Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under juli 2010

Av Marie - 25 juli 2010 15:30

Aagje alltså...


Vissa saker får man faktiskt tala om på allvar att nu SKA detta utföras och det på MITT sätt annars djävlar!  Jag är ju för att dressyrmässigt få hunden att förstå vad det är jag vill att den ska göra med så lite åthävor från mig som möjligt och så stot tankeverksamhet från hunden som möjligt, det hunden genom aktivt deltagande själv kommer på är rätt och utför, destu snabbare och säkrare inlärning...

Nåväl...Med Aagje fungerar det bara till en viss del...*ha ha ha*

Och jag kan fastna i små-små saker som att hon går en aaaaaning för långt fram..tränger liiiiite i fria följet...,  och detta kan vi träna på i VECKOR och jag klickar och jag fixar, trixar och donar, det är godis och bollar och vi jobbar med microsteg för att sakta få in rätt position igen och  för att tajma in RÄTT beteende...men inte verkar det gå in i damens hjärna, jodå...i två microsekunder..och sedan är hon tillbaka i samma beteende igen...


Så blir jag irriterad , tappar tålamodet, drar henne bakåt i ljumskarna och knäar till henne i sidan...och VIPS så intar hon en fantastisk position med viftande svans...(givetvis belönar jag stort-jackpott-hurra!!)


Men så är det med många saker  med den här damen...visst man kan säga att det är jag som inte tajmat rätt, varit otydlig, inkonsekvent för att inte den andra vägen "lyckats" fullt ut...


Men jag får minsann för mig att det sitter en liten räv bakom örat på henne och att  hon gör BARA det hon får belöning för så länge jag inte KRÄVER något....


Tar jag tag i henne och blir lite förbannad...då skärper hon till sig och så helt plötsligt kan hon utföra vissa saker perfekt!

Och då kan jag skratta åt både henne och mig....min egen otillräcklighet och hennes lilla list...


Hon e´allt lite rolig....


Känner du någon som skulle kunna ta hand om Aagje så hör av dig....



Av Marie - 24 juli 2010 01:39

Jag var helt slut efter resan, dels värmen och sedan boendet, tält kan vara ok, men när man börjar bli lite till åren som jag så får man ont i hela kroppen av för tunn madrass, men det var frivilligt och framförallt väldigt billigt *ha ha ha*


Nåja, direkt upp på morgonen och iväg till badet...

Jag köpte ju två¨ nya skåp på Ikea när rean startade, så att jag skulle fått packa upp mina sista grejjor, och ÄNTLIGEN har pappa varit här och hjälpt till så bägge skåpen är uppe...

  


Lite taskig bild såhär på nattkröken...vi har ju levt i en salig röra i ett par veckor

SÅ det har tagit hela dagen att sortera och plocka in alla grejjor igen..

Nu återstår bara hallen och min klädkammare så ska det vara fräscht igen..


Compact living!!


Här är Majas bäddfåtölj och sovhörna:)


Jag har en förmåga att reta gallfeber på många, och det är ju faktiskt liiite meningen:) Min blogg och det jag skriver provocerar...

Nu sist var det någon som kallade mig en Djävla f....a och en massa andra saker.

Och jag var ingen och skulle aldrig bli någon...


Jag får tacka för att du tagit dig tid och energi att läsa min blogg,

Spännande att jag har fått dig att  hetsa upp dig så till den milda grad så du orkar skriva en  massa förolämpningar.Hoppas du får en trevlig dag och tänker på ditt blodtryck...det ÄR frivilligt att läsa vad jag skriver, och man behöver inte träffa mig alls om man inte absolut vill *blink, blink*


Själv har jag helt slutat att läsa en massa bloggar och hemsidor som jag inte gillar, surfar väldigt lite..blir mest Fejjan:)


Nåväl, så dagen har gått i städandets tecken...imorgon ska jag följa med Maja till  KIsta, hon har fått lön och vill ha sällskap för att köpa ett par shorts.


Tyvärr måste vi ställa in Frida Helgen....en Bröllopsresa kom emellan och vi gör ett nytt försök till våren


Men Anna & GLenn kör vi som planerat.


Dags att sussa och förhopningsvis lika gott som Aagje...



  



Och jag  letar fortfarande ett bra hem till henne...hon hade varit lite besvärlig nu när jag varit borta, ungdomarna vågar inte släpa henne lös och hon drar och är "ohyfsad" när de gå med henne, situationen är ohållbar....





Av Marie - 22 juli 2010 08:12

Bakgrunden till den här resan är att jag för många år sedan träffade Jimmy Cazala (Elevage De Fonds de Geule) , dels på Holländarträff i Belgien och dels på KNPV mästerskapen, vi har dock aldrig pratat så mycket då hans engelska varit ganska begränsad, utan vi har mailat genom åren.På den tiden var det hans Lochness som jag funderade på att använda och senare hans Pascha… Jimmy har även varit hos Judith på Seven Pines Kennel i Texas (där också jag har varit) Så via Judith har vi också lärt känna varandra. Jimmy har vid flera tillfä’llen använt Nico van Neerland och även linjeavlat på honom (en mycket härlig hund som vann KNPV mästerskapen)

    


Så föll det sig så att inbjudan kom till träningsdagarna i Frankrike och jag hade inte råd att åka, men tack vare Venke så fixade det sig och vi bestämde oss för att åka tillsammans.

Jag och Venke har varit vänner under närmare 20 år, med ett kortare uppehåll…vi tycker om samma typ utav hundar och vi gillar varandras sällskap.  Dessutom så har Venke sedan hon började om på ”ny” kula med sin kennel fått fram de bästa holländarna som finns i Sverige idag.


Det finns 2 registrerade Kennlar i Sverige idag som jag kan rekommendera och det är  Havrevingen och sedan Towas kennel Brindle, Towa har ju inga kullar ännu, men hennes hundar är fenomenala…

Övriga uppfödare avlar tyvärr på gamla linjer med en hel del reservationer och faktiskt en del ledfel.



Själv har jag ju vacklat fram och tillbaka om jag skulle gå vidare med Irma som jag har fått möjlighet att använda i avel…men efter att ha sett så många bra hundar det senaste...Venkes hundar i Sverige och nu dessa hundar i Frankrike så har jag valt att INTE gå vidare med mina egna Holländare, för 10 år sedan hade mina varit tip-top, men idag  finns det så många individer som är bättre och man kan höja sin ribba ännu mer. Min sista kull är inte homogen  och det finns egenskaper jag inte tycker om i kullen även om Irma & Jackpot är trevliga.


De hundar jag har sett i Frankrike och de hundar som Venke har är lika bra som den bästa Malle eller schäfer, de är sociala, trygga , öppna, fin kamplust, och vi såg några riktigt REJÄLA hundar! Under den här träffen såg vi 5 st potentiella avelshanar, vi såg c.a 15 valpar ur tre olika kombinationer och det var EN valp som inte riktigt var lika framåt som de övriga .

  


Med tanke på det jag har sett de sista 2 åren hos Venke och det jag såg i Frankrike så kommer jag definitivt att satsa på Holländaren i en framtid. Men då ska jag köpa in helt nytt material, kanske blir det från Havrevingen eller Kennel Brindle, eller så en import….den som lever får se  



Nåväl resan gick med Flyg till Marseille där vi fick ta tåget till Pierre Latte


    




Första natten skulle vi sova på et litet mysigt familjehotel…


   Här serverades det middag , en härlig tre-rättersmeny för 250:-  och en flaska Rosé från trakten MUMMA:)


   Vy från Poolen upp mot terrassen


 


Poolen som vi njöt av en stund på kvällen...


  

Rummet på andra våningen var vårt…UTAN luftkonditionering eller fläkt!

Kl 03.00 hade jag fått nog och tog kudde och lakan med ut och lade mig på en solstol vid poolen för att slumra några timmar till gryningen….

Kl 09.00 blev vi hämtade och sedan bar det av till klubben, och sovplatsen för kommande kvällar skulle bli den här:



Under alla nätter i detta lilla tält på en tunn madrass dök följande fras upp för mitt inre ” I´m to old for this shit”

Samma dag vi kom  beslöt vi  att gå ner till byn för att köpa vatten och lite snacks, inte viste vi att det var 38 grader i skuggan!! Jag höll på att DÖ!  Men byn var väldigt vacker, och hade det inte varit så varmt hade man nog kunna njuta mer av denna medeltida lilla by..gränder så smala så det nästan inte gick att köra bil…

      


Jag var bara tvungen att fota, ingen basker och inte under armen, MEN en baguette!

  


Det var hela tiden olidligt varmt och hundarna sprutades med vattenslang, men de jobbade på fint i värmen ändå..

  

VILKA  hundar vi fick se…(jag har lagt in album på hemsidan)  Jimmy har verkligen lyckats fenomenalt de sista åren …www.vixax.com/galleri och tänk att få se en hel Fransk Ring tävling och dessutom av GRYMT bra kvalitét med BARA holländare


  


Det var första gången jag såg en Fransk Ring tävling och jag har aldrig upplevt figurantarbetet  med  det som kallas " Escive" (vet inte hur det stavas) dvs i sista sekund när hunden kommer så fintar figgen och försöket lura hunden och blockera den från at bita, den här figgen var ENORM! De kalade honom dansören..och med all rätt!! I 40 graders värme dansade han runt och gjorde tävlingen intressant.

Det var flera unga hundar som han faktiskt lyckades lura rejältJ  Och det blir nästan lite som tjurfäktning…figgen blir som matadoren….fascinerande….detta förekommer inte i Mondioring eller Belgisk ring…. Nu har man sett ALLA europeiska ring-sporter, och var och en har sin charm och sin svårighet…här krävs det intelligens av hunden att själv lura och finta figgen…samt att försöka läsa av figgens finter.


  


Folk tränade IPO , Agility Mondioring & Fransk Ring….

  


Tyvärr pratar man i Frankrike  ingen eller extremt dålig Engelska och därför var vi hänvisade mycket till varandra, och än en gång kan jag konstatera att jag och Venke  läser hund på samma sätt och vi bedömer hundarna väldigt lika…

Jag har beslutat att inte skriva ut alla hundar med namn och förare, Jag har under de sista 10 åren rest runt i Tyskland, Holland, Belgien, USA, och Nu Frankrike….jag har samlat på mig en MASSA kunskap och kontakter..varför ska man GE bort den på nätet? Så andra uppfödare får allt gratis?

Jag kan också konstatera att de som sitter i Sverige och parar med meriter  inte har en susning om vad de pysslar med…när du är på plats så kan du se hur hunden EGENTLIGEN  är, hur dess syskon är, är den tilltänkte hanen en stjärna i en medioker kull?   Stämmer det som sagts om honom??

Man får se andra avkommor,  andra släktingar och halvsyskon…Det går inte att jämföra med en stamtavla eller en titel…


Tam Tam skulle man tex ha trott varit en mycket ”hård” och ”rejäl” hund mtp att han ändå tävlat Franska Mästerskapen i Fransk Ring, men det visade sig vara en jättetrevlig  ganska mjuk hane ,och inte alls som jag föreställt mig…vilket förklarar en del saker man funderat på tidigare…

Man MÅSTE resa själv för att få en rättvis bild…och varför ska andra dra nytta av mitt slit…

Nope…lägg själv era semesterveckor och pengar på att resa runt om ni är intresserade av att veta vad ni avlar med och på!


Tam-Tam gjorde  sin sista  FR III tävling   och i Galleriet är han rödfärgad med texten TAM-TAM målad på sidan


  

Och DET är verkligen häftigt! I Europa firar man av en gammal trotjänare som varit en framgångsrik tävlingshund!

Så till Heavy Metal i högtalarna så gjorde Husse & hund entre till publikens jubel och stående ovationer

Under alla moment så jublades det för allt hunden gjorde och figgarna gjorde allt för att hunden skulel få glänsa och visa sina bästa kvalitéer, tom Domaren mös och bara log när han såg figgarnas uppenbara ”fusk” för att underlätta för den "gamle"




    


 Så när alla moment var klara strömmade publiken in på planen  och ställde upp sig i två led och husse och hund fick defilera till publikens jubel.

Det  skulle vi gjort i Sverige också, firat ordentligt en BRA hunds avslut av sin karriär…

Lilla baren…

  

Lilla baren…


Mina fötter svullnade upp av värmen och allt stillasittande….syns inte riktigt här ändå..men de var som elefantfötter


Nåja, den som orkat läsa ända hit   


Resan var fullständigt fantastisk, underbar, jobbig, och ett minne för livet!  


Nu är det tillbaka till saltgruvan igen



Och än en gång..finns det någon därute som vill ta hand om en pensionerad Holländardam??

Av Marie - 14 juli 2010 07:27

Idag tar jag tåget ner till Venke och sedan lyfter vi från Landvetter imorgon..

Vi flyger till Marseille och sedan vidare därifrån till Ardeche.

Det är Jimmy Cazala som har anordnat en Holländarträff med MR tävling därnere..70!! Holländare kommer att delta, det innebär att vi kommer förmodligen att få se väldigt många närbesläktade individer och vi har en chans att se många av deras hundar, ska bli helt fantastiskt, speciellt med Tanke på ev vidare avel ....

Kommer att fota massor!!

TACK VENKE för att du bjuder mig på detta, du är en fantastisk vän och uppfödarkollega! Love ya    



Här lite vattenträning:)





Här en trött och varm liten Agnes

  


Av Marie - 13 juli 2010 09:59

Ibland kan man undra hur de tänker, de där som sätter
tidningarnas rubriker.

Sydsvenska Dagbladet:
Våldtäktsman dömd till 2 år i Eslöv
(Fy för att tillbringa 2 år i Eslöv!)

21-åringen anhölls misstänkt för grov stöld av åklagare.
(Åklagare är hett eftertraktade på Svarta börsen har jag hört!)


Nordvästra Skånes Tidningar:
Mannen dog medan kvinnan avled.
(Och skillnaden är...?!)


Örebrokuriren:
Gynekolog hittade knarkgömma.
(Var undrar man genast?!)


Svenska Dagbladet:
Färre gökar i södra Sverige.
(Vilket låter märkligt med tanke på hur många barn som fötts
hittills i år!)

Ingen av de omkomna hade livshotande skador
(Istället dog de av...??)


Uppsala Nya Tidning:
Högsta Domstolen prövar manlig omskärelse.
(Tur att man inte är anställd där ....)


Bergslagsposten:
Inga spår efter skidåkare.
(Han måste ha flugit fram)

Huset som brann ned till grunden blev totalförstört.
(Nähä....?)


Ölandsbladet:
Mindre poliser till Borgholm.
(Vad är maxlängden?)


Helsingborgs Dagblad:
Vi skriver alt dåligare.
(Det jör vi vel inte!)


Dagens Nyheter:
Audis dieselversion av A8 imponerar med sin låga
bensinförbrukning.
(Inte undra på!!)


Expressen:
Svältdöd blir vardagsmat.
(Vad blir då festmat?)


Dagen:
Lam pojke bortsprungen.
(Hur lam var han sa du?)


Aftonbladet:
Arbetslösa har rätt till dagisplats.
(Då är de ju åtminstone sysselsatta!)

Polisen grep torsk i fiskhamnen.
(Var hittar man annars torsk?)

Storgråtande bedyrade den 30-åriga porrstjärnan sin oskuld.
(Yeah right!)


Östersundsposten:
Krockade med älg på motorcykel.
(Åker älgar motorcykel...?)


Metro:
Yrkesmördare misstänkt för mord.
(Vadå, han gjorde ju bara sitt jobb!!)

Tre greps för våldtäkt på Finlandsfärja.
(Hur stor är sannolikheten att det finns TRE män som tänder på
Finlandsfärjor??

Av Marie - 13 juli 2010 08:19

Här är en länk till Esters MH, http://www.dengilidengan.se/filmer/ester_vbkmh.wmv


Hon ser så fin ut lilla  Ester Pester   

Av Marie - 12 juli 2010 09:23

Söndagen grydde, och jag och ungdomarna hade en ledig dag strålande solsken och 30 grader varmt, jag vill bort från Betongen!  Och givetvis ska ungdomarna vilja   det också... Lördeagskvällen bestod av operation övertalning!


Ja, Maja ville sola för hon ska ju jobba hela veckan, men Rasmus såg ingen mening med att ge sig iväg öht...han tyckte vi skulle gå ner till äckelpäckelsjön med alla kanadagäss och grönt äckligt vatten...ööh, palla, orkar inte, vad fan ska vi iväg för...öööhh...(latmasken) Men till sist lovade han följa med på en tur...Fjäderholmarna tänkte jag mig...30 min båtur och hundarna skulle med...


Efter att smugit upp tidigt och fixat matsäck åt oss alla hade jag förhoppningen att vi skulle kunna åka med båten kl 10, men ack vad jag bedrog mig....ungdomarna sov och hade minsann inte alls någon lust att följa med, gårdagens diskussion var som bortblåst......sura, griniga ...

I detta läget blir jag först arg, men sedan mest ledsen....


Det gnälls och klagas på allt här...det var bättre i Skåne, vi har inget att göra, inga kompisar, vi missar detta och detta...

Och jag försöker HELA tiden komma med goda råd, tips och jag hjälper dom för att allt ska kännas bra...


Men jag orkar inte med deras negativa attityd  hur länge som helst!

Vad fan! Hur tror dom att det känns för MIG?  Jag är för fan över 40 år, sitter i en liten djävla fucking tvåa, har lämnat alla mina vänner, gjort mig av med alla hundar, lämnat hela mit gamla liv för att vi ska få det bättre ....hmmpffff...

Arg och ledsen....


Nåja, till sist får jag med mig surkartarna & hundarna ner till Tunnelbanan, jag hitter inte riktigt så vi åker till Kunsgträdgården....och rakt ner där ligger den en massa båtar...giveyvis kör inte just dom här till Fjäderholmarna, men två timmar båtfärd ut ligger Grinda, och DET ska vara fint säger den lende värdinnan...


Jag vågar inte ens berätta hur långt vi ska åka utan vi ställer oss vid kajplats 12 som vi blir tillsagda...helt ensamma...men en GIGANTISK kö går till en annan  båt.

-Skönt vi inte ska med den, tänkte jag....


Men säg den glädje som varar...gietvis har vi fått fel besked och det är DEN båten vi ska med....


    

 Vilket innebär att vi kommer sist på båten och måste sitta INOMHUS...hur kul är det på en skala ...i 2 timmar...man ser knappt ut på den "fins skärgården"


Nåja, vi fikar och jag försöker  hållla humöret uppe, och till sist kommer vi fram till Grinda, ja inte vet jag vad jag hade föreställt mig..men en liten brygga, en grusväg , en val som de slagit hö på....bara en massa hårda stenar till strand...


Besvikelsen  blev enorm! Jag badade aagje & Maja badade Signe...så tog vi beslutet att ta nästa båt tillbaka igen...det där stället var ju riktigt dåligt...(som badställe räknat)



Rasmus liite positivare

    

Maja på väg upp ur vattnet med Agnes...


Utsikten var fin...men det var inget mysigt att sitta där...och stranden var katastrof....  


Halvdålig bild på vovvarna...


Nåja vi tänkte att om vi tar 14 båten IN til stan måste vi ju vara i stort sett själva?    SÅ vi var på stranden i 20 minuter, packade ihop och rusade ner till båten...

Och DENNA gången fick vi iallafall plats ute på däck på en bänk, visserligen i delvis skugga, men man kunde njuta av en kall öl och den fina omgivningen....


Så dagen blev plötsligt MYCKET bättre, vi fick så mycket beröm för våra väluppfostrade hundar (som mest sov i värmen)Och Aagje undrade ju många vad det var för ras...


(det var förresten  försts gången hon åkte Tunnelbana i hela sitt lif...jaga rulltrappor och tåg -Jippieeee det var hennes slutsats att man skulle göra -Det finns INGET som skrämmer den damen)


Här är några sköna skärgårdsbilder...


                    


Och sedan lite Maja- Agnesgos....


  


Vi kom hem ganska nöjda ändå..

Och sedan blev det FOTBOLL!!


Grattis Spanien


  


Så början av dagen var kass men det blev bättre..och vi hade iallafall tur med vädret!  

Av Marie - 9 juli 2010 11:44

Vi har på baksidan av huset en liten inhägnad innegård, det är en gräsmatta lite buskar och så en gemensam grillplats.

Gården ligger i skugga på kvällarna så vi har inte suttit där någonting, den är också mest ett tillhåll för småbarnsfamiljerna

De har lagt ut en massa leksaker, rutschkanor och andra större plastgrunkor till sina telningar.


Av förklarliga skäl så rastar jag inte hundarna där, men ibland sent, sent på kvällen (när alla sover) om det blir akut med en kvälls-kiss så smyger vi ner och låter hundarna kissa på gräsmattan …


Igår var det Rasmus som gick ner med vovvarna…han var även utrustad med plastpåse OM nummer 2 skulle råka hända…

Det tog nog tre röda så var han tillbaka igen..

-Aagje tog en råtta!

-Va?

-Jo hon försvann in i buskarna så hörde jag bara ett pip och sedan börjande hon skaka någo, Jäkla hund, Jag skällde  på henne och sa Loss, men hon vägrade släppa, Jag fick slå på henne för att hon skulle släppa!Och då såg jag att det var en råtta, stendöd…(lite skärrad son)


BLÄÄÄK, ja, ja en råtta mindre….


Vi såg ju en råtta för några veckor sedan..men att dom var precis utanför huset? (förmodligen I huset också då)

Där ser man…

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards