av andra skäl - såsom att den inte ska vara arg på andra hundar, den ska sluta nosa och vara mer samarbetsvillig etc etc - då anser jag att man helt enkelt borde ha valt en annan hund, kanske ffa en annan ras, en som man klarar av att hantera utan att behöva kastrera för att få hanterbar. DETTA är någonting jag går igång på! Kastrera - om det är för hundens skull, men inte för din egen!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards