Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Blandraser

Av Marie - 15 mars 2010 10:26

För en gång skull står jag och Stina  oerhört långt ifrån varandra.


Det du Stina tar upp som argument är seglivade myter.

ALLA RASER VAR BLANDRASER FRÅN BÖRJAN

Ja, våra raser har givetvis uppkommit genom selektiv avel på individer som liknat varandra och som från BÖRJAN inte kallats något spciellt.


Majoriteten av hundraser har uppkommit genom att människan hittat individer som utfört ett visst arbete, eller haft ett visst beteende som gagnat människan.


Så har man avlat vidare på dessa individer och så småningom har raser uppstått.


Raser har INTE uppstått genom att Kalle sprungit til Bertil  och parat sin sällskapshund (blandras) med Bertils helt andra typ av blandras för att det är så gulligt och vi kan tjäna en hacka....


SUNDHET

 

JA, Enligt P-E Sundgren så talade det FÖR att en FÖRSTA generationens UTAVEL-Korsning borde få fler friska gener än en linjeavlad /inavlad individ...

Men det finns INGA garantier!


OCH det säger INGET om mentalitet, eller om det finns dominanta anlag för sjukdomar som kan blossa upp, det är INGEN garanti för att blandrasen som företeelse skulle vara sundare och friskare.

Tvärtom har jag bara inom de senaste 3 åren varit med och avlivat 2 blandraser pga av bristande mentalitet och deformationer i skelettet.

Givetvis till en ENORM sorg och besvikelse hos deras ägare.


Jag tog emot "Hittehundar" åt polisen i flera år och har avlivat flera stora blandrashanar/hundar  (företrädelsevis av bruksras) som gått ur  hand, uppvisat bristande mentalitet och somliga med grava höftledsproblem.


PROBLEM

Hypotetiskt men sannolikt scenario

När Kalle går till Bertil med sin blandras och  med dollartecken i blicken...så har han i 90% av fallen inte hälsoundersökt sin egen hund, han kan INGET om hundars mentalitet eller någon Etologi alls. Han har en blandras av Amstaff/Rottweiler


Bertils blandras , är en stor randig sak, förmodligen Labrador, Schäfer och lite boxer.


Dessa två personer tycker att deras hundar har "kanon PSYKE" Redan där kan man dra öronen åt sig......man pratar inte om PSYKE när det gäller hund....och vad har Kalle & Bertil att jämföra med? Hur ser deras hundars kullsyskon ut? Har man hälsoundersökt alla dom?


OFTA är det så att  många av Kalles & Bertils hundars kullsyskon har vandrat runt 15 ggr och sedan avlivats....Dessa Bruksraser som blandas ihop i ett sammelsurium är inte enkla sällskapshundar! De KRÄVER  fostran , kanske några valpkurser tid och engagemang av sin förare..


90% av de som köper blandrashund på annons sidor är

A- okunniga om hund öht

B-har inte ekonomi att köpa renrasigt, då blir det billigare med en blandis.

C.-Har inte hund som intresse utan vill bara ha en sällskapshund som ska "finnas till" och vara snäll på promenader.

D-när de får problem så säljer de/ger bort hunden pga Allergi, just för att inte HUNDEN är det stora intresset..


Så när  människor köper  sina blandrashundar händer följande:

De kan ALDRIG veta hur stor/liten hunden kommer att bli, vilka "rastypiska drag" hunden kommer att få...de får INGEN hjälp med fostran, utbildning från deras uppfödare som själv inte kan ett jota, och det blir GARANTERAT problem  när en sådan här hund börjar bli könsmogen...

Forum som "Aktiv Hund" Vovve mfl ÖVERÖSES med frågor som att "min hund drar i kopplet" "min hund gör utfall" "min hund har morrat på grannens barn"

Varför ställer man frågan på ett forum? Jo för att man inte har den backning man BORDE få av sin såkallade "uppfödare"



Jag har varit instruktör på SBK i väldigt många år, även om jag har haft uppehåll en tid....jag har ERFARENHET av dessa blandisägare som ÄNDÅ varit duktiga att ta sig till en klubb!

Jag har jobbat med omplaceringar & Djurens vänner länge...jag har sett BAKSIDAN på denna smutsiga blandrasavels-byk!


Jag fullkomligt AVSKYR blandrasavel och de som håller på med det....


Så många hundar som blir lidande i onödan, avlivas eller blir vandringspokaler...

Och så många MÄNNISKOR som blir ledsna när deras älskade hundar inte alls är vad de trodde att de skulle vara...


FY FAN!



Detta gäller ÄVEN småhundar!

Där är det givetvis inte så ofta mentaliteten som  blir bekymret...(om det inte är en massa terrier i blandisen) Små hundar klarar folk ÄVEN om mentaliteten suger...


Små blandrashundar får samma problem som kan uppkomma hos renraser problem med Patella, de får ögonsjukdomar , och de får navelbråck!


Inom SKK finns det bekämpningsprogram för denna typ av defekter....


90% av De som avlar på små hundar för att tjäna pengar har heller inte hälsoundersökt SINA avelsdjur..

Köparna får problem med Pälsvård(vem kan hjälpa dom?) Små hundar är svårare att få rumsrena och MÅNGA små blandisar vandrar runt för att de kissar överallt...de bjäbbar och skäller , och de nafsar och bits...


Nej,blandrasavel är ett skit , och det står jag för...det SKA vara en renrasig hund med stamtavla från SKK från en bra uppfödare...


Det finns folk inom SKK som är lika "low-life" för mig som blandisuppfödare givetvis...men så är det ju överallt, det finns rötägg inom alla organisationer, jobb, familjer....


















 
 
Ingen bild

L@sse

15 mars 2010 11:33

Blandraser är självklart söta som individer, det som brister är anledningen till att tikägaren väljer att para sin tik. Motiven främjar bara plånboken eller egot.

Instämmer till fullo i:
"Jag fullkomligt AVSKYR blandrasavel och de som håller på med det.... "

"Nej,blandrasavel är ett skit , och det står jag för...det SKA vara en renrasig hund med stamtavla från SKK från en bra uppfödare...

Det finns folk inom SKK som är lika "low-life" för mig som blandisuppfödare givetvis...men så är det ju överallt, det finns rötägg inom alla organisationer, jobb, familjer.... "

 
Stina

Stina

15 mars 2010 11:47

Som sagt alla får tycka som man vill, men jag tycker att du generaliserar väldigt mycket nu.

Har du statistik på att det är 90% och att alla de är så kallat oseriösa ? Att de är så okunniga som du påstår? Finns många där ute som köper renrasiga Amstaff osv som har dålig mentalitet pga uppfödarens okunskap och som de inte får hjälp med.

Nej vet jag med att det ifrån början och är fortfarande en selektiv avel för att skapa en ras. Hur som så tycker jag att blandraser har lika stora rättigheter som bondkatten eller fåglar utan stamtavla osv och de erfarenheter jag har så är de friskare ,tycker de veterinärer jag kommit i kontakt med också genom åren.
Mänskligheten har för vana att krångla till det för sitt eget tyckes skull !

A ifrån början gissar jag att du med var okunnig?
Skillnaden är väl om man vill lära sig mer och alla hinner inte få samma erfarenheter.

B varför ska inte de med sämmre ekonomi kunna ha ett djur? Är det till för rika då, eller hur menar du?

C Vi har alla olika behållning av att ha hund. Alla vill inte ha en bruks hund och varför ska det inte få vara så? Är brukshundar mer värda? Eller de som har det? När man blir äldre kanske man inte orkar med en krävande brukshund och då vore det tråkigt om det BARA fanns de att tillgå.

D Vad är olikheten att selektera bort och omplacera hundar som uppfödare för att de inte passar till det som just den uppfödaren tycker? Än att omplasera pga allergi eller annan orsak, hunden kanske inte passar i flocken osv ? Båda kategorierna Kan/ blir vandringspokaler. Är det legalt för att man är uppfödare ?
Har du kvar alla dina hundar som du köpt in till gammal ålder?

Livet är föränderligt oavsett om man är uppfödare eller inte.
Tråkigt men sant och jag tror de flesta har tänkt sig att ha kvar det djur man köpt och vi alla har olika mål med vårat djurägarskap.

Kul att vi inte tycker lika jämt ;)


http://samojederna.zoomin.se

 
Ingen bild

Marie

15 mars 2010 12:05

Debatt är alltid trevligt
För att svara på dina frågor....
Om det inte finns en dold marknad för blandrashundar , en dold marknad utanför Blocket, Eniro etc så kan jag inte hitta dom "seriösa" blandrasuppfödarna?

A alla har rätt att vara nybörjare , och man kan inte ALLT med en gång....men hur kommer det sig att om människor ska köpa sig en ny Tvättmaskin, så kollar de priser, de jämför en masa afärer, man tittar på energiförbrukning, garantier etc...man kan kräva att man läggar åtminstone lika mycket tanka bakom ett hundköp som vid köp av en tvättmaskin!
B- Inköpspriset är väl det lilla i det stora hela? Om jag verkligen VILL ha en hund och har tagit reda på lika mycket som när jag köper min tvättmaskin...har jag inte råd att spara nån tusenlapp per månad och köpa min hund så har jag ju inte råd att ÄGA en hund...med mat, försäkring, ev kurser, pälsvårdsartiklar etc...

C-Det finns över 400 raser, och av dom är idag kanske 15 st bruksraser, så man måste INTE köpa bruksraser, och det SKA man inte om man bara vill ha en sällskapshund...men det gör ju blandrasköpare ändå...kolla den ena av annonserna med den fantastiska avelshanen..Doberman, Schäfer, rottweiler, men för säkerhetsskull lite dalmatiner också*suck*

D Det är en milsvid skillnad på att omplacera en hund(som jag själv gjort många ggr) för att den inte håller avelsmässigt mot att placera om en hund med en massa felbeteenden som uppkommit genom okunskap..och så får nästa okunniga människa ta hunden,och nästa och nästa tills beteendena är så befästa så avlivning blir nästa alternativ....

När jag och många andra uppfödare placerar om en hund ser vi till att den hamnar rätt med en gång, och finns det ingen "rätt" för hunden så avlivas den direkt UTAN att ha behövt vandra omkring och "testats" av en massa kreti & pleti

Återigen, om jag köper en hund oplanerat och oförberett till en billig peng, jag har inte så mycket intresse för djuret så jag ens bekymrar mig om att ta reda på att det är FEL att köpa blandraser, hur mycket tid och energi kommer jag att lägga när det blir problem? Har jag ens pengar att gå med i en klubb?
Jag har sett alldeles för många vandringspokaler...titta in på Hundstallet i Stockholm....vad är det för hundar där?? Renrasiga med stamtavla?
Nej tyvärr , jag kommer aldrig kunna övertyga dig om att dte är fel med blandrasavel, och du kommer aldrig kunna övertyga mig om att det är OK, så vi får helt enkelt respektera varandras ståndpunkt:)

 
stina

stina

15 mars 2010 12:54

Absolut :O) *vit flagg*

Vill tilllägga att den dolda marknaden även finns inom renrasuppf.
Men visst jag inser även jag (trot eller ej) att det finns människor som inte ska ha djur överhuvud taget !!

Ja det blir lika illa åt båda hållen.

http://samojederna.zoomin.se

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2010 14:38

Jag har hört så dumma anledningar att para sin blandrastik så jag skulle nästan kunna skriva en bok. Till exempel så är det bra mot skendräktighet. Därför kan man ta en kull?

Jag har aldrig någonsin hört om en "blandrasuppfödare" som ögonlyser, röntgar rygg, höfter, armbågar, mentalbeskriver eller på någotvis kollar upp det dom sätter i avel. Tvärtom så vet dessa personer redan hur bra deras avelsdjur är. Det är väldigt imponerande att kunna se om hunden har ett hjärtfel eller höftledsfel!

Renrasaveln kan vara riktigt grisig den med! Däremot har jag som privatperson betydligt lättare att hitta syskon, ringa runt och fråga om ärftliga sjukdomar på släkt, kolla på SKK efter röntgen och MHn. Jag kan iallafall försöka leta efter något friskt så att säga.

Och har man inte råd att lägga 2000-4000 extra för en renras så undrar jag hur i hela friden man löser större kostnader vid ett ev. veterinärbesök? Att köpa en hund är en engångskostnad. Har man satt sig in i vad för ras man vill ha så kan man väl spara pengar och under tiden leta efter rätta linjer och uppfödare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards