Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Inspirerad blev jag idag

Av Marie - 17 december 2009 11:38

Det var länge sedan jag läste andras bloggar, har haft så mycket att göra, men så hoppade jag in på "Palmstrands Schäfrar" och kan bara nicka och hålla med....

Jag blir TOKIG på alla felskrivningar av DE  och DEM...så här kommer en "snodd" instruktion...(från denna platsen exscale.se)


Skillnaden på "de" och "dem"

Överallt på internet, i forum, undertexter bloggar och överallt annars där text förekommer används "de" och "dem" ofta åt helvete.

Jag börjar bli trött på att läsa saker som "känner du de?" och "var är dem?", så här kommer två enkla tips för att hålla reda på när man ska använda "de", och när man ska använda "dem".

"They" och "them"

Kan du engelska så kan du antagligen skillnaden på "they" och "them", och kan du det så kan du tänka att "de" är "they", och "dem" är "them".
Så, om du då är på väg att skriva "var är dem?", tänk då på engelska så hör du hur värdelöst det låter: "where are them?".
Lätt som en plätt.

"Jag" och "mig"

Det andra knepet är att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig". Hör själv:
"känner du jag?" = "känner du de?" = FEEEL
"känner du mig?" = "känner du dem?" = RÄTT

Så, nu vet du skillnaden på "de" och "dem". Och om du ändå inte fattar så använd "dom" istället.

Om du vill läsa vidare så är det här en riktigt bra artikel om "de" och "dem".


 
 
Nina

Nina

17 december 2009 13:28

Ajamen visst är det väl störigt!? Vilka tjusiga julkort du har fått - dem är verkligen fina *fniss*. Ha en god jul och lycka till med flyttplaner och allt! //nina

http://www.palmstrand.se

 
Pia

Pia

17 december 2009 14:38

Hihihi !
Jag är en utav DEM som ofta använder de orden.
Jag lägger in dem när jag blir osäker men samtidigt
tycker jag om när folk skriver på sina egna sätt,
och tänker sällan på stavelse eller grammatik
( som jag alltid har hatat ) Det blir ofta svårare när man visar tecken på ordblindhet.
Jag skall faktist fråga min Fd svägerska som är
svenska lärare i gymnasiet hur orden skall användas korrekt;)
Ha det så gott !
Pia med vovvar.

Fn vad kallt det är helt plötsligt, brrr -8 och lite pudersnö har vi här i Väst.

http://hillslettens.blogg.se

 
stina

stina

17 december 2009 14:41

Uj, tänker BARA !!

Har man inget annat att störa sig på ???

Bloggen är dessutom personlig och ingen svensk undervisningslektion. Tänk så många som stör sig iså fall på olika slang uttryck ?! Jag skriver ofta å' istället för också eller och. Man skriver som man pratar mer i bloggen än om man skulle skriva ett brev.

http://samojederna.zoomin.se

 
Pia

Pia

17 december 2009 21:16

Ja Stina jag håller med dig... Bloggar skall vara personliga annars så kan man lika väl läsa en bok ;)
Jag skriver ofta som jag tänker och då kan det i bland både bli fel och se fel ut, men det är ju inte det budskapet jag vill ha ut utan mera mina tankar m.m
Blogg skall ju vara lite som en dagbok och i dem hade man mkt kod ord, iallafall jag , hehehehe. I fall föräldrar ville ta sig en titt :-)
Vänligen Pia

http://hillslettens.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards