Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 4 mars 2009

ÄGG (visserligen undulatägg men det är samma för höns)

Av Marie - 4 mars 2009 13:57

Äggulan innehåller massor av näring och det är från den embryot får sin näring ända till kläckningen och en extra dag utanför ägget så honan har lite tid på sig att börja mata. Gulan hålls på plats via två strängar som fäster i skalets topp och botten, de kallas chalazae. Om man inte är varsam när man hanterar äggen kan dessa lossa och då dör embryot, det är därför man alltid ska lyfta och hantera äggen försiktigt.

Runt gulan finns en inbäddande genomskinlig hinna, den kallas vitelline membran.

Äggvitan ligger kring gulan och har flera uppgifter. Den förser embryot med vätska, skyddar mot uttorkning, skyddar mot stötar och håller värmen jämn för fostret.

Mellan äggvitan och skalet finns det två lager ägghinna, membran. Amnion och chorion. Tillsammans med allantois kallas de chorioallantois. De består av nästan bara proteiner och har till uppgift att skydda embryot mot bakterier. Genom membranen går massor av små ådror som förser embryot med syre via allantois.

Sedan kommer skalet som består av i stort sett bara kalciumkristaller. Honan bildar skalet av kalcium från sitt eget skelett.

Skalet är inte helt tätt utan innehåller många tusen små porer. Det är därför bakterier och annat kan komma in i ägget och skada fostret vid hantering, man bör alltid tvätta händerna innan man rör äggen. Utanpå skalet finns ett tunt skyddande lager ”cuticle” som har till uppgift att skydda mot bakterier och damm.


I botten på ägget finns den s.k luftsäcken. Den bildas mellan de två ägghinnorna när ägget svalnar efter att det lagts. Luftsäcken växer vartefter ägget blir äldre och äggvitan torkar ut.

 

I ägget vilar embryot alltid uppepå gulan för att inte bli skadat under den. Strängarna som håller fast gulan i mitten, chalazae, är elastiska och gulan stannar alltid kvar åt samma håll oavsett hur ägget vänds.

Därför förblir ungen alltid uppepå gulan när honan vänder äggen för att fördela värmen.Det händer att det blir två gulor i ett ägg, och båda kan faktiskt bli befruktade – tvillingar. Sådana ägg är betydligt större än de vanliga och tyvärr resulterar det nästan alltid i att ungarna dör innan de kläcks.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards