Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg den 7 juli 2009

Av Marie - 7 juli 2009 12:58

På Stinas fråga nedan kan jag bara skriva...

En rikigt bra shih-tzu är en hund som "bara finns" Det är den ultimata sällskapshunden, sååååå många avskräcks av pälsen vilket är sååå synd.


Man köper sig en terrier av något slag istället...och så får man problem... det är ju så att ALLA shih-tzu´s KAN ju inte bli utställningsstjärnor och tycker man det är jobbigt med pälsen så kan man ju klippa den..

Vän av ordning säger givetvis *varför skaffa en pälshund om du inte vill ha päls*

Men MENTALITETEN är så bra!

Och vad GÖR det att många sällskapshundsägare klipper sina Shih-Tzus???


En shih-Tzu är glad, positiv öppen , orädd och nyfiken, den har liten eller ingen jakt, liten eller ingen social kamplust, LEKLUST har den däremot mycket av. Det är en pigg liten hund som är extremt anpassningsbar, den har ingen eller liten skärpa & försvar vilket gör den idealisk att ta med överallt.

Det FINNS SHih-Tzu´s av dålig mentalitet och man skall studera föräldradjuren noga, gå inte på uppfödarnas snack om att den och den hunden är "lite blyg" det betyder i klartext att hunden är rädd och inte tillgänglig! Sådana avlar INTE jag på....


Min stamtik är en av de trevligaste hundarna jag ägt i hela mitt liv..så totalt självsäker, och orädd, nyfiken och glad och nöjer sig med det "lilla" i tillvaron,hon är inte den vackraste Shih-Tzun precis, men hon har lämnat många fina och bra mentalt valpar.


Hon har även lämnat någon enstaka mindre bra...och jag kan väl säga att 85% av mina Shih-Tzu valpar har blivit som jag velat...de andra 15 % har varierat från rädda små hundar till lite osäkra i vissa miljöer...


Man kan lära shih-tzus en hel del , men de är inte avlade för samarbete (lydnadsmässigt) så om man vill tävla Elitklass lydnad är det fel ras, men de lägre klasserna kan man säkert med tålamod lära in...jag har även spårat med mina, den enda Shih-Tzu som någonsin Korats(MT) var min gamla Tuffe som du ser på på bilden i bloggen längst upp, han fick 78 poäng och var skottberörd på slutet, men han gjorde det strålande, enögd och allt...:)

Han klarade hela banan bed bravur och för att vara en Shih-Tzu ganska idealiskt, lite mer mod kanske man skulle önska...Tuffe hade nog leklust ändå så att han kunde delta på skyddsuppvisningar och hänga i en skyddsarm:)


 EJ GK mentaldel  
 Tillgänglighet:   045   
 Kamplust jakt:   016-   
 Kamplust social:   018   
 Temperament:   020   
 Skärpa:   005-   
 Försvarslust:   005   
 Nervkonstitution:   035   
 Hårdhet:   008-   
 Dådkraft:   016-   
 Skottfasthet-berörd  
 Poäng:   078 


Jag kan inte nog propagera för denna underbara ras....

Av Marie - 7 juli 2009 08:02

Maja fick akut ont i halsen i lördags, det påminde om symtomen för halsfluss, hög feber, så ont så man inte kan svälja, inte ens saliv...illamående...Farmor kunde ställa upp och köra till vårdcentralen , men det var ingen halsfluss.

Jag blev tvungen att köra in MAja till Öron, Näsa hals-mottagningen..där fick vi sitta i fyra timmar innnan vi kom in:(

Då hade Maja en halsböld, sådana måste tydligen punkteras annars läker de inte ut..så de gjorde ett försök men den var inte mogen:( Så nu ska vi tillbaka idag 14.15 Men hon har iallafall lyckats få i sig pencillin och på kvällen blev hon märkbart bättre....


Elsa är på lydnadsläger med Sara i Kil, så här långt är allt toppen enligt Sara, hon är glad social och positiv till sin omgivning, lite känslig mot Sara ännu men det går jättebra och de som ser henne tycker hon är härlig:)


KUL KUL KUL! Hoppas det nu ska gå så bra hela veckan så att Sara & Elsa verkligen klickar....


Jäger då....ja det märks att vi är en hund kortare, det blir lugnare helt klart!  Det kommer en polis från Stockholm och tittar på honom vid MH och han skall ta honom på prov Augusti ut...den här killen verkar som klippt och skuren för Jäger för han älskar att jobba med spår och näsarbete, och vill ha en hund som redan har en massa "våldsbitar" så jag hoppas att han ska gilla Jäger...



Så blir jag nervös och litar inte på mig själv, tänk om jag ser en massa hos Jäger för att jag är partisk?  Tänk om killen tycker Jäger är kass...


Ähhh, sluta nu Marie! Jäger ÄR en bra hund, han är inte den modigaste hunden i världshistorien men han har en massa andra resurser att täcka upp det med! Jantelagen igen....


Annars då...tja....jag funderar och planerar inför lägret, och vi ska bara fira Kents 50 årsdag nu den 9/7 sedan skall vi ha funktionärsmöte  veckan efter det..och sedan blir det full rulle....


Kent har öppet hus på Torsdag för den som vill smita in och säga grattis:)








Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards