Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under november 2010

Av Marie - 28 november 2010 02:07

Jag har lyckats HELA dagen att undvika Idol resultatet! Jag har skymtat löpsedlar om Jay och varit livrädd att han skulle åkt ut....


en låång skön morgon i sängen med Skavlan, På Spåret och nåt annat program...sedan var det upp och duscha och fara till Marita på Ekerö.

Vi möttes på Brommaplan, och Marita är så gullig, där stod hon med en kopp kaffe och saffransbröd när jag kom med bussen...


Hon hade dessutom lagat världens godaste Beuf Bourginon! MUMS....


Imorgon hade jag tänkt försöka baka lussekatter...första advent och allt...


Och nu har äntligen TV4 fått tummarna ut och lagt upp Idol, så nu vet jag vem som åkte ut:)


Hemma hos Marita blev det en trip down memorylane... Olivia & Rasmus har ju träffats sedan dom var några månader bara..många roliga kort !!

Här är dom sååå söta

Borås Djurpark!



Kolla den lille blonde sötnosen:))



     


Nä dags att sussa....

Natti natti

Av Marie - 27 november 2010 11:24

Veckan har varit väldigt bra, mycket nytt att tänka på och lära sig men också mycket som kommer naturligt.  Jag ber omursäkt alla vänner man jag är mentalt urlakad!


Nåväl, igår var det julfest på jobbet , vi bussades ut till Lida friluftsgård, (någonstans söderut) på bussen blev vi indelade i grupper och vi fick ett uppdrag att skriva en julvisa, och när vi kom fram fick vi varsin kamera så skulle vi komplettera med bilder. Vi fick som tur är en kollega som heter Linda i vårt laag, hon var en fena på att rimma så på 20 min rimmade hon ihop en julvisa till melodin av Rudolf med röda mulen.


Så under julbordsätandet fick alla grupper framföra sina sånger och så visades bilderna på storbilds skärm, VI VANN!! Tack vare Lindas text och ett bra framförande av oss alla så vann vi varsin liten flaska bubbel:)

Lida är JÄTTEFINT!! Jag är kräsen på julmat och det SKA finnas ägghalvor med majonäs och räkor! Det SKA finnas Brantevikssill ELLER annan SÖT löksill...och det SKA finnas Grönkål...det saknades..,men för övrigt mycket proffsigt! Och så häör "dagen efter" önskar man alltid att man ätit mer.


På Hemvägen i bussen hade vi lite allsång och jag fick så mycket beröm för min sång! Skitkul, jag älskar ju att sjunga, även om det är hellre än bra:)


Vi var tillbaka på Stockholms Central vid 24 och då var det ett gäng som ville iväg ut  och jag övertalades  att följa med...Jag borde ha bakcat ur när det vi skulle knöla in oss i Taxi och åka nånstans! Varför då? Vi var ju mitt i stan!


350 krs taxiresa!!! Senare, (som jag slapp betala) hamnade  vi på något som hette STRAND...AAAAAAAARRGGHHHHHHHH!

jag HATAR sån skit!  Kö in, trängsel att hänga in jackan, och sedan en helvetes-djävla -sklit-techno-musik-fan, piss och mög! Man hör inte vad folk säger, musiken går inte ´dansa till och publiken kunde samtliga vara mina barn....


Nää, jag tackade för mig och skulle hem....då hade detta helvetes pissiga ställe en garderob som skulle expediera de som hämtade och lämnade sina jackor SAMTIDIGT, INGET kö system..utan alla trängdes som ihop-packade får framför hela disken, och det trycktes på bakom, jag fick nästan panik ett slag, de som fått sin jackor längst fram kunde inte tränga sig ut bakåt för alla bara tryckte på... Det tog väl en halvtimme så fick jag min jacka och kunde tränga mig ut, på vägen ut sa jag till ordningsvakterna att folk höll på att börja slåss i garderobskön för det var så illa med trängseln


-Ja, vi är underbemannade, sa en

-Så är det att vara på krogen idag, sa en annan

-jag är frö gammal för sånt här sa jag och skrattade

-Ja, säger han helt lugnt !


Men va FAN! *skrattar* han behöver väl för helvete inte hålla med!

Och vart FAN var jag någonstans???...på pissigt humör och vilse vid nån djävla strand....

Jag mötte några som kunde peka ut åt vilket håll tunnelbanan låg, på vägen dit pratade jag med Ingela som jobbat som väktare i Tunnelbanan..

HJÄÄLP VAR ÄR JAG???


Men så fick jag syn på att det stod Hornstull och jag hittade en Tunnelbana, sedan tog det väl en 45 min innan jag var i hemmets lugna vrå....


Jag hade tänkt sätta på Idol för att se hur det gått...men då finnsbara resultatshowen utlagd på TV4 anytime*aaaaaaaaaaarrghh*! Jag BETALAR för att se programmen i efterhand! skit TV4!!!


Jag vet ännu inte vem som åkt ut och jag SKA se Idol innan jag tar reda på det!


Så....nu har jag gnällt av mig lite frustration över nattlivet i Fjollträsk, idag gillar jag INTE dryga Stockholmare!


Och jag har slarvat som tusan med ätandet i veckan...nu djävlar ska det bli ändigt!

BASTA!





Av Marie - 25 november 2010 06:57

Japp, I´m a sucker for Harry Potter!


Och första delen av sista filmen var riktigt bra!! Åkte direkt från jobbet och in till stan igår, hann precis in till att reklamen var slut och filmen började..

2,5 timmar rent nöje!


Annars tar givetvis nya jobbet all min tid, jag har personalansvar över 15 kollegor och det innebär en hel del!


Roligt, utmanande och det tar på krafterna...


Det börjar droppa in lite anmälningar till Privatlektioner igen, det 

är skoj..


Får ev möjlighet att ta tillbaka Inez också, det hänger lite i luften, Inez ska bo hos en fodervärd, men då blir det fler Griffonvalpar till våren iallafall.



Återkommer om alla valpplaner!


Dags att dra på jobb!

Av Marie - 23 november 2010 20:10

In på nya tjänsten och det är MYCKET!  Jag är fullkomligt slut!

Men det är såååå roligt! Men också VÄLDIGT nervöst...!


Så dagarna har sprungit iväg...jag har tränat på luncherna men inte orkat så mycket efter jag kommit hem


Idag fick jag skypat med goa Elin!


Det är rätt fräckt att kunna sitta och prata med varandra så här hon på ena sidan och jag andra sidan Atlanten, den lyllosen ska åka till Key West  till helgen!!


Önskar bara att min kära bror over there kunde maila och boka tid för en Skype session, har försökt få hono att boka tid men har är seeeeeeeeg på att svara:)


Han föder upp Bengal Katter http://royalbengals.com/


Själv letar jag en fodervärd just nu till en Griffontik...har lite planer på G...


Irma sköter sig bra och är tyst och fin, dock känner hon sig inte riktigt "hemma" ännu och är fortfarande en aning låg, hoppas hon hämtar sig snart. Det visar sig mest i att hon håller en låg profil och inte leker...


Nu längtar jag efter att få gå och se nya Harry Potter, ska läsa sista boken igen för att fräscha upp minnet lite, alla jag pratat med som sett den säger att den är kanon.


Igår stöp jag i säng vid 21 och idag blir det nog lika tidigt...


Kallt och vintrigt i Stockholm,..det gillar jag!






  

Av Marie - 21 november 2010 13:08

Arko är kanske inte den vackraste av Holländare men VILKET huvud han har. Och då menar jag mentalitet, ruskigt  trevlig. Towa gör ett jättefint jobb med honom dessutom. Det är en hund jag skulle vilja ha själv :))

Såg flera avkommor efter honom i helgen och det jag sett är jättebra!

Snodde filemn från Towas blogg



För mig som under många år tränat med duktiga människor så är det inget märkligt, konstigt eller "speciellt" som Towa gör..hon är rak, konsekvent och har ett tänk bakom sitt sätt att träna hund, precis som Glenn, Mia, Angelica, Kristina, Sara, Anna ,Venke, Lotta mfl  ja de tjejjer och killar jag befunnit mig runt de sista åren. (missförstå  mig rätt vill inte på någotvis förringa Towas kompetens!!!) Towa är superduktig och jag är imponerad!


Det som jag menar är att det inte kommer "gratis" som om man fått en talang...

Det är hårt arbete från att hunden är 8 veckor att man aldrig slutar att vara hundägare/ledare, man ser inte mellan fingrarna med något och man tar sig tiden att vara konsekvent in absurdum


Man det ÄR inte så svårt om man inte krånglar till det så mycket...MEN det KRÄVER att man är uppmärksam, och är med från BÖRJAN med sin hund....

Så många missar hela första året...och så vips så är hunden ur hand...


Återigen så ser man så många som håller på med en massa problemlösning , analyserar felbeteenden, och ibland letar fel där det inte finns några istället för att ta en ordenrtlig relationskontroll....ÄR min hund imponerad av mig och är jag medelpunkten i hundens liv?


Jag hörde nyligen en kommentar från en brukshundsförare , med en supertrevlig hund, Näää, jag kan inte använda kamp eller låta figgen kampa med honom i söket för då kommer han gå på figgen!

men HALLÅ! Det får ju DU ordna med lydnad, kontroll och beteendeövningar!


Man hör liknande argument ofta, jag kan inte belöna så mycket, eller leka sådär för då spinner hunden i taket....det är din förbaskade skydlighet att lära dig själv  att leka med din hund, och lära hunden att  när leken är slut är den slut!  tänd och släck! För en rejäl brukshund med en härlig kamplust och attityd till livet, den BEHÖVER får utlopp för kamp & lek, den kommer ge dig fingret om du ska köttbulleträna allt....


Och nu pratar jag INTE små dressyrtekniska finesser där man ibland kanske måste förstärka rätt beteende med en godbit och belöna "lugnare" för att man tränar precision, som att lägga sig baklänges, krypa baklänges etc...


Nåja, jag brinner för att fostra och utveckla unga hundar, och såg i helgen så många trevliga randiga unga hundar så det kliade i händerna på mig att få ha en unghund igen....åh vad jag saknar Izzie ibland, som vi tränade varje lunch i Malmö..., när Izzie bodde med mig gick vi varje lunch en långrunda runt Jägersro där jag under promenaden tränade inkallning, fritt följ korta stunder, ligga kvar, sitta kvar samt att lägga sig och ställa sig på avstånd inför inkallning med läggande -ställande...dessutom var jag extremt noga med att hon inte fick dra i kopplet..och det gjorde hon INTE, ÄVEnm om det var ett himla tjat och jobb....


Vi spårade och körde uppletande, hon var så himla kul att jobba med...Det kan jag sakna ibland....



Nåja, idag sov jag till kl 11!!!!!!!!!!!! Hick sedan 5 km med småhundarna och nu ska jag till ICA Maxi och storhandla lite, passar på innan jag lämnar tillbaka bilen till lillebror.


Kolla detta gamla kortet på mig och Marita *moahhahhaha*


  






Av Marie - 20 november 2010 20:00

Idag har jag varit i Västerås och tittat på Holländare, det var En massa härliga Havrevingar  jag kom precis lagom till skyddet och fick se några mycket trevliga vovvar!


Det är så kul att se hur trevliga och sociala alla är, trygga , har huvudet med sig och har en trevlig kamplust. 

 Det finns ett galleri med oredigerade bilder där det är fritt fram att ta bilder ur...det är väldigt mörkt och man måste komma så nära för att blixten ska ta, så det är lite roliga och märkliga huvudbilder:)


    Nedanstående bild är på Dunja som är en släkting till Aagje, tror att Aagjes bror är Farfar eller nåt, en supertrevlig tik som studsade upp och ner av glädje, bilden blev bara så rolig!

   



Fler bilder finns här http://vixax.com/PORTA/Vasteras/  



så är det äntligen officiellt!

Från och med måndag tillträder jag som teamleader på jobbet, ett större team än jag jobbat med tidigare och det inkluderar löne och utvecklingssamtal...


Jag är glad, spänd, och pirrig:))


NU blir det SÅ MYCKET BÄTTRE :) Både på TV & i Livet....


Av Marie - 18 november 2010 10:13

på året är ganska mörk, grå och trist...och den här veckan har också varit mindre bra...

Vi är nog ganska trötta på varandra i vår lilla lägenhet, och jag trivs inte när det är stökigt och rörigt ...Och så tycker jag inte att det enbart är MITT ansvar..(det gamla vanliga)

Men energin så här på vintern innan jul är inte på topp och jag orkar inte bråka jämt...så jag låter det vara.

Det är stökigt överallt, kläder och prylar...Skulle någon kliva in hade man skämts ihjäl...

 

Majas resväska är fortfarande uouppackad, Rasmus golv kan man inte se för alla kläder ....Disken blir stående....jag funderar på att gå i Strejk...

 

Curlingmamman lagar mat , tvättar och städar..med VISS hjälp av ungdomarna...under MÅNGA protester och hur hems och eländig deras mamma är som tvingar dom att jobba när INGA andra ungdomar behöver hjälpa till..

 

Och jag som kan vara så superkonsekvent och bestämd med mina hundar är totalt kass med ungdomarna, jag glömmer alla hotelser lika fort som de lämnat munnen..

Dvs

-Jag ska aldrig mer laga mat åt er

- Jag ska INTE tvätta era kläder

-Jag ska låta det gro igen så får ni se....

 

*suck* Martyr-rollen passar mig illa...

 

Och så lagar jag mat, tvättar deras kläder , städar och ger dom fickpengar ändå...

 

Igår var en väldigt "trött" dag, jag landade i soffan, ingen långpromenad på kvällen, och dessutom så avvek jag från mitt program...

Jag vet ju hur viktig den mentala träningen är och har slarvat med den i mer än två veckor, och det märks på motivationen och min "intre styrka"

Så nu ska jag ta tag i det på nytt, lyssna på min CD med mental träning och göra avslappningsövningarna...vill inte tappa fokus och målet nu när jag kommit en bra bit på väg.

Ser fram emot att få träffa lite holländarfolk i helgen, då blir man på gott humör:)

Ha en bra dag därute!


Av Marie - 17 november 2010 07:38

Vat inte hur många som sett eller hört talas om storytel, det är ett sätt att streama ljudböcker i mobil och dator. Om man tecknar sig för ett år kostar det typ bara någon hundralapp /mån och man har obegränsad tillgång på ljudböcker....så just nu har jag klämt tre böcker på kort tid, det är jätteskönt att gå promenader eller gymma med en bra bok i öronen...


Den senaste på G är Morgan Allings biografi, "Kriget är slut" herregud vad bra den är!!!

Vilket liv denna killen har haft! Barnhem, hemska fosterhem, misshandel, socialtjänst som svikit....jag är sååå berörd av hans historia...


Igår var jag HELT SLUT, la mig redan strax efter 21 men var lika trött i morse....det är mycket på gång på jobbet just nu...


Lilla prinsessan fungerar bra, skäller lite på morgonen när jag går , men då är ju Maja hemma och tar hand om henne så hon lugnar sig kvickt.


Hon är fortfarande lite låg men det är ganska typiskt "griffon sätt" de ÄR mjuka hundar. Hon är konstant nära mig, i knät, jämte mig i soffan eller jämte mig i sängen...


Hon kommer bra överens med de övriga flickorna:)Agnes ska försöka domdera lite men det är bara "det lilla" och Prinsessan tar inte åt sig.


Till helgen är det HH träff i Västerås och jag ska försöka ta mig dit.


Ha en bra dag!




  

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards