Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Bilrastning

Av Marie - 26 mars 2009 10:39

*he he* då fick jag ganska omedvetet igång lite adrenalin på folk...

Bilrastning....det väcker alltid många olika känslor...

Vad är huvudargumenten MOT?

  • Att man är lat?
  • Att hunden blir rädd?
  • Olycksrisk?
  • Olagligt?

Ja jag vet faktiskt inte fler motargument....

Hur går det till i praktiken då....jo givetvis rent hypotetsiskt annars så kopierar någon texten och gör en polisanmälan förstås...så rent hypotetiskt, i de fall Jag har hört berättas om så gör man tydligen så här:


Man lastar in sin hundflock i bilen och sedan kör man ut där det finns ett lämpligt område för bilrastningen, utan trafik företrädelsvis!

(revinge hed ca en mil från lilla orten Veberöd)


Hundarna släpps ur bilen...(de är lyckliga hoppar och skäller fulla av förväntan)

Föraren tar plats, vevar ner rutorna så h*n kan kommunicera med hundarna och rullar sakta iväg...hundarna i full fart framför...

hastigheten ligger på lägsta möjliga, krypkörning mellan ettan & tvåans växel...när en hund stannar för att göra sina behov, stannas bilen...


Hundflocken springer och leker och busar framför fordonet och får sin konditionsträning, detta kan utföras i vilken väderlek som helst och vilken tid på dygnet som helst och är en snabb och effektiv form för konditionsträning av många hundar.

Den ersätter inte vanliga promenader eller träning


Olycksrisken då....det som berättats för mig är att i 20 km/t med krypkörning samt att hundarna befinner sig konstant 20-30 meter framför fordonet så anses risken minimal.


Hundarna lärs att hålla sig på sand/grusvägen, inga äventyr ut i buschen mer än att göra ifrån sig....(ingan jakt  eller risk för skada på vilt)


Så latheten...jo det är klart, man kunde ju ta tre till fyra stora hundar i koppel och cykla en mil till revinge kl 19.00 en mörk novemberkväll i ösregn och sedan cykla 8 km på sandväg så att hundarna ska få springa lösa....det är ju faktiskt möjligt...fy vilken lat människa !


Fast då tycker jag att den personen som berättade detta FÅR vara lat:)


Skillnad om man har En hund att cykla runt med i en springer eller nåt....







 
 
Ingen bild

vän av ordning *asg*

26 mars 2009 12:22

Man kan även ta cykeln bak på bilen i en cykelhållare. (då slipper man cykla hela vägen dit & hem, men man får ändå röra lite även på sig själv under själva rastningen.) Personligen undrar jag dock mest hur man "lär" hundarna att hålla sig på vägen när man själv sitter i en bil? Och vad man gör utifall att det faktiskt drar iväg ett rådjur över vägen eller man möter andra människor med hundar? *nyfiken*
För övrigt är väl inte "bilrastning" bättre eller sämre än "mopedrastning", "fyrhjulningsrastning" eller "skotterrastning" och de verkar vara ganska "vanlig" rastninsgformer hos en del.

 
Ingen bild

Marie

26 mars 2009 13:21

ja för det första så bör nog hundarna veta att de inte ska jaga från "gående" och lyssna på ett NEJ, och givetvis komma på inkallning...man får också betänka att revinge hed är en HED, med lite talldungar häroch var..det innebär fri sikt väldigt långt...det ger gott om tid att kalla in....och inte många överraskningar finns..

 
Ingen bild

vän av ordning, igen

26 mars 2009 14:20

Ja är det så platt och öppet förklarar ju en del. Men för oss som aldrig besökt Revinge är det ju inte helt lätt att gissa. *ler* För oss i viltrika områden vetesjutton om det varit så kul att sitta i bilen och se ett helt gäng rådjur skutta över vägen.... (Oavsett om hundarna "brukar" låta bli att jaga...)

 
Ingen bild

Annica

26 mars 2009 14:50

Sorry Marie, det var nog, efter hur du "lämnat ut" dina barn, det absolut dummaste jag läst i din blogg

 
Ingen bild

Marie

26 mars 2009 14:54

Annica, det står dig fritt att tycka, som tur är har vi yttrandefrihet i detta landet...och jag tycker ju inte att det är dumt:) Jag tycker heller inte jag har "lämnat ut" mina barn...men som sagt, man får tycka precis som man vill..och det bästa av allt är att om man retar sig på saker eller ogillar dom...då kan man faktiskt sluta läsa:) Bra va:)

 
Ingen bild

Pia & W

26 mars 2009 15:21

Har inte så mkt kommentarer till detta då
jag vet att det är förbjudet enligt lag.
Kan kosta lite, om ngn anmäler en.
All rastning med motorfordon är förbjudet.

Minns en ggn en gubbe som tog bilen till hjälp och rastade sina hästar, inte smart enligt mig ;)
Kramiz Pia & W

 
Lena & Aija

Lena & Aija

26 mars 2009 21:54

Tur man bor i norrlands skogar, inte många som grymtar om man tar en tur med fyrhjulingen o hunden följer med, o nästan inget vilt har vi heller, vill inte alla flytta till norrland, stället där vi gör exakt som vi vill ;)

http://blog.mallemaija.se

 
Ingen bild

Lollan

27 mars 2009 01:09

Vart står det att det är förbjudet att rasta från motorfordon? Är bara nyfiken.....

 
vän av ordning

vän av ordning

27 mars 2009 09:15

15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a224538

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards