Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under juni 2010

Av Marie - 30 juni 2010 00:21

Som omröstningen säger, är det rätt att förbjuda vissa hundraser?


Rent principiellt är jag emot att någon myndighet = vanliga dödliga människor som pinkar & skiter precis som vi...ska bestämma vilken typ av hund jag ska få lov att äga...


Men jag inser samtidigt problematiken...hundforumen svämmar över av banala frågor....

Min valp nyser -är det farligt`

Hunden morrar och bits-vad gör jag?

Min hund är halt -vad gör jag?

Min hund springer fram till andra-vad gör jag?


Och då är ändå detta hundägare som ändå VILL och försöker fundera kring sitt hundägande...och ändå  reder många inte ut sin SÄLLSKAPSHUNDAR utan hjälp och råd...


Övriga grupper då? Som de man ser i tunnelbanan och på stan..släpandes runt på sina blandraser av bull-typ? De som tycker det är macho med hundfajter och som tycker att hundarna är coola när de vill käka upp andra djur?


De kommer aldrig att gå en kurs, läsa ett forum eller ens en bilderbok med hundar i....Kommer vi åt detta med förbud?


Vilka hundraser ska förbjudas? Vart ska man dra gränsen?


Jag lutar åt någon form av "körkort"  men är som sagt emot principen av att någon annan ska tycka och tänka ang mitt hundinnehav...


ÄR detta ett så stort samhälleligt problem? Är det tidningarna som blåser up och överdriver?


HAR vi så många attacker och incidenter med hundar idag så det berättigar  förbud, begränsningar, körkort?


Och som sagt VEM ska bestämma?? SKK?? Vänstervarvare som knappt sett en rejäl hund på vykort?

SBK? Ett gäng betongklossar som inte heller kan se utanför doktrinen "SBK  är världsbäst och ingen utanför den organisationen kan ett dyft eller vet vad de pratar om-så här har vi gjort i hundra år -varför ändra konceptet?"


Politiker som bara sett svärmors lilla tofs eller grannens jakthund?

VEM ska bestämma och på vilka grunder...och vad är kriterierna?


Ordet är fritt..vad tycker du?






Av Marie - 28 juni 2010 23:14

Jag läser med fasa ett inlägg på ett stort hundforum på nätet  hur en ung hundägare "tappat" sin hund så den farit på en 12 årig kille och hans valp...  


Givetvis diskuteras det ansvar och hundägaren blev polisanmäld...vi får väl se vart det slutar..men det som är mest skrämmande är att det är rena lynchstämningen ang mamman till killen som blev attackerad..HUR kan man släppa ut ett barn med en hund?????? Oj så oansvarigt! Hade han varit äldre kunde han hindrat angreppet!!  


Men någon måtta får det väl för fan vara! Det är skillnad på att släppa ut en sexåring med en hund den inte kan hantera, eller en 10 åring med en stor st Bernhard  eller liknande...men skulle inte mina barn när de var 10 och uppåt kunna få ta en runda runt kvarteret med våra småhundar utan att vara hundexperter, kravallutrustade och var på sin vakt mot omvärlden ??


Jag blir så förbannad!   Det är ni som INTE har trevliga hundar som är skyldiga att se till att de INTE ges tillfälle att angripa våra hundar.


Det finns många ungdomar som skaffar sin första hund i den åldern, ska de inte få lov att gå ifred med sin hund utan att bli beskyllda för att vara för unga när någon annans klanteri utsätter dom för fara?


Olyckor händer med djur, det är ofrånkomligt, man måste bara göra så gott man kan. Men det är vare sig 12 åringen eller hans föräldrars fel att hans hund blev angripen....basta!


**************************************************
***********************************************

Det har börjat droppa in förfrågan ang privatlektioner och Javisst- jag  tar emot några ekipage för privatträning.

Det gäller allt från vardagslydnad, rallylydnad, och näsarbete.  (även grundläggande förberedande beteendeövningar inför skyddsträning)

Bara att maila  


Och så något icke hundigt!


Idag kom älskade Elin på blixtvisit på väg till västerås....En mycket försenad födelsedagsmiddag blev det ..på Hard Rock Café!

      


Det är bara så mumsigt där....Vi har ju varit på Orginal HardRock i London  

Glömde bara att Elin inte gillar rosa kött, så hennes burgare var i rödaste laget  Nästa gång ska vi be om välstekt  


Tidigare på eftermiddagen(efter jobbet) satt jag på trappan på Hötorget och väntade på tjejjerna ...

Roade mig med att ta lite bilder...

                  


Imorgon ska jag fixa pass inför Frankrike resan..OJ vad kul jag & Venke ska ha!!!

Hoppas få se många trevliga hundar, både randiga & gula!!



Av Marie - 27 juni 2010 15:49

Rasmus 120 cm resårbotten med två bäddmadrasser, och en svart "tjock TV" typ 28 tum

Kan klämma in två fågelburar också...:))


Ikea hade Rea´start idag och jag hade spanat in två skåp att sätta i Rasmus rum...Ingela var snäll och körde dit mig, och så fick jag äntligen en stekgryta och en brödkniv, jag saknar en kartong från flytten, med grytor i...

Men nu kan jag äntligen göra kalops igen:)


SMidigt med hemkörning från ikea, grejjerna kom tre timmar senare och den starke killen bar in allt själv!!*impad*


Så nu har jag möblerat om lite i vardagsrummet och snart ska väl allt vara riktigt klart, saknar lite garderobsplats bara, Maja behöver en byrå hon också...tyvärr var dom slutr som jag hade tänkt mig på Ikea...men det blir fler tillfällen. Finns inte direkt någon plats för en byrå till heller....Får fundera lite mer på hur man kan möblera ...


Hundarna är trötta i värmen...jag njuter av att sommaren är här...samtidigt blir jag lite stressad..man ska ju "passa på" när det är fint väder....


Ha en härlig dag alla:)

Av Marie - 27 juni 2010 02:35

Jina from Marraxplace syster...


Gucci from Marraxplace


Giggles from Marraxplace


Grossy From Marraxplace

Av Marie - 26 juni 2010 16:20

Hundägarutbildning startar vecka 36

 

 

Kurserna pågår endast helger och vi startar V 36 när badet stängt för säsongen

Lör-Sön 10-14

Vill du träffa mig & få mer information finns jag på badet under öppningshelgen 29/5 samt vecka 29 &30

Fördelen  med intensivkurs är att man under en helg hinner insupa lika mycket kunskap motsvarande  8 ggr på en "vanlig" kurs.

Hit åker du enkelt Kommunalt, röd linje till Ropsten, och sedan Lidingöbanan och hållplats Brevik


Mina  kurser bygger på de senaste rönen ang inlärning och uppfostran, jag vidareutbildar mig hela tiden och går själv på kurser och seminarier.

Man kan inte vila på gamla lagrar!


Jag är inte en "fanatiker" på vare sig mjuka eller hårda metoder. Jag anpassar mina kurser och utbildningar till de människor och hundar som kommer... Don efter person!

Inom hunderiet finns det sällan bara "rätt eller  fel" när man pratar träning.  Det bygger många ggr på  en känsla och sunt förnuft.


Framförallt jobbar jag efter hundens naturliga förutsättningar...hunden är ett rovdjur med över 800 beteenden som är lika vargens..och det oavsett om det är en liten Mops eller en stor St Bernhard.


Vi håller till på Natursköna Breviksbadet på Lidingö, helt inhägnat! 


PRIS: 1750:-

Ingår Bok, och klicker samt fika  


 

 

 

 

LYDNADSLÄGER


  



  




Lör-Sön 18-19 September




  




Lydnadshelg med  Anna Lindelöf




(4.de plac på Lydnads VM för Belgare)




SM deltagare i skydd




Läs mer om Anna Här




  





Max 8 deltagare




  




Pris 2850:-  inkl Mat & Boende




  




Anmäl snarast!




  




vixax@veberod.com




  




Bokningsavgift 500:- återbetalas EJ vid avhopp




  




Välkomna!





  





**************************************************















SKYDDSLÄGER



  





  




Lör -Sön 25-26 September




Skyddshelg Med Glenn Andersson







2003





2:a på polishunds SM (skydd) I
2004




1:a på Nordiska Mästerskapen för polishundar(skydd)
1:a på Svenska Mästerskapen för polishundar(skydd)
4 CERT i skydd- 04. SM kvalpoäng 700.12p till civila SM- 2005


2005




 2:a  på Nordiska Mästerskapen för polishundar(skydd)
3:a på Svenska Mästerskapen i skydd(civila SM)
4:a på Senska Mästerskapen för polishundar(skydd)



2006




2:a på Nordiska Mästerskapet för polishundar (lag /skydd)
3:a på Svenska Mästerskapen i skydd (civila SM)
8:a på Svenska Mästerskapen för polishundar(skydd)
2007
1:a på Svenska Mästerskapen för polishundar(skydd) Här vinner Garbo polishunds SM med bästa sammanlagda poäng genom tiderna!
3:e bästa skyddshunden i Sverige







2008


 Nordiska Mästerskapen för polishundar (skydd) lag och individuellt i Danmark








  



Max 8 Deltagare 3000:- Inkl mat & Boende




Anmäl snarast!




  




vixax@veberod.com




  




Bokningsavgift 500:- återbetalas EJ vid avhopp




  




Välkomna!








LYDNADSLÄGER 


     


Lör-Sön 30-31 Oktober


  


Lydnadshelg med Värlsdmästaren i MR II  Frida Sundberg
SM -Vinnare i Skydd och utbildad Dressör
Frida har en fantastisk pedagogik och ett härligt sätt med hundarna.


Läs mer om Frida här


  


Max 8 deltagare


  


Pris 2850:- inkl Mat & Boende


  


Anmäl snarast!


  


vixax@veberod.com


  


Bokningsavgift 500:- återbetalas EJ vid avhopp


  


Välkomna!


































































































































Av Marie - 26 juni 2010 10:26

Midsommarafton inleddes med en promenad med vovvarna runt sjön, Aagje fick lite fysträning i de mjuka gräsbackarna, varmt och skönt!  Hon orkade inte så många vändor upp och ner för backarna, men hältan är borta nu så det är bara att kämpa på:)


Jag kan inte annat än att tycka att alla dessa kanadagäss är skadedjur! Några stycken kan man väl acceptera och tom verkligen GILLA, men när det blir hundratals i flockar då är det för många! De bajsar ju ner ÖVERALLT! Man kan ju inte breda ut en filt och sätta sig någonstans...det är gåsskit på varenda kvadratdecimeter!


När vi skulle hem var arga svanfamiljen uppe på land, och en himla massa andra gäss och ankor...men arga pappan  höll sig på behörigt avstånd även om han väste...

Däremot var det en annan gås(vanlig vit) som flög på oss när vi gick förbi...men jag lyckades hålla undan Aagje och dra henne med..Agnes däremot blev jätteskraj så henne fick jag hjälpa förbi....


Det ÄR olustigt när man låter sjön befolkas av så mycket fåglar så de till sist blir FARLIGA, vi går fredligt på gångvägen runt sjön och blir gång på gång attackerade....Kan ju bara säga från och med nu så är det lönlöst att lära Aagje att gässen är OK...nu har hon fått så mycket däng så de ska bara dö i hennes ögon...hon lyder och går vi sidan, men hukar sig och smyger fram som en panter..och minsta lilla någon fågel andas åt vårt håll så kommer det att smälla, trist , men så är det...jag förstår henne, jag blir också förbannad på att man inte kan GÅ där utan att de ska fara på en....


Nåväl....när jag kom hem så packade jag kylväskan och ryggsäcken med min fina 300 kronors sill, laxen, pepparotsvisp, kokt potatis , potatisallad, skaldjursröra (himmagjord)prinskorv, lufttorkad skinka, salami , jordgubbar  och lite annat smått och gott, snaps, rosévin, cola och cider til ungdomarna...och sedan bar det iväg- MOT SKANSEN!

Johan fick i uppdrag att bära ryggsäcken..så här entusiastik är han när i väntar på Tunnelbanan..

  


Väl framme vis slussen började vi ana hur det skulle bli...jättekö till Djurgårdsfärjan, nåja, det tog väl bara en 10-15 minuter så var vi på båten....(som packade sillar) men när vi kom fam till skansen!

Vojne vojne....100 meters kö  minst  (Johan kommer gående i mitten på bilden)


Vi stod i kön i fem minuter och rörde oss fem centimeter...nääää, vi pallad inte stå där ! Vi skippade knätofsarna och fiolspelet och sneddade över vägen ner i en park, UTAN gåsskit!


Så här satt vi och åt, solade, drack och njöt av livet och varandras sällskap...

           


Det är mysigt men meckigt att  "picknicka"

Vi satt väl här nästan 3 timmar innan det blev dags att dra sig hemåt,

Stockholm ÄR verkligen vackert, tog några bilder på omgivningarna från Djurgårdsfärjan...Wasa museet först ut  


  


Strandvägen är nog detta???

  


Till vänster om slussen

  

  Rakt fram på båten


  Grönan of course:)

  

Och givetvis Finlandsfärjan...

  


 Maja fortsatte sedan med Kayza vidare på fest och jag och pågarna drog hem , hundarna rastades en sväng och sedan bar det iväg mot Peter & Anna-Karin  i Öran....


Ååååååka Pendeltåg...*lallallaa*


Vilken mysig altan Peter & Anna-Karin gjort! Som vanligt uppdukat och varmare och generösare människor får man leta efter...


   Mona


Anna-Karins pappa Kent

    

  Janne


  Och A-k...


tyvärr fastnade inte Peter på bild           


Var hemma igen vid 01 snåret , då var grabbarna hemma, Rasmus hade fått en allergisk reaktion mot något, röda prickari hela ansiktet, illamående, frossa..så de hade stannat hemma...Rasmus fick några av Aagjes cortisontabletter och en allergipilla och han piggnade till så småningom....men undrar var det var??

De fick varsin Kriek av mig innan jag gick, kanske han är allergisk mot körsbär?


Idag är han lika prickig men mår OK.....


Undrar om vi inte ska ta grönan eller något idag...sedan blir det att betala räkningar och suga på ramarna....


Hoppas ni alla därute hade en lika skön midsommarafton som jag!





Av Marie - 24 juni 2010 12:01

Dagen innan midsommar…idag tog jag sovmorgon och ingen morgonpromenad..

Rasmus  var hemma så de kunde rasta hundarna.


Aagje är lite halt efter fysträningen, tror hon vred till sig lite i handloven i backträningen.

Hon är så våldsam när hon hoppar efter bollen…får ta det lite försiktigare..


Igår kom Rasmus kompis  hit och vi skulle äta middag ute, det kostade 149:-/person

Han beklagade sig hur dyrt det var ..ja det är klart jämfört med lilla lokala pizzerian i Veberöd så kanske det kostade lite mer..

Men vilken god mat!  (och det var ändå ett billigt alternativ)

Så skulle det betalas och han skulle betala på ÖRET det han ätit för, han fick 6 kr tillbaka och jag sa att han kunde lämna dom i dricks.,men icke sa nicke..

Han tittade på mig med stora ögon ”Ska Jag betala dricks?? Varför då?? Det gör jag aldrig hemma??”

Här märker man klart skillnaden på Rasmus som är mer ”världsvan” och har varit runt en del.


Man märker så tydligt ”bymentaliteten”    Har ju levt med den småsintheten i ett par år,….



Midsommarafton ska spenderas på Skansen på dagen

Vi packar matsäck med sill, potatis och annat mumsigt, lite snaps och sedan åker vi dit , det ska ju bli kanonväder!


Kvällen är inte hundra bestämd ännu, men det kanske blir till Peter & Anna-Karin.


Ha en underbar midsommar alla !

   

Av Marie - 23 juni 2010 13:49

På Fejan efterlyste jag ett ställe att handla god sill på, Madde svarade Östermalmshallen...där har jag ju aldrig varit.

Så en arbetskamrat och jag stövlade Kungsgatan ner mot Stureplan...det var en lite bit att gå.

Men väl framme så var det ju en jättemysig saluhall. Dock hade vi kort om tid så jag banade väg fram till första bästa fiskaffär....de hade väl 20 sorters sill, men INGEN Branteviksill....den unga killen blev nästan stött när jag frågade..Tycker vi har så många sillsorter att det borde räcka!

Som tur är grep en äldre kvinna in och var lite serviceminded..de hade en "Boarp Sill" och till utseendet var den väldigt lik Brantevik-sill, så jag smakade..och det var samma sak! Brantevikssill är ett klassiskt recept...Boarpssill smakar exakt likadant *mumma*


Så det bidde två sådana burkar och en burk med "Hasses sill" som verkade intressant, en urvattnad Matjessill som seda lagts in som inlagd sill...hmmm spännande...


Nåväl...fyra skivor rökt lax också och sedan skulle jag betala *hick* över 300:-!!!!!!Nåja, jag får väl skriva INKÖPT PÅ ÖSTERMALM  på burkarna ....

  


Så fick vi rusa tillbaka för att hinna *pust*

så kollar jag upp denna eminenta affär och det visar sig att den finns på Hötorgshallen....500 meter ifrån jobbet!!


Snacka om att gå över ån efter vatten....

**************************************************
*************************************

Fick en gullig bild på Maggan av lilla syster Erika


  


Maggan ska få bebisar ien framtid, kanske redan till våren, jag har hitat en hane på morgonpromenaden faktiskt! Men skall utforska lite mer ang hans stamtavla och annatAnnars en riktigt härligt grov och kompakt hane, "Engelsk i typen"

Kanonhärlig mentalitet...och så har han en riktigt härlig färg. Golden med svart mask...


Dags att jobba vidare....


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards