Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under mars 2009

Av Marie - 31 mars 2009 09:28

Spenderades c.a 30 sek från badrummet i stort sett hela dagen, på kvällen så spårade jag & Elin med vovarna..

Jäger fick ett spår runt tennisbanan, fick till 5 vinklar och en övergång på plattor... Första två vinklarna var han helt borta i pärat...han fäste inte ordentligt i spåret och när vinkeln kom började han springa, titta på annat och var allmänt ofokuserad...jag stod still och till sist lyckades han ta sig vidare, övriga spåret gick kanonbra:) 


Aagje fick ett spår på grusplanen (fotbollsplanen) med några vinklar , ut på gräsmattan, in på löparbanan, och vidare ut på gräset igen...det var ett kanonspår!


Jättekul!


Nu är det snart dags för min koloskopi....blääääääää....






Av Marie - 30 mars 2009 08:37

Den ska förmodligen ses på bio..för på TV var det absolut ingenting..den som fått så himla mycket bra kritik från ALLA"

Nä den var inget för mig...långsam, tråkig och inte ens läskig..


Fast jag är ju dö-löjlig med skräckfilmer annars, skulle aldrig våga titta på SAW eller Blair Witch project...nä hederliga dramor där man får gråta en skvätt, det är min melodi:)


Idag är jag hemma och springer på toa...imorgon ska de undersöka hela tarmpaketet...så idag får man dricka trevliga mediciner och springa på toa hela dagen..


Ska försöka tvätta och ev packa något..fast jag måste ju ha kartonger för att packa...


Emottages tacksamt: kartonger! SKa få låna flyttkartonger men jag behöver även sådana jag kan behålla..för mycket ska ju stuvas undan...







Av Marie - 30 mars 2009 07:56

Just nu finns det platser kvar i bägge IPO-grupperna, svenskskyddet för Janne och Rapport & MR


Lite nyheter:


Ny Rapportinstruktör är  allas vår GBA! Gunn-Britt Arthursson!


SKa bli jättekul att få möta henne IRL!


Hjälp mig nu sprida informationen om lägret till alla rapportmänniskor så vi slipper ställa in rapporten!


**************************************************
**********************************


Välkomna till Södra Sveriges största Bruksläger 2009


OBS GLÖM INTE RINGA ELLER MAILA OCH ANMÄLA DIG! (BETALA INTE BARA IN)

I de grupper som redan nu är fulla sätter jag upp reserver. Efter den 30/4 släpps de platser som ej är betalda. 

NÄR:  Fre-sön  24-26 Juli (Tre dagar)

VAR: Idalagården i Veberöd

Instruktörer:

Spår Grupp- SM-Vinnare Polishundar: Tomas Wiman  (FULLT)Rapport Grupp- Gunn-Britt Arthursson

Sökgrupp - Trea på Nordiska Mästerskapen skydd : Trond Marthinsen(Fullt)
Brukslydnad 1- SM deltagare (4 i skydd mm) Maria Vieweg
Brukslydnad2 - SM -vinnare skydd  :Frida Sundberg (FULLT)

Skyddsgrupp I- SM & Nordisk Vinnare för Polishundar :Glenn Andersson Fullt)

Skyddsgrupp 2-  SM-figurant Janne Borgengren (Janne  är polis och har i många år figgat i Malmögruppen tillsammans med Glenn Andersson & Jonas Olsson.  Janne har även tävlingsfiggat på SM)

Mondioring- VM deltagare i Mondioring  (flertalet  ggr )Emma Svensson 


IPO-   Geert Matthijs (Belgien) Kennel www.retrohof.be
Geert har varit licensierad IPO & RING figurant i många år och han har figurerat på flera stora mästerskap Han har som träningsfigurant hjälpt till att få fram flertalet hundar.

IPO2- Margit Jensen and Finn Bertelsen på Daneskjolds kennel (de har med träningsfigurant)

Finn & Margit har under många år mycket framgångsrikt fött upp bruksmalle i Danmark. Deras huvudinriktning har varit IPO och de har rest runt i hela Europa och samlat kunskap och erfarenhet. 2002 Bestod hela danska Landslaget i IPO av Bruksmallar från Kennel Daneskjold


Trond Marthinsen

Trond Jobbar sedan 2000 på Forsvarets Hundeskole i Norge som Gruppledare vid " Patruljehund" utbildningen.
Han har utbildat både Narkotika och bombhundar i försvaret.
Han är utbildad instruktör för både Patrull & Sökhund inom försvaret och även utbildad inom Norges Brukshundklubb som instruktör.
 
Idag har Trond en Malle (Tim) som han tävlar Elit spår, Högre klass sök samt lydnadsklass III med. Han har även tävlat Nordiska mästerskapen i skydd med en tredjeplats 2008 som bästa resultat. Tim är också en godkänd tjänstehund i försvaret liksom godkänd lavinhund. Tim är fem år gammal.

Trond & Tim har tillsammans tjänstgjort i Afghanistan & Libanon. Trond har även tränat KNPV i Holland.
Vi hälsar Trond välkommen till oss i sommar!


För mer information och anmälan  maila vixax@veberod.comwww.vixax.com

Av Marie - 29 mars 2009 23:14

För er som missade det så gick det på SVT ikväll "Dokument Utifrån" om sjukdomar hos olika raser...

Tack gode gud att vi har en kennelklubb i Sverige som har lite stake och sätter krav på uppfödare...(även om jag fortfarande tycker det är för lite emellanåt) Men den Engelska kennelklubben gör ju absolut INGENTING!


Man låter en Cavalier-hane med Syringomyeli bli pappa till mer än 20 kullar efter konstaterad diagnos! Hoppas inga avkommor finns i SVerige!

Man låter en Pekingese bli BIS på Crufts trots att den opererats för att den inte kunde andas, den låter man dessutiom bli pappa till mer än 10!! Kullar!


Mopsen i england är mer genetiskt utarmad än Jättepandan!


Det går säkert titta på programmet på Svt Play .


Det tråkiga är att man inte förtydligade att vi i Sverige inte tillåter avel på sjuka djur och att våra hälsoprogram är betydligt bättre än Englands...


Men aldrig jag skulle köpa en hund från England...jag har haft funderingar på att importera en Shih-Tzu därifrån..men jag avstår...

Av Marie - 29 mars 2009 19:17

Idag fick jag med mig Rasmus ut som spårläggare, han är riktigt duktig på att lägga spår...till skillnad från vissa i familjen *host harkel* så VET han var han gått någonstans:)


Jäger gjorde ett hyfsat jobb, en aning splittrad i  huvudet, det var fågelskådare och kossor att titta på...och så var det ju en massa koskit...

JAg hade ju en diskussion med honom om nödvändigheten av att ignorera koskiten...det satt helt klart kvar för han tappade koncepterna en aning när han kom på sig själv med att intressera sig för koskiten...och gick in och satte sig vid sidan trots att jag inte gjorde någonting..


I somliga lägen är han superkänslig och den konflikten vi hade ang koskit för några veckor sedan sitter kvar hos honom...jag peppade och stöttade honom och vi tog oss runt hela vägen..


Jag kan dock känna att han behöver upp ett snäpp i motivation och han ska övervinna lite svårigheter så han får bättre självkänsla i spåret...och matte ska ta det väldigt försiktigt med vad hon säger och gör....


Någon som vet om dressörskolan i Sollefteå fortfarande finns? Elin är lite sugen...




Av Marie - 28 mars 2009 21:53

Det var många hus som släckte ner runtomkring oss, även vi...

TVn behöll jag på...var ju tvungen att se Robinson...

Det är inte riktigt lika medryckande som övriga säsonger varit...


Så vill man ju se Babben också...det får bli på datorn sen:)

Kollad en kort stund på Magnus Uggla "Vart Fan e min Revy"

Vilken djävla gnällspik! Han sjönk djupt i min aktning...skulle klippa sig och betedde sig som en bortskämd barnunge med IQ som en guldfisk...

Nä FY Uggla, det var riktigt dåliga sidor du visade upp!


Jäger har sovit hela dagen, det tog på ärthjärnan med träningen idag...framförallt så tror jag att det tog på honom att behöva koncentrera sig så länge..gå fint i koppel, lyssna på mig hela tiden och ha full fokus på vad jag gjorde och sa.


Nu ska jag fortsätta slappa i soffan o kolla på TV...



Av Marie - 28 mars 2009 16:16

I lördags kväll försvann den 15 mån malinoishanen Ullhedens Qastor i  Frändefors-området norr om Vänersborg. Han var vid det tillfället hos  bekanta som skulle passa honom under helgen.

Qastor är ID-märkt i örat (11424Y). Qastor är, för att vara hane, liten till växten (26 kg). Tacksam om ni kan vidarebefordra detta meddelande  till andra  i området.

Har ni några upplysningar kontakta Marcus Rudström på telefon

'0739-555 402.

Av Marie - 28 mars 2009 14:26

Idag har jag & Jägarn varit ute  och tränat sök, eller snarare hitta/markeringsövningar, Glenn & Jocke var figuranter. Det gick jättebra!

Jäger leker och kampar med vem som än håller i trasan...


Nu ska jag lägga tid på att få honom att skälla, han är inte så lättskallad och han behöver sättas igång med  anskällningsövningar.

Gärna på många olika platser och situationer.


Vi körde även ett uppletande som gick bra, han är extremt tuggig och jag får lägga lite tid på att lära honom att hålla fast vid sidan av uppletande övningarna.


Jag märker att jag tappat lite kontroll på Jäger och jag behöver verkligen träna mer av allt möjligt, det är genom träningen som vi skapar relation och han inser nyttan med att vara till lags...


Men fy vad hanar är störiga...aldrig mer en hane...






Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards