Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 15 september 2010

Valspurt

Av Marie - 15 september 2010 11:53

Det är ju en MASSA om valet ljust nu, på TV, radio, reklam..ja överallt.

Det jag tycker är mest tragiskt det är att det finns så många människor (människor som jag faktiskt tycker om) men som inte har bättre  kunskap och eller är mer insatta  än att de tänker rösta på fascister-nynazister och främlingsfientlighet.


Många av mina vänner på FB är tyvärr främlingsfientliga....det känns så himla tråkigt!


I år är det svårare än vanligt med vilket parti man ska välja, MP språkrör har varit vass i debatterna...

Men det är en sak som alltid lyser igenom rött gentemot blått!


Blått= man ska klara sig på samma förutsättningar som alla andra, man ska ta ansvar för sin egen success, man får skylla sig själv om man inte tar vara på skolan, och det finns så många lata så vi stryper åt för alla så tom de som har RÄTT till hjälp inte får den hjälp de behöver.


Rött= alla ska FÅ samma förutsättningar, men hur du klarar av att ta emot dessa beror på arv och social miljö, kommer du från ett svagt hem socialt så ska du får  MER hjälp, och misslyckas du första omgången ska det valet inte binda dig för alltid...man ska få nya chanser, och JA, det finns folk som fuskar och utnyttjar systemen, men hellre det än att NÅGON stackare på botten som verkligen behöver  INTE ska få hjälp.


Jag som sitter på nruinens brant har fortfarande råd att betala skatt för att de som är fattigare, har det sämre och är sjuka ska få det bättre...


Det är helt enkelt två så skilda människosyner...den ena är som att driva Sverige som ett  multinationellt företag och deras arbetstagare, människor är headcounts, en kostnad, och man förutsätter att dessa bara ska utnyttja alla förmåner och ljuga och vara lata. Och alla ska producera HELA tiden oavsett hur en situation ser ut!


Eller ett medelstort Svenskt företag med svensk ledning där man vill ha konsensus i besluten, man bryr sig om Kalle på verkstan, att hans mamma nyligen gick bort, det gör inget att han inte producerar till max under en tid, han får fortfarande jobba kvar...ALLA på jobbet är värdefulla, VD förstår att om inte SIgrid som städar och fixar kaffe & frukt skulle finnas, så sjunker produktiviteten...Man försdtår att inte alla ständigt kan producera på topp och man tar hänsyn till det.



Så det var min valspurt...va? Vad JAG ska rösta på?   







 
 
Ingen bild

Eva-Lena

15 september 2010 20:51

Jag tror inte att folk är främlingsfientliga i botten, men att leva på samma plats (ex Rosengård) som många problembarn, kriminella, som ställer till problem, som då tyvärr kommer från andra kulturer gör att man till slut tappar tålamodet. sen om det handlar om den nya kulturen eller om att politiken/resurser mm i samhället i dessa städer/problemområden är fel, är svårt att säga... Jag tror att folk i "vanliga" områden är mer vänligt inställda till invandringen, ellerom du tex jobbar med människor från andra kulturer:-) I Danmark gick ju denna debatt het för några år sen... Hur har det gått där? Nån som vet? Fråga dina vänner på ex FB hur de uppfattar saken, de kanske bara är trötta på alla problem som uppstått i vissa delar av vårt samhälle....

 
Ingen bild

Jenny

15 september 2010 20:51

I år tycker jag det är väldigt svårt. Just för att de båda blocken har blivit så extrema åt sitt håll! Röstar man rött så ska alla ha det lika. Rika ska bli lika "fattiga" som de som har det knapert. Alla bidrag ska höjas och betalas med förmögenhetskatter, så att bli rik i Sverige är inte att tänka på. Det är ju nästintill omöjligt att jobba sig till den statusen!

Kollar man blått så ska alla som inte klarar av att jobba lida för det också. Oavsett om du är sjuk, arbetslös eller annat. Dom som har det svårt ska tvingas in (på något konstigt vis) i den sk. arbetsgemenskapen. Det är inte heller så lätt då ingen idag vill anställa en person som varit långtidssjukskriven, arbetslös en längre tid eller har ett utländskt namn.

Samtidigt får jag lov att tycka att invandrarpolitiken måste diskuteras mer inom blocken! Som det är idag skriker man främlingsfientlig efter alla som anser att vi borde ta det lungt med våra insläpp av de som har det svårt. Jag tyckte Jan Björklund sa det bra igår; "Vi måste kunna diskutera invandrarpolitiken mer avslappnat."

Jag vet flertalet personer som har sunda värderingar kring invandring, som är högutbildade och vettiga men som ändå lägger sin röst på SD. Varför då undrar man kanske? Jo, ingen av dom vill ha SD som styrande parti i Sverige. Men däremot vill dom öppna ögonen på de blåa och röda!

Jag är väldigt öppen politiskt. Jag försöker tänka på att bara för att folk inte tycker som mig har dom inte fel. Dom har bara andra förutsättningar, annat bagage och livserfarenhet. Detta präglar också deras val! Det är sällan en person som är uppvuxen i ett helyllehem, med välbärgade föräldrar som själv kommit någonstans, rösta på de röda blocket. Likadant som det är svårt att se undersköterskan Lotta, som levt på gränsen hela livet, kanske i någon sketen förort där sopor ligger på parkeringsplatsen, det är skottlossning och bråk varje dag, rösta på det blåa blocket!

 
Ingen bild

Marie J

15 september 2010 22:05

Jenny!!! Jag instämmer i vartenda ord du skrev!!!!

 
Ingen bild

Anonym

16 september 2010 10:41

Jag brukar rösta grönt men eftersom det hjälper Mona Sahlin att bli statsminister får det bli blått... Jag vill verkligen inte se henne på den posten!

 
Ingen bild

Anonym

16 september 2010 13:50

Håller med Jenny vad hon skriver..

Ha en bra dag
Och Lycka till med ditt val.

 
Ingen bild

Anna

16 september 2010 22:11

Jag har också svårt för Mona, tyvärr. Hon har förbrukat sitt förtroendekapital under alla dessa år. Det går inte att lita på henne...

 
Ingen bild

Stina

19 september 2010 12:21

Men vad har Mona gjort egentligen ???
Köpt en toblerone för skattepengar ! Vad gjorde en av de blå, köpte sex för skattepengar !!!!,,,har man glömt det ?

Sorgligt att människor ser till personen och inte till helheten, vilken dålig ursäkt till att argumentera sitt val. Låter inte som att man är insatt när man resonerar så.
Tyvärr är det ungdomar som ej är färdigutbildade och som inte har varit ute i arbetslivet och sett vad som sker när man drabbas av ofrivillg sjukdom, hur svårt det är att få nytt jobb.

De blå håller på med mordern ättestupa !!! Utrensning av de gammla, sjuka och svaga.
Vad händer när ALLA låginkomsttagare som röstat på de blå för att de inte tål Mona, hamnar i "skräphögen" för det gör vi alla så småning om, Kommer ångerveckan då, tro ????

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards