Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

PRAO

Av Marie - 23 mars 2009 11:11

Idag är Maja med på jobbet, hon skulle egentligen PRAOa men denna veckan skall ägnas åt studier ...hon har återigen IG-varningar i en massa ämnen..

Och jag slåss med lärare som inte fattar hur jobbigt det är ...

De måste

  • Ta fram annat material (bla ljudböcker)
  • Lättlästa böcker
  • Maja kan inte lyssna och anteckna samtidigt vilket gör att anteckningarna skall hon få på papper
  • Maja lär sig enbart (nästan genom Hörsel)

Jag kan hålla med om att en ungdom i Majas ålder ska kunna ta snvar för sina studier, läxor och prov...men när det inte fungerar...

Jag har skickat frågan till några av hennes lärare om de är insatta i hennes dyslexi och vad hon behöver..det har kommit besked att de är all medvetna om detta men för att höra måste hon ju va på lektionerna...

**************************************************
*************************************

Jag skrev så här:


Om ni vet att Maja lär sig genom att lyssna, hur kommer det sig att hon inte har några Kemi eller Biologiböcker på CD?
Har ni plockat fram alternativt studiematerial?
Har ni satt er ner med henne separat och hjälpt henne?
Enligt Maja så säger ni att ”Jag har haft elever med dyslexi förr och de har minsann klarat …osv”

Den springande punkten just nu är att Maja känner sig dum och osmart, och
det är EN av orsakerna till att hon inte går på lektionerna.
Och det räcker ju inte att hon bara ska sitta och lyssna? Hon måste ju få
annat material också!
 
Om ni inte känner att ni kan ge Maja det hon behöver i ert klassrum får ni
ta det till rektor.
Jag ska jobba häcken av mig för att få henne in i klassrummet igen, men då
får NI banne mig se till att ha plockat fram annat material och ni får
använda er pedagogiska utbildning att hitta ett sätt att engagera henne…för
ni har väl en sådan utbildning?
OM Maja inte faller innanför ramen så får ni kliva utanför för att fånga upp henne.
 
Mvh

Marie

Svaret jag fick från en lärare var:



"""" Vi har inte plockat fram något eftersom det finns inspelade böcker på fronter i "Ljudrummet" Detta kan Maja själv leta upp. För biologins räkning finns det på filen som heter biologi s206-219 samt 242-253. Vad gäller kemin, kan Maja låna en CD där kemiboken finns inspelad. Eftersom hon är ledig denna vecka, kan hon komma hit idag eller imorgon och kvittera ut en sådan """"



Det är ju detta jag menar!!!!


Maja får själv göra det och det och det!


Det fungerar ju INTE! Hon GÖR inte sådant, hon MÅSTE få hjälp att fixa sånt på skoltid... Hon tar inte det ansvar hon borde göra...och vad ska vi fokusera på det sista 1,5 året??


Att  Maja ska göra "som alla andra" och ta sitt ansvar..eller att hon lyckas och får betyg??


Är det viktigare för  läraren att hon är som alla andra och inte ska särbehandlas och att hon får skylla sig själv?


Eller är det viktigast att hon får betyg och de kunskaper hon behöver? Vad krävs för att lärarna ska förstå?


Ett möte med alla lärare som Maja har tillsammans med mig och Maja och Rektor?


För när vi har elevvårdskoneferns ang Maja är alla inblandade otroligt engagerade och vill väldigt mycket.. (Rektor, mentor, skolkurator mfl) men sedan ute i verkligheten på de andra lärarnas lektioner så är det "som vanligt"


Detta är ju som att prata med en vägg!


grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

 
 
maria

maria

23 mars 2009 11:27

hej... jag har har nästa samma problem har svårt.... men jag fick jätte mycket hjälp fick cd med tex hi och det gick hade även kompis som oxå fick .... pappaerna med andteingarna lären hade skivt men gör så här skriv ett pappaer till skolan där det såtr att hon har svårt .. man har väll rätt till hjälp:) ha det bra :)

http://mari91

 
Ingen bild

Dyslektiker

23 mars 2009 19:58

Maja har tur som har dig till mamma, som kämpar för hennes räkning.
Jag var i Majas situation förut och hade helt gett upp, för jag var för dum och värdelös. Hur mycket jag än försökte kunde jag inte plugga, inget fastnade.
Tack vare min mamma som såg till att jag fick rätt hjälp blev jag godkänd i alla ämnen + några Vg och Mvg.
Det som fungerar för mig är att ha anteckningar att följa med i medans läraren föreläser, dvs att få "dagens" anteckningar före lektionen börjar.
Fortsätt kämpa även om Maja är måttligt intresserad hon kommer att uppskatta ditt engagemang när hon blir äldre även om det inte verkar så nu.
Lycka till :)

 
Ingen bild

mawi

28 mars 2009 19:39

Åh, vad jag känner igen oss i detta! Slåss mot lärare, rektor och gud och hans moster. Allt för att ens älskade barn ska kunna få godkänt i skolan och känna sig glad och lycklig!
Det fantastiska hände, någon började lyssna och engagera sig och nu flera år senare ska den "lilla parveln" ta studenten! Jag är så glad! :-)
Jag önskar Er världens största framgång med Er Maja och fortsätt slåss mot skolans värld - jag håller på Er!
Kramar!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards