Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 13 december 2009

Utmattad

Av Marie - 13 december 2009 12:14

Har jag varit, pendlande, tidiga mornar sena kvällar, mycket jobb men framförallt att ta steget att besluta sig för att ändra hela livssituationen.


Jag somnade runt 00.30 igår och vaknade nyss....minns inte när jag sovit så länge sist.

Nu ska jag sticka och handla lite, ta host-hundarna på en promenad, och sedan tvätta och städa inför nästa vecka då jag är borta tre dar igen.


Idag är det Lucia så man får väl köpa sig en lussekatt  


Det var länge sedan jag fick så mycket uppskattning som Elin visade i sin blogg igår...jag blev så rörd så jag storbölade....*lilla gumman*     


Vi fixar det trots avstånd! Både tävlingar och annat! Full fart mot tvåan så flyger jag ner när det blir dags!


Ha en bra Lucia och tredje advent!



  

 
 
Åsa

Åsa

13 december 2009 17:03

Hejja Marie!

Du kommer att få allt att gå runt det är jag säker på. Känner dig inte personligen men av att följa din blogg så är jag säker på min sak. Du kommer stå där framme och vara super stark. Sträck på dig!!

Styrke kramar från norr

http://www.redgoblins.se

 
Ingen bild

Fredrik

13 december 2009 22:03

Detta är off-topic men har en fråga om HH. Vad händer om man i sverige skulle få gula valpar av en avelshund som exempelvis är inmönstrad från oreggade KNPV-linjer , dessa har ju en del gula hundar i stamtavlan. Får man inte regga den som en HH då, för gula hundar är väl inte tillåtet enligt FCI i de renrasiga holländarna?

Samt, de HH vi har i sverige, är det i grunden en mix av utställningsavalde FCI-hundar(mkt går ju tillbaka på gamla vastenow-hundar) utblandat med inreggade KNPV-linjer? Eller är det i grunden bruksavlade FCI-hundar som man sedan avlat vidare på?

 
Ingen bild

Marie

14 december 2009 10:56

Föds det gula valpar registerar man dom som gula HH och de är altså felfärgade , som tex en vit boxer.

Från början var HH i Sverige en mix av "Utställningsavlade " hundar utblandat med KNPV linjer.
Fast från kennlar som försökte få fram arbetshundar från exteriörlinjer...

 
Ingen bild

Fredrik

14 december 2009 11:59

OK, tack. Tänkte att man kanske inte fick tävla i bruks eller avla vidare på en gul HH i Sverige, precis som man inte får tävla med en oreggad HH från KNPV-linjer.
Är det inte svårt att få en jämnhet i FCI-HH då, om avelsmaterialet är blandat med utställningslinjer, hos schäfer/mallen blandar ju de flesta inte bruks och uställningslinjer?

 
Ingen bild

Marie

14 december 2009 14:49

Man "får" inte avla på en gul HH lika lite som man "får" avla på andra färgfel i andra raser, en gul HH kan aldrig bli brukschampion då den inte kan få en tvåa på utställning. Men den har stamtavla och kan tävlas.

Ja det HAR varit ett bekymmer med ojämnheten, det börjar "sätta" sig nu. Fördelen belgarfolket har haft är ju att Bruksmallen alltid varit FCI reggad så man har aldrig BEHÖVT blanda exteriör och Bruksmallar, för att vi ska kunna använda HH i Sverige (avla & tävla) så har vi behövt mönstra in "Bruks HH" och använda oreggade hundar för att gradvis "avla ut" exteriörlinjerna.

Det jobbet är till största delen utfört av Korthårsuppfödare i SVerige i dag, det har tagit några år men idag är HH en mycket jämnare och en riktigt bra ras.



 
Ingen bild

Danne

14 december 2009 18:39

Stamtavlorna hos FCI-hundarna är nog inte helt korrekta alla gånger, så de HH som ligger till grund för rasen i sverige kanske inte var rakt igenom showavlade hundar heller? Ser man i stamtavlan hos vissa svenska erkänt bra bruks-HH så kan den ju i princip bestå av en stor mängd omeriterade hundar men avkomman har blivit bra, så borde ju inte vara fallet om det bara var utstä'llningslinjer.

Äktheten på stamtavlan hos vissa av dagens FCI-holländare som gör bra ifrån sig i KNPV i holland är kanske inte heller så pålitlig alla gånger, förutom de hundar som blivit inreggade från KNPV-linjer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards