Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under mars 2009

Av Marie - 18 mars 2009 15:10

Vad är Earth Hour?

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som på kort tid vuxit till ett världsomfattande initiativ.

Den 29 mars 2008 släckte uppskattningsvis 50 miljoner människor sina lampor.

Sveriges insats var blygsam men Kungen släckte Slottet, och även Örebro kommun släckte ned.

Men 2009 blir första året som Sverige officiellt deltar i Earth Hour. 


MTG Radio, med tillhörande radiostationer RIX FM, Lugna Favoriter, NRJ, Bandit Rock och STAR FM, har inlett ett samarbete med WWF och första projektet mot en bättre miljö är Earth Hour. 


Målsättning Earth Hour 2009

Den 28 mars 2009 klockan 20.30-21.30 inträffar Earth Hour. Målet är att en miljard människor över hela jorden ska delta och släcka ljuset.

Earth Hour är en kollektiv handling där varje ljus räknas. Det är en signal till alla styrande i världen som visar stöd för att fatta kraftfulla beslut i klimatfrågan.  


Vilka är med på Earth Hour?I skrivande stund är över 540 städer och 75 länder i hela världen anmälda för att genomföra Earth Hour 2009.

 Att få med tusen städer låter kanske ouppnåligt, men det är vad WWF jobbar för.

Till städer som släcker hör: Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Göteborg, Nairobi, Istanbul, Bangkok, Krakow, Venedig, Manilla, Hong Kong, Las Vegas, Miami, Los Angeles, Dubai, Abu Dhabi, Mexico City, Sofia, London och Bryssel. 


Titta in på www.wwf.se/earthhour2009 så håller vi dig uppdaterad på vilka företag, organisationer, kändisar och städer som är med.


 Stödjer din stad eller kommun Earth Hour?  


I Sverige är just nu 41 kommuner, över 50 företag och 16 organisationer anmälda att delta, och fler tillkommer hela tiden. Den just nu minsta ort som deltar är lilla Mullsjö med sina 7.000 invånare.

De största deltagande städerna i Sverige är för närvarande Malmö och Göteborg.


Men inte Stockholm. Många av världens huvudstäder släcker.  Oslo, Köpenhamn och Helsingfors släcker. Men Sveriges huvudstad Stockholm släcker alltså inte. Varför? 


Vad du kan göra
Att släcka ljuset en timme är en bra början. Men det finns mycket annat du kan göra för att Earth Hour 2009 ska bli riktigt stort.


 Anmäl dig till Earth Hour och få tips och redskap för att reducera ditt ekologiska fotavtryck i din vardag.
Engagera gärna så många du kan i din närhet; släkt, vänner, bekanta och arbetskamrater.


Tipsa dem om att de kan anmäla sig. 
 Anmäl dig http://www.earthhour.org/signup/se:sv  


Varför är Earth Hour extra viktigt i år?


2009 är ett mycket viktigt år ur klimatsynpunkt, inte minst i Skandinavien. Vi har ett särskilt ansvar eftersom ett globalt klimatavtal ska förhandlas fram i Köpenhamn i december under svenskt ordförandeskap.   


MTG Radiokommer också att delta i Earth Hour och försöka få alla våra 1.9 miljoner dagliga lyssnare engagerade. Med våra fem redaktioner på RIX FM, Lugna Favoriter, NRJ, Bandit Rock och STAR FM hoppas vi kunna bidra med inspiration, information och dedikation för dig och dina vänner.  Dessutom är vi de första i världen att släcka ner sina radiostationer som tecken på att vi tar klimatfrågan på allvar.


Släck lampan du med och visa att också du stödjer Earth Hour. Att släcka ljuset under Earth Hour sänder en viktig signal till alla styrande i världen: Du visar att de har ditt stöd att fatta kraftfulla beslut i klimatfrågan. Engagera gärna så många du kan i din närhet.

Var med på Earth Hour 2009, släck ljuset 20.30 lördagen den 28 mars och anmäl dig på www.wwf.se/earthhour2009.

Av Marie - 18 mars 2009 08:16

Dagen i Dag

Dagen idag är en märklig dag
Den är Din

Dagen igår föll ur Dina händer
Den kan inte få något annat innehåll än Du redan gett den

Dagen i morgon har Du inte fått något löfte om

Men dagen idag har Du, det är det enda Du kan vara säker på
Den kan Du fylla med vad Du vill
Använd Dig av det

Idag kan Du glädja en människa
Idag kan Du hjälpa en annan
Idag kan Du leva så, att kanske en annan ikväll kan tacka Dig för att Du finns till

Dagen idag är en betydelsefull dag
Den är Din.

Av Marie - 17 mars 2009 22:53

Jaaaa, jag klarar det inte!!


Efter helgen bestämde jag mig för att börja om med pulvret...men jag har tappat målbild, fokus och motivation...det är så mycket annat just nu...Man kan tro kanske att tempot är högt och att jag är full av energi..så är inte fallet...

Jag lever på pulver hela dagen, jag går minst 45-50 minuter varje lunch försöker träna minst tre ggr/vecka...men det är allt..

Mina fem förbättringar jag skulle genomföra är INTE genomförda!


När kvällen kommer och jag måste laga mat till Maja kan jag inte låta bli att ta lite, idag har jag ätit lite kycklingfilé, och kokta grönsaker...


Jag har fortfarande inte tagit mig tid att jobba med min mentala träning!

Det är hela tiden någon annan som kommer först...och när någon annan fått vad de ska ha så är jag så trött så jag säckar ihop framför TV´n...


Jag varken motionerar eller tränar mina hundar så mycket som dom behöver...jag känner mig ganska usel....


Jag har en vän, en person som jag träffat sporadiskt under några år, jag har haft äran att få ta del av h*ns kunskap om hund , och en mer färgstark och underbar personlighet får man leta efter. Denne vän har nu drabbats av en livskris i bokstavlig bemärkelse...och den positivitet h*n utstrålar är sanslös!


H*n tom peppar MIG!!  Tänk att man kan glömma så fort...det här med att ta vara på livet, att leva i nuet! Man vet inte hur länge man får lov att trampa på denna jorden..och det finns alltid dom som har det värre...


Jag vet när jag själv mådde som sämst förut, jag minns  att jag inte såg någon utväg...

Men jag hade goda vänner som tvingade sig på mig, (tack Angelica , Mia , Tina bla) Jag hade mina syskon och min mamma...


Jag jobbade mycket med mig själv , läste olika böcker bla...lärde mig att inte fastna i "offer rollen"...Det är så synd om mig!


Nu måste jag faktiskt göra samma sak...för jag känner att jag glider ner i samma svacka...


Jag hittar inte vad jag ska lägga fokus på för jag har så mycket som rör sig runtomkring, och när jag inte har kontroll så rasar jag...




Jag har det tufft med mina ungdomar, och jag ska separera och förlora hus och hem...


Och mitt uppe i detta så har jag tvingats gå baka till ett arbete där jag för 2 år sedan var chef...och nu är jag tillbaka på ruta ett...där jag startade -99


Jag började som "vanlig" telefonsupport och har under 10 år jobbat mig upp till en chefsposition...under tiden jag var sjuk blev det omorganisation och outsourcing...så jag fick börja om från början igen.."take it or leave it" vad fan gör man?

Jag har barn att försörja...


Så nääää, jag borde ta vara på varje sekund och minut, leva i nuet, jobba med mig själv för att bli stark och kunna vara ett stöd för mina barn...


Och så tänker jag såååååååå mycket på min vän....har men levt ihop med monstret Cancer så vet man vad man fightas mot!....varje dag, varje timme går en tanke till min vän..och jag vill kämpa min väns slag! Jag vill hjälpa min vän ! Jag vill göra så mycket!


Och så kan man bara stå vid sidan av och se på....


Oj vad detta inlägg blev  rörigt.....


Men men...det klarnar nog ...











Av Marie - 16 mars 2009 20:43

Idag hade jag md Jäger på jobb och vi var ut och gick i 45 minuter på Lunchen, han är som en vandrande krutdurk, färdig att explodera när som helst. Han lyfter på benet så högt att han håller på att trilla *he he he*


Måtte denna könsmognadsperiod går över snabbt, hormonerna sprutar ur öronen på honom...


Efter jobb körde jag upp till Mia för att bekanta mig med Uno, vilken sötnos.Vi gick en härlig skogspromendan och pratade en massa tjejprat:)

Efter promenaden fick jag äran av att få en liten Uno i knät, pusse puss puss:) Uno är en cool kille med en hel del i sig:) Det blir nog en kanontrevlig hund:)  

Kära dottern har jag inte ens sett idag, hon har varit med kusin Malin...Rasmus är i Lund och träffar en kompis...så jag har krypit ner i sängen och tittar på Cesar Milan och snart är det dags för Fredde Steen...


En lugn dag...men nu är det snart dags att börja packa...vart tusan ska jag börja....









Av Marie - 16 mars 2009 14:07

Av Marie - 16 mars 2009 13:34

Elin håller ju på att lär sig lydnadsprogrammet  med Aagje, Aagje kan ju momenten för klass II (den gamla varianten) Men rutan har jag aldrig lärt in...

Så har Anna Lindelöf varit nere och haft lydnadsträning för någon grupp i malmö, innan hon åkte hem till Växjö så tog  hon sig tid att träna med Elin idag ...Så nu har Elin fått tips om hur hon ska börja rut-träningen med Aagje, själv var jag på jobb och fick aldrig träffat Anna...:(


Men TUSEN TACK ANNA!

Anna kommer också att vara testledare för vårt MH i Juli, beskrivare blir Micke Ryberg,


Jag har fått ihop ett par tjejjer till ett litet träningsgäng! Skitkul! Nu jäklar ska det bli fart på träningen:)

Av Marie - 15 mars 2009 22:37

Har mailat med några styckn en tid och vi har pratat om att börja träna ihop.

Så nu tänkte jag göra slag i saken!

Jag tänkte starta ett eget träningsgäng!


Jag har lite kontakter med mark...så om du är intresserad av att träna så hör av dig!

Min tanke är att vi tränar det var och en vill...dvs allt ifrån spår, sök, lydnad , upplet och liiiite skydd...


Först och främst helger men gärna ett par kvällar i veckan också.


Maila om intresse finns:)

Av Marie - 15 mars 2009 17:09

Ja det var vad det blev ungefär ....jo jag menar det blev "bara" spår-träning idag...Jag tappade lite lusten...Vi hade med oss alla hundarna och det blir stökigt och rörigt, man blir irriterad för att tex Hector skäller konstant, och tar man ut en ur bilen så , får de andra tuppjuck..

Jag har ingen bur i den nya bilen utan alla sitter löst i bagaget med ett lastgaller bara.

Det blir en massa onödigt tjat och irritation...och hundarna stressar varandra och bråkar...

Så Hector och Signe får hädanefter stanna hemma, Elin kan lägga de korta spår han behöver för lite stimulans när hon ändå rastar honom på dagarna.


Elin la ett spår till Jäger och det började riktigt bra, spåret kunde kanske vara 4-500 meter långt och U format. Jag lät honom leta upp spåret idag och han tog det klockrent! ELin hade lagt tätt med näring och han var mycket intensiv i början, efter 150 meter så kände man att koncentrationen tröt lite, han ökada farten och hoppade över godisarna, och vipps så hade han gått av spåret...

Vi blev stånd och Jäger studerade fåglar och annan omgivning, gick sdan iväg för att pinka och då blev jag lite förgrymmad...


Med lite hjälp kom han tillbaka i spåret och jag fick peppa honom en del...

Han gick av spåret en gång till och blev disträ....men med lite hjälp så kom vi vidare....jag VILLE tänja lite på orken och ELin hade strategiskt placerat ut lite leksaker i spåret, och som det blev nu kom dom faktiskt perfekt!

'

Det blev en motivationshöjare och han fick nya krafter att ta sig framåt:)


Elin spårade ett långt spår med Aagje som också hade gått bra...Hector den lille korven spårade helt OK på slutet av sitt spår...







Jäger I full fart....


Igår lekte jag spöke igen...vi diskuterade huruvida Jäger skulle göra något måt någon som klev in i trädgården....


Jag kom så långt som till Grinden med masken på mig, sedan stod där en jättekamelbäbis och bara vrålade så fragdan sprutade, framtassarna upp på Grinden och han var inte nådig....jag pressade honom lite men han backade inte...morsan kom springande och hjälpte till, men hon upptäckte snart vad det var för en under masken och försvann in i trädgården igen..Jäger var alldeles för uppskruvad för att ens känna på lukten att det var jag..


Så jag kan ju lugnt säga att man bör inte kliva in i trädgården till Jäger i Dagsläget

Detta är en bild på honom när han kommer springande...men uttrycket var ungefär detsamma

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards