Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 7 juli 2009

En Shih-Tzu

Av Marie - 7 juli 2009 12:58

På Stinas fråga nedan kan jag bara skriva...

En rikigt bra shih-tzu är en hund som "bara finns" Det är den ultimata sällskapshunden, sååååå många avskräcks av pälsen vilket är sååå synd.


Man köper sig en terrier av något slag istället...och så får man problem... det är ju så att ALLA shih-tzu´s KAN ju inte bli utställningsstjärnor och tycker man det är jobbigt med pälsen så kan man ju klippa den..

Vän av ordning säger givetvis *varför skaffa en pälshund om du inte vill ha päls*

Men MENTALITETEN är så bra!

Och vad GÖR det att många sällskapshundsägare klipper sina Shih-Tzus???


En shih-Tzu är glad, positiv öppen , orädd och nyfiken, den har liten eller ingen jakt, liten eller ingen social kamplust, LEKLUST har den däremot mycket av. Det är en pigg liten hund som är extremt anpassningsbar, den har ingen eller liten skärpa & försvar vilket gör den idealisk att ta med överallt.

Det FINNS SHih-Tzu´s av dålig mentalitet och man skall studera föräldradjuren noga, gå inte på uppfödarnas snack om att den och den hunden är "lite blyg" det betyder i klartext att hunden är rädd och inte tillgänglig! Sådana avlar INTE jag på....


Min stamtik är en av de trevligaste hundarna jag ägt i hela mitt liv..så totalt självsäker, och orädd, nyfiken och glad och nöjer sig med det "lilla" i tillvaron,hon är inte den vackraste Shih-Tzun precis, men hon har lämnat många fina och bra mentalt valpar.


Hon har även lämnat någon enstaka mindre bra...och jag kan väl säga att 85% av mina Shih-Tzu valpar har blivit som jag velat...de andra 15 % har varierat från rädda små hundar till lite osäkra i vissa miljöer...


Man kan lära shih-tzus en hel del , men de är inte avlade för samarbete (lydnadsmässigt) så om man vill tävla Elitklass lydnad är det fel ras, men de lägre klasserna kan man säkert med tålamod lära in...jag har även spårat med mina, den enda Shih-Tzu som någonsin Korats(MT) var min gamla Tuffe som du ser på på bilden i bloggen längst upp, han fick 78 poäng och var skottberörd på slutet, men han gjorde det strålande, enögd och allt...:)

Han klarade hela banan bed bravur och för att vara en Shih-Tzu ganska idealiskt, lite mer mod kanske man skulle önska...Tuffe hade nog leklust ändå så att han kunde delta på skyddsuppvisningar och hänga i en skyddsarm:)


 EJ GK mentaldel  
 Tillgänglighet:   045   
 Kamplust jakt:   016-   
 Kamplust social:   018   
 Temperament:   020   
 Skärpa:   005-   
 Försvarslust:   005   
 Nervkonstitution:   035   
 Hårdhet:   008-   
 Dådkraft:   016-   
 Skottfasthet-berörd  
 Poäng:   078 


Jag kan inte nog propagera för denna underbara ras....

 
 
stina

stina

7 juli 2009 15:27

Tack Marie !...så mycket för din fina förklaring.
Det bekräftar ännu mer av det jag sett av Shih tzun och hos dem få jag träffat och sett på håll. Att de bara är och de behöver inte hävda sig osv ! =D

Jo måste erkänna att jag tänker negativt om pälsen, men vet att de ej fäller istället och att man kan klippa ner dem efter utställnings karriären, om man får tag i en snygging :o)

Har försökt att jämföra Shi tzun med tibben som har en enklare päls men upplever dem mer skälligare och mer vaksamma men de har lättare päls....men det viktiga är att rasen vi väljer har ett bra temperament och det sätt som passar våran livs stil och det lutar verkligen åt en Shih tzu =) Börjar få mer "kött på benen" nu.

Näpp !...jag är inte intresserad av en tränings vovve....utan vill ha en ren sällskapshund att ta skogsprommisar med när min kropp orkar och resten hemma vid, för så klart ALLA !! hundar ska komma ut. Sen gillar jag ju utställningar :)

Det du skriver om att några blivit rädda osv...så är det nog i de flesta raser även om föräldrarna är ok i mentaliteten...svårt att komma ifrån det och jag beundrar uppfödare som vågar stå för det att det dyker upp fel och brister och inte hymmlar en massa. En del lägger skulden helt på ägaren när valpen blir si eller så utan att ens tänka på den ärftliga biten så jag förstår att vissa, både uppfödare och köpare håller munn...kännsligt det här.

Häfftigt !! med en spår Shih tzu...ser allas miner när de ser den lilla sällskapshunden spåra...*fniss* (tappade hakor)


//Stina

http://samojederna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kerstin Svensson

7 juli 2009 23:01

Visst har du beskrivit rasen Shi-Tsu väl, men jag försår inte hur en sådan "bruksmänniska" som du (med både HH och malle) avlar fram hundar som är lämpade till utställning, denna "hobby" som verkligen inte främjar hunden som art... Hur tänker du här egentligen?

 
AnneGry

AnneGry

8 juli 2009 11:23

Hallo Marie :-)
Nå ønsker jeg meg en lignende beskrivelse på hvordan en Griffon er.... Er det forskjell på mentaliteten til de ulike hårlagene?
Hilsen AnneGry

http://annegry.blogspot.com

 
Tina

Tina

9 juli 2009 22:29

Hej!
Jag har en Shih Tzu hane på 10 mån och jag håller med om att det är en helt underbar ras. Min kille skäller aldrig, är nyfiken, social, orädd utan att då vara för kaxig. Kan inte nog berömma rasen och honom.
De är snabblärda och mysiga. Visst pälsen är lång men samtidigt ger det oss en chans att ha en förhoppningsvis mysig stund när den ska fixas. Själv upplever jag inte det som betungande.
Vi har börjat med lite utställningar och han sköter sig bra där men vill han inte sen så kan man ju som sagt ha en korthårig hund om det blir för jobbigt med pälsen.
Ångrar inte en sekund att jag skaffade min lille kille.
MvH
Tina & Aamor

http://aamor.bloggagratis.se

 
Therese

Therese

22 juni 2010 17:26

Vilket bra inlägg. En bra beskrivning av rasen! :) Har själv en shih tzu valp på snart 6 månader, envis är hon!

http://lobelia.bloggplatsen.se

 
Sara

Sara

14 september 2010 14:43

Är sugen på att skaffa en Shih tzu men behöver dem mycket motion?? ps: jätte bra inlägg :P

http://semo.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards