Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under september 2010

Av Marie - 30 september 2010 17:22

Till skillnad från bruksvalparna så är Shih-Tzu valpköpare ganska" självständiga."

De köper sin lilla hund och håller kontakten genom det första året och frågar lite om uppfostran, rumsrenhet, ibland får man hjälpa till med päls och klor, men sedan försvinner dom iväg och är oftast nöjda och glada normala hundägare.


Man tappar helt enkelt kontakten.Jag har varje år (utom de sista två åren) skickat ut kennelnyheter till mina valpköpare 2 ggr/år en liten hälsning via snigelpost där jag lagt in bilder som skickats till mig på deras små telningar  och där jag påpekar att jag finns om de behöver hjälp med något.

Men det är sällan någon hör av sig.


Jag är inte ledsen för det, jag resonerar som så att får folk bekymmer så brukar de höra av sig, så inga nyheter är oftast goda nyheter.


Det enda trista är att man oftast inte har några bilder på hundarna i vuxen ålder...


Bla Dessa två gossar var såååå fina....som små....


Det är Agnes två små gossar, jag hoppas hon får lika fina valpar i år....


            



Av Marie - 29 september 2010 21:34

1. Tillgänglighet - Öppen, tillgänglig
2. Kamplust - Stor
3. Temperament - Mycket livlig
4. Skärpa - Måttlig
5. Försvarslust - Måttlig
6. Nervkonstitution - Måttligt Nervfast
7. Hårdhet - Måttligt Hård
8. Dådkraft - Måttlig (Tendens upp)
9. Skottfasthet - Skottfast. (tänder i passivitet)
 
Lämplig att prövas som polishund, polisiär sökhund, lämplig att prövas som väktarhund.
 
Kommentar/motivering:
 
Mycket trevlig hund, som har en bra grundlydnad och enligt ägaren spårar bra.
Intensiv i kampen men tuggar ngt, bettkorrigerar. Bra söklust och föremålsintresse.
Hunden är utrustad med ett bra skärpepaket och även försvarslusten ligger ganska högt. Ställer på både dumpe och
släde rejält men avreagerar mycket bra och löser istort sett på egen hand.
I testsituationerna hamnar hunden utan tvekan på den hårda sidan, glömmer i stort sett alla obehag med en gång.
Vid hantering får man emellertid ett intryck av att hunden är ganska vek. Hunden behöver en fast hand men samtidgt en
ömsint behandling för att slippa konflikter.
Dådkraften pendlar mot stor men med tanke på att han tog lite tid på sig fram till dumpe och släde valde jag att
sätta måttlig.
Bra i miljö där han står emot belastning på ett bra sätt.
Går igång på skotten och vill till skytten i passivitet, men normal i kampsituation.
 
**************************************************
*****************************************

Grattis Ola! Och går allt som vi hoppas så är han på väg mot tjänst!

Av Marie - 28 september 2010 19:35

Nu har NÅGON på TV4 betämt sig för att bedriva kampanj mot kamphundar och verka FÖR ett rasförbud....

Det är för DJÄVLIGT i deras nyhetsrapportering!


Jag håller med om att hundhållningen i Sverige har  blivit för djäkla dålig!


 Det är någon slags nuttigull och snuttisnutt mentalitet där livliga hundar klassas som stressiga och ska dämpas med en massa godis och avslappningsövningar....normala hundar med resusrer anses som problemhundar...


Alldeles för många skaffar hundar  som de  inte klarar av , och detta många ggr tack vare att de köper blandraser utan stöd från kunniga uppfödare , de får inte hjä'lp och eller ORKAR inte lära sig ....


Många dåligt utbildade instruktörer finns det på våra brukshundsklubbar (framförallt av hundar med lite resurser i) , även privata dåliga instruktörer finns!  En massa forum som tex vovve.net där det sitter unga tjejjer starx över 20 utan någon större hundkunskap(framförallt av hundar med resurser som kan bli farliga) och ger en massa besserwisser råd till nybörjare som ALDRIG får korrigera sin hund!


Kolla bara in vissa hundforum vilka frågor som ställs! Och vilka SVAREN blir!


Man blir ju mörkädd.....Den Schäferblandisen jag träffade häromdagen kunde bli en väldigt farlig hund  utan uppfostran, han hade verkligen resurser til det!


Jag har träffat en Rottistik som redan ÄR farlig, och matte hade inte fått hjälp trots en mängd kurser både privat och inom SBK...


Jag blir ledsen och förtvivlad när media skall spegla hundvärlden och man så uppenbart ser okunskapen hos reportern, varför inte intervjua folk som KAN  hundar!!!

Leif Carlsson, Glenn Andersson... för att nämna poliser, Sedan finns det MÄNGDER med duktiga hundmänniskor som tävlar civilt....


Usch....





Av Marie - 27 september 2010 20:22

Hejja Hejja !


Pierre har tävlat IPO III med Spy,  dagens bästa spår 95 78 83 = 256!

Jättekul Pierre & BRA jobbat! Ni har haft en rejäl  uppförsbacke en tid!


  


Hoppas det har lossnat nu för "lilleman"

Grattis också till framgångarna med "Lillebror"  till Spy...nu har jag ju tappat namnet men det är en fin Blacknecks vovve :)


Av Marie - 27 september 2010 19:10

Man blir väldigt trött i huvudet av nytt jobb, det är mycket att ta in och det är intensivt, idag fick jag ta en huvudvärkstablett för att fixa eftermiddagen...men SKOJ!


Helgen har varit lugn, jag träffade Folke med matte, Folke var en schäfer av gigantiskt format. En omplaceringshund med några år på nacken.


Det var också en rejäl hund, stora resurser av ALLT, så det var att lära mette konsekvens in absurdum, en del piska men framförallt en MASSA morot så han fick utlopp för sin fina arbetslust. En hund inte helt lätt att styra upp och som behöver aktivering, och kontroll.


Vi ska träffas nästa helg igen....då blir det också Rallylydnad för "mina" Lagottoflickor  


Nedan en ursöt bild på Izzie som bebis


  


Och bygget ränner iväg med raketfart!


 



Hundarna är som vanligt och jag väntar och väntar på löpet.....

Det är på G....  

Av Marie - 24 september 2010 17:57

På nya jobbet! Det är STORT på nya jobbet, 3000 människor i samma byggnad....

En Servicedesk nästn lika stor som den jag är van vid....


En massa nya rutiner, processer, system och applikationer att lära, jag är supertrött i hjärnan!


En kanonsak är att man får subventionerat årskort på SL och jobbet ligger en hållplats hemifrån    Så kan ta mig til jobbet på bara en kvart tjugo minuter :)



Imorgon ska jag träffa en schäferblandis och ha privatlektion och på söndag är det Lagottotjejjen...kul kul..

Ha en bra fredagskväll alla!

Av Marie - 23 september 2010 13:01

Idag skulle Kent blivit 54 år Tiden springer fort.....

Men vi glömmer dig aldrig!



    



Idag bestämde jag mig för att jag skulle hamna på bild....Lite smink, läppglans och Voila....det här blev resultatet....


    



Av Marie - 22 september 2010 10:18

Jag skulle så gäääärna vilja ha en PT, men jag har inte råd! Jag lyckas inte riktigt komma ur min apati....Jag behöver gå ner MINST 20 kg, sluta röka och leva sundare, snart är det försent!


Maslows Behovstrappa i ett nötskal! Jag förstår ju rent teoretiskt varför detta känns så oöverstigligt, när man inte har sina grundläggande behov tilgodosedda så orkar man inte ta itu med personlig utveckling..så  är det.


Maslows Behovstrappa....


  


Alla stegen måste vara tillgodosedda innan man kan ta det översta klivet....och det är bara att inse att jag är inte där....den ständiga oron för Ekonomin, ungdomarna, längtan efter att kunna träna hund igen....och en massa annat ....


Ja, ja....jag hoppas verkligen det går vägen idag med jobbet....


Då är cirkeln sluten och jag är tillbaka på mitt allra första  företag jag jobbade på inom IT ...det kändes som att komma "hem" när jag var på intervju....


Här är lite morgonpromenadbilder...

Första Svanfamiljen....


  


Sedan lite bus och lek..hopp och spring, jaga bollen....

        


Signe hoppade upp och satte sig på bordet och spanade ut över nejden...


  


Och sedan var det dags att möta fåglarna igen....


      


Kan ju lugnt säga att Aagje är en ANING upphetsad när vi passerar här....

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Skapa flashcards