Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under augusti 2010

Av Marie - 31 augusti 2010 12:54

Ibland förändras förutsättningarna drastiskt!

I Dagarna har vi fått reda på att Breviksbadet skall renoveras under hela hösten & vintern, det är ju valår så beskedet kom  i stort sett samtidigt som renoveringen skall starta.


Det innebär att ALL kursverksamhet är inställd tills jag hittar en ny plats att vara på, däremot kommer jag fortsätta att hålla privatlektioner för de som vill.


PRIVATLEKTIONER - Generell "hundhjälp" 



Jag kan hjälpa dig/er med:


  • Uppfostran
  • Vardagslydnad
  • Rallylydnad
  • Brukslydnad
  • Spår
  • Grundläggande nosarbete
  • Problemanalys & Problemlösning
  • Hembesök
  • Hantering-Kloklipnning-Kamning
  • Nedklippning av långhårshundar
  • Beteendelära-Etologi

Min metodik  bygger på de senaste rönen ang inlärning och uppfostran, jag vidareutbildar mig hela tiden och går själv på kurser och seminarier.

Man kan inte vila på gamla lagrar!


Jag är inte en "fanatiker" på vare sig mjuka eller hårda metoder. Jag anpassar mina kurser och utbildningar till de människor och hundar som kommer... Don efter person!

Inom hunderiet finns det sällan bara "rätt eller  fel" när man pratar träning.  Det bygger många ggr på  en känsla och sunt förnuft.


Framförallt jobbar jag efter hundens naturliga förutsättningar...hunden är ett rovdjur med över 800 beteenden som är lika vargens..och det oavsett om det är en liten Mops eller en stor St Bernhard

Av Marie - 30 augusti 2010 21:50


Kenneth Ståhl & Drackir Baccos (German shepherd) from IPO.nu on Vimeo.



Det är sällan man ser så kraftfullt korgarbete, Lei-Anns Presto är den jag först kommer att tänka på.... som sagt Hatten av! Jättefint!


Av Marie - 30 augusti 2010 09:21

Det här med skomakarens ungar , eller är det bara att man aldrig blir profet i sin egen hemstad?


Jag har iallafall inte lyckats  föra vidare så mycket hundkunskap till familjen...

Min far har jag i alla år försökt att utbilda, men han är ju envis som synden.

KAN SJÄLV!


Han har fått en Shih-Tzu valp av mig, och denna lilla hund har fått ALLA fel en Shih-Tzu kan få....han är grymt ful, dålig päls, dåliga vinklar och är inget bra mentalt...nu har han visserligen vuxit upp hos farsan, och då kan det bli lite schizofrent... Om jag har dåligt tålamod så är farsan värre....


Han irriterade sig på att Chicco for runt när han dammsög, jätterädd...så han skulle vara pedagogisk och visa hunden att om du ligger i korgen så händer inget...

Så han JAGAR hunden med dammsugaren bort till korgen, vrålar LIGG I KORGEN NU!

Och så börjar han dammsuga runtomkring.....MEN är naturligt vis lite för våldsam och kommer för nära korgen varpå chicko far upp rusar iväg och  gömmer sig under en bänk....

Farsan superirritiread av att hunden inte redan förstått hans goda avsikter!   


Så han far in under bänken varpå chico blir livrädd och biter!


Vad i helvete biter du mig? Säger farsan och fattar ingenting *suck*


Så försöker man förklara för pappa hur hundstackarn upplevt situationen....men om det går hem...det vetitusan....


De trivs i allafall ihop...lika envisa bägge två..och Chico ska sitta i knät framför TV´n...ha sin morgon kelstund, eftermiddagskel och kvällskel..och så sova i sängen...


Dottern har lite problem med tofsarna också...jag kan ha dom lösa runt andra hundar och någon gång kan Agnes glömma sig och  försöka blåsa upp sig mot någon hund hon tycker ser provocerande ut...men det räcker oftast ett bestämt "AGNES! för att hon ska rätta in sig i ledet....de drar aldrig i kopplet när vi är ute och går och de tittar knpapt på andra hundar


Men med dottern..då förvandlas bägge tofsarna till poteniella "dödsmaskiner"

ALLA hundar ska jagas bort! Maja skäms och vill knappt gå ut med dom..

När jag föreslår en liten utbildningspromenad tillsammans...så vägrar hon...


hmmm....vi behöver skicka henne på kurs:)



Ja, ja vad jag egentligen vill säga är att det finns inte så många problemhundar!  Det är ett människoproblem, många går omkring med en hund i kopplet UTAN att de har en bra relation....och de skyller på HUNDEN för deras eget tillkortakommande...


Det kommer en del mail om fler privatlektioner..det är så himla kul att kunna hjälpa till och dessutom se resultat!





Av Marie - 29 augusti 2010 10:31

Jag är hel off vad gäller SM i år, såg precis på  deras hemsida men hittade bara vinnarna...GRATTIS till er....och ett stort grattis till alla er andra som "bara" tog er dit, en jätteprestation!


Igår var min dator ockupperad HELA dagen...så fort hon slog upp sina blå....


Är det inte Facebook, MSN så är det en film....


    

Hmmm vad är detta då?




Kanske jag kan få ha min dator en stund nu när du ändå bara sover???


Va, jag sover inte!


Ja ja, får väl fota hundarna lite då....


 


Och föreviga den horisontella garderoben ungdomarna ligger inne med..dock har Maja här tagit bort sina kläder....annars så vore det dubbelt så mycket....

     Bygget går sakta framåt..


 

Agnes snusar gott i korgen

  Aagje i sängen såklart...


  


På eftermiddagen kom pappa på besök och vi hade en liten "kräftskiva" Kräftor är nog bland det godaste jag vet!  Jag fick ett supergott recept av Britt-Mari på en kantarellrulle med kräftstjärtar och dill!

Det varc såååå mumsigt, man gör en slags  Petit-Choux smet som man gräddar i ugnen pch sedan breder man ut en stuvning med kantareller, kräftstjärtar och dill...och så gratinerar man med ost...MUMS!


  


En Cosmopolitan till fördrink....


  


Efter ett par timmar så fastnade vi framför " Mördare okänd" Åtminstone jag och pappsen...

Maja var inne i sin film och Rasmus i WoW....


Fast han poserade innan han försvann in i röran på rummet...


 


Morfar och motvillig Maja



 




Alltså nu har ni suttit för länge på era arschlen! GÖR något!

     


Ha en bra dag därute!


Av Marie - 27 augusti 2010 17:32

Hundägarutbildning på natursköna Breviksbadet -Anmäl dig redan nu!



Kurserna pågår endast helger och vi startar när badet stängt för säsongen V 35

Lör-Sön 10-14

Fördelen  med intensivkurs är att man under en helg hinner insupa lika mycket kunskap motsvarande  8 ggr på en "vanlig" kurs.

Hit åker du enkelt Kommunalt, röd linje till Ropsten, och sedan Lidingöbanan och hållplats Brevik

  

Instruktör Marie Axelsson



Mina  kurser bygger på de senaste rönen ang inlärning och uppfostran, jag vidareutbildar mig hela tiden och går själv på kurser och seminarier.

Man kan inte vila på gamla lagrar!


Jag är inte en "fanatiker" på vare sig mjuka eller hårda metoder. Jag anpassar mina kurser och utbildningar till de människor och hundar som kommer... Don efter person!

Inom hunderiet finns det sällan bara "rätt eller  fel" när man pratar träning.  Det bygger många ggr på  en känsla och sunt förnuft.


Framförallt jobbar jag efter hundens naturliga förutsättningar...hunden är ett rovdjur med över 800 beteenden som är lika vargens..och det oavsett om det är en liten Mops eller en stor St Bernhard.


Vi håller till på Natursköna Breviksbadet på Lidingö, helt inhägnat! 


PRIS: 1750:-

Ingår Bok, och klicker samt fika  



Ta med dig till kursen:

Koppel /halsband/Sele

Kläder efter väder, rejäla skor som tål väta 

Leksak som hunden uppskattar (boll, mjukisdjur, trasa, etc)

Godis som hunden uppskattar (hundgodis, köttbulle, leverpastej, korv etc)

Anteckningsblock & Penna 

  


För Anmälan Maila eller ring  

Privatlektioner efter ök

(ev prisändringar kan ske )


vixax@veberod.com

0739-660324 begin_of_the_skype_highlighting              0739-660324      end_of_the_skype_highlighting

Av Marie - 27 augusti 2010 09:37

Ligger framför mig, och jag ska definitivt försöka ta till vara var stund och tänka positivt!


DOttern fick äntligen rätt på dygnet och var glad och positiv på väg till skolan idag...Igår var nog kulmen, nu vänder det igen!



Jag har suttit och tittat lite på bilder på min externa hårddisk...

 

Här en ung Marie , vi är vid brofästet , innan bron blev klar (mellan Danmark & Sverige)
  

Min älskade Kent som faktiskt gav sig på figgandet en del, har fortfaranda kvar hans figurantbyxor som är som nya, Detta är Rha vd Vastenow.

Kent har också figgat för legendariska Zagals Ymer :)


     


MIn favoritmalle Kukays Xjules, här under mitt första Mondioringläger 2001 (tror jag)   


 


*skrattar, några "prominenta" besökare hade vi...

Här har vi Micke Lindeblad & Bucken i början av sin MR karriär


     

Och här är Andreas Zagai i heldräkt för första gången om jag minns rätt...

Hans dåvarande flickvän hoppade också i dräkten och fick ett rejält bett i skinkan...det var roligt att se på men AJ vad ont hon hade...

  

   Kolla denna dräktiga SIgne!!



Detta är en liten Xjules Bebis  

Ambras & Vixie....Ambras är Aagjes bror, han såldes till polisen i Göteborg och blev den Första HH att köpas in av polisen i Sverige, tyvärr jagade han älg och kom ut på vägen och dog... 

 


Ambras , Rasmus & Maja

     


Jag och Ambras går linförighet.....


  


Och till sist "The man , The Myth, The Legend"  Joris D´Haese ....  

Av Marie - 26 augusti 2010 08:58

Det börjas igen

Det har börjat eskalera under sommaren för att trappas upp rejält de sista veckorna...återigen är det 

Fuck you , du är efterbliven, jävla kärring, jag ska bajsa dig i munnen, skjut dig

Gå och dö!


Jag kan pendla mellan att bli arg, höja rösten, sänka rösten, vara pedagogisk försöka förklara och till sist säga at jag blir riktigt ledsen.

Men då är det bara hånfullt "tyck inte så djävla synd om dig själv"


Första veckan i skolan...Maja har inte vänt tillbaka dygnet efter sommarlovet (TROTS att jag verkligen försökt och med ovanstående kommentarer som följd)

Hon är givetvis trött, det är mycket nytt, hon är orolig....


Men JAG orkar inte hur mycket som helst....


Den här veckan har det varit fruktansvärda gräl för att få upp henne och iväg henne, och det är FÖRSTA veckan i skolan!


Jag blir bara så ledsen! Hon är bara rasande och arg och jag blir inombords ledsen och känner att "jag tycker inte om mitt eget barn" just nu...det är hemskt!


Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst för då behöver jag det mest!


Det är en mening jag får säga om och om igen inombords....


Idag är en SÅN dag  





Av Marie - 25 augusti 2010 10:14

Det verkar bli svårt att ta sig till SM, det är det första SM jag missar på många år... Så är det när man är ute i god tid   


Igår hade jag en privatlektion med en ung Storpudelhane, det är en himla trevlig hund! STorpudeln alltså, har inte träffat så hiskeligt många, men av de jag har mött har alla varit sociala och faktiskt haft lite leklust och kunnat jobba korta stunder...


Den här var precis likadan, busig, glad inte så mycket motor och vek, en precis lagom hund till väldigt många.


Det är återigen mycket prat där man undervisar vikten av mental sysselsättning, vikten av att kunna LEKA så hunden blir GLAD av leken, och givetvis konsekvensen och att man genomför det man sagt.


Det kommer bli jättefint om ägaren tränar på.



Privat så är jag arbetslös igen, och det har varit väntat en tid, ibland är inte kemin vad den ska vara på en arbetsplats, och då är det bra att vara konsult så man kan gå vidare, så nu väntar nya intervjuer...


Här är några söta valpbilder på min första HH kull....kullen  är exporterad, alla utom Vixax D Vixie som fodervärden stal och gav bort till en väninna.

                      









Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Skapa flashcards