Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Opmlaceringshundar EN dag på blocket

Av Marie - 15 mars 2010 12:35

Roade mig med att titta på hundannonser på Blocket, nedanstående hundar lades in under GÅRDAGEN, hela Sverige (det fanns några renrasiga också men där såg annonserna annorlunda ut och man ställde motkrav på köparen)




Rottweilwr blandis tik 1 år

Blandrastik  6 år pga tidsbrist

Amstaff-Bulterrier 3 år

Rottweiler /Siberian Husky 5,5 år-allergi

Schäfer/bordercollie 6 år pga allergi

Schäfer oreg, 1 år (pga flytt)

Collie/new foundland 6 år pga tidsbrist

Doberman/dalmatiner/schäfer/rottis  4 år (pga av osämja mellan syskon)

Påstås vara mentalbeskriven med etta på skotten?

Amstaff 11 mån

Schäfer/rottis/BC  8 mån

SIberian Husky 2 år (kan inte gå lös) VA?? Konstigt?

Grand Danois 2 år allergi

Gråhund/jämthund/stövare 3 år pga flytt

Boxer/mastiff 1 år

Jack Russel /Norfolk  6 mån pga av flytt

Amstaff 1,5 år pga tidsbrist

Huskey oreg  pga familjeomständigheter

Amstaffblandis 2 år pga tidsbrist

Labbe/dalmatiner/schäfer 2 år pga ekonomi& tidsbrist

Schäger/doberman/rottweiler 1.5 år pga av vanvård

AMstaff 1 år pga ändrade familjeförhållanden 

 

 

 

I rest my case......

 
 
Ingen bild

iza

15 mars 2010 12:52

jag tror att de flesta skriver ut ändrade familjeförhållande/allergi etc som en bortförklaring till att "hmm oj var det så här jobbigt/svårt att ha hund"
bara en tanke!
men jäkligt hemskt!

 
Ingen bild

stina på hugget ;)

15 mars 2010 14:04

Motkrav på köparen:

Fast du liksom jag vet att ett djur anses som en vara så du får inte tacka nej till om en köpare har tittat på varan och vill ha den eller ställa krav på köparen. Sen är det en annan sak om köparen godtar dina krav som skrivs in i kontraktet.

Precis som att du som säljare av en tvättmaskin ej kan ställa krav på köparen hur denna ska sköta och vårda sin tvättmaskin, utan bara ge rekomendationer för möjligaste livslängd. En del uppfödare tycks tro att de äger hunden hela livet fast den är såld och köparen betalat för den. Menar att de tror att de har rätt att fortsätta ställa krav på hur hunden ska fostras osv Tänk om man kunde ställa krav till ägaren man sålt bilen till ?!
Där av konsumentköplagen.

Vill personligen att den lagen ska göras om så att djur ej ska ses som vilken vara som helst då det är levande individer. Samt att ge uppfödare rätten att välja rätt hem/person till hundar de säljer vilket många av naturliga skäl redan gör, men ska man tolka lagen så har köparen rätt i de allra flesta lägen när det blir tvister. Tyvärr !!!

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2010 14:43

Får berätta snabbt om en naiv bekant. Hon var för några veckor sedan och köpte valp. Skrev till mig på MSN dagarna efteråt. Då hade hon hämtat valpen på ett McDonalds i Sverige. Inte träffat varken föräldrar eller valpar innan. Så där bytte dom blandras mot pengar, rätt över bilen. Anledningen var att min bekanta helt enkelt inte orkade åka 2-3 mil extra, hon hade ju barnen med dessutom..

Jag försökte förklara för henne hur korkat det var. Och att hon var naiv. Men det var som att prata till en vägg. För valpen var så söt och trevlig. Och frisk.

Någon vecka senare skriver hon igen, då har hon kommit fram till att valpen är AGGRESSIV! Jag försökte förklara att den med all säkerhet inte är detta då den endast är 13 veckor och inte ens utvecklat något som ens kan liknas vid aggressivitet. Måhända osäkerhet? Nej, hunden var aggressiv. Ni förstår, den bits! Både i händer, fötter, ben, armar, ansikte. Allt den kommer åt. Dessutom så hänger den sig fast i kläder.. OCH.. Den släpper inte!

Försökte förklara att det är så det blir med en blandras amstaff/"rednose"/rottweiler. Men hon lät tveksam till det också.

Vi får väl se hur det går. Jag ger valpar 2-3 månader innan den får nytt hem. Antingen dyker en allergi upp eller så blir det sk. ändrade familjeförhållanden..

 
Ingen bild

stina

15 mars 2010 15:02

Jenny:
Det är ju bara en valp!! Oavsett ras i den åldern så naffsar och biter alla raser mer eller mindre för att smaka sig fram här i livet så det har inget med just Amstaff korsningen att göra. Bara vanligt valpsätt :)

Sen så gör också Skk uppfödare liknande. Har läst på hemsidor om hur man mötits upp vid flygplattser, tågstationer då köparen kommer långväga ifrån eller valpen flugit själv i en transportbur då uppfödaren ska importera nya linjer. Deras kontakt har enbart varit genom nätet.
Så att detta skulle vara ett fenomen för blandis köpare eller uppfödare....nja vet inte det jag.

Men visst är det naivt att göra så blandisar eller ej.

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2010 16:03

Klart det bara är en valp! Förklara det för någon som köpte sin hund ifrån en bagagelucka på McDonalds ;) Dessutom får man väl faktiskt tänka på vilken ras man köpt? Att lilla blandrasvalpen tycker om att hänga och slita i gardinerna i 10 minuter är inte så konstigt. Lika konstigt som om att en person säger; "Min valp är galen! Den vill bara springa ut i skogen hela tiden!" När man köpt en jämthund ;)

Nu pratade jag om naiv valpköpare. Såklart finns det folk som gör likadant, för att dom inte orkar köra 2-3 mil extra. Även om jag tror och hoppas att det är ovanligt!

 
Ingen bild

PeO

15 mars 2010 16:38

Vad är det för motkrav som peddlare av renras på blocket ställer menar du? Tycker alla annonser ser mer eller mindre lika ut, och av samma typ av folk som inte kan kränga hundarna på vanligt vis pga bristande efterfrågan.

 
Ingen bild

stina

15 mars 2010 19:47

Jenny:

*fniss* Ok då är jag med =D

 
Irene

Irene

15 mars 2010 20:44

Även om köpmanslagen säger att man inte kan ha motkrav på köparen så kan man om det känns helt fel med köparen säga att hunden tyvärr inte är till salu längre. Att många hävdar att bl raser är friskare beror på att ingen för statistik över sjuka blandraser, ep, hd, ad, pra, patella m.m sätts inte in någon statistik som det görs med renrasiga hundar. Visst finns det friska blandraser men det är ett lotteri vad man får. Min granne köpte en söt svart valp som blev stor som en mindre höghus och stark som en grizzlybjörn med samma humör. Grannen på andra sidan köpte en rottisblandning förra året och om det finns en droppe rottisblod i den hunden så kommer jag byta namn till Pär ! Hon är grundlurad på sina 2000 kr! När jag köper hund så vet jag vad jag får i stora drag både i temperament, utseende och till en stor del hur hälsan ligger bakom linjerna. Fel kan det alltid bli men jag har i alla fall en större chans att få vad jag vill ha.

http://www.schaferligan.se

 
Ingen bild

Mi

17 mars 2010 14:49

Självklart är även Skk fullt av mindre begåvade människor. Men vi som håller på med brukshundar och har det som vårt stora intresse, blir bara mer och mer ledsna när vi ser dessa korsningar med rottis/schäfer/dobberman mfl. Jag har själv en rottis och en malle. Jag vet en annons jag såg förra året med en korsning malle/amstaff för omplacering. Nu är det ju så att alla bruksraser behöver jobba. Visst alla individer är olika och vissa behöver mindre eller mer aktivering än andra. Men att då korsa tex en malle som garanterat behöver aktivering för att må bra och inte bli en sk problemhund är ju rent idiotiskt. Många (inte alla) som tränar bruks vill också tävla en dag, det får man inte idag med en hund som ej är reggad i Skk. Därav köper dom människorna en renrasig samt reggad hund samt att man där dessutom har mer koll på föräldrar, syskon mm till hunden. Läste dessutom i höstas om en uppåt landet som hade malle/rottisvalpar till salu. Likadant där, vem kommer vilja ha en så pass krävande ras när du ej får tävla? Tyvärr så är det till och med så att vissa brukshundklubbar i landet ser ner på dig istället för att hjälpa dig om du kommer till en klubb med en sådan hund. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om mina åsikter ang blandisar, klubbar mm men det skulle nog inte få plats ;). Vill dessutom poängtera att jag absolut INTE har något emot blandisar, men är VÄLDIGT MYCKET emot blandrasavel om det ej sker extremt kontrollerat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards