Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 10 mars 2010

Meijer Budgies Gullstav

Av Marie - 10 mars 2010 09:48

Så var det bestämt! Till sonens förtvivlan....Rasmus HATAR fåglar...han försökte med ALLT igår...marsvin? Kanin? Hamster? Spindel? Ödla? orm?


Men morsan var envis....Rasmus hade en traumatisk upplevelse som 4-5 åring när Farfar slaktade hönor och skulle vara lite rolig...han nackade en höna och satte den på marken..givetvis så "sprang" den några steg huvudlös..MOT sonen...  


Han har fobier mot fåglar sedan dess....  






Men jag KLARAR det inte !!

Jag fixar det inte utan NÅGOT att "gulla" med!


Så om en vecka drygt så välkomnar vi:


Meijer Budgies Gullstav (5 veckor)


  


Lille "Gullstav" bor ännu hos sin uppfödare och är bara 5 veckor gammal, så när han är sex veckor får han flytta hit.


G6 som är arbetsnamnet annars är Mauve färgad, jag skulle HELST viljat ha grå Isabel eller  Grå Clearbody, men jag hittade ingen sådan.

      



G6 kommer att bo ensam ett slag hos oss, medan jag gör honom handtam och "mysbar" sedan kommer han att få en artfrände, det är inte snällt att ha en undulat helt ensam, FY på er alla därute som har ensamma fåglar i bur!!


Här kommer lille G6 under sin uppväxt (bilderna tagna från uppfödarens hemsida)

http://budgies.meijeronline.com/



21 dagar

 


18 dagar

 


12 Dagar 

   


Så om någon månad när G6 är tam kommer en till 6 veckors bebis som också ska tämjas:)


Så kan jag sitta här i Tv soffan på kvällen med en liten söt underlat på var axel som  man kan pussa på.


Min dröm har alltid varit en Papegoja, men de kräver lika mycket om inte mer som en hund, så det får bli i ett annat liv....


Undulater lever dessutom ungefär lika länge som en hund, en Papegoja hade ju överlevt MIG!


Så vad 17 ska G6 heta?? Förslag på fågelnamn? (inte Putte)


Idag kommer Beas mamma med Sambo för att hjälpa mig sätta upp lampor i hallen och lite annat.


Sedan ska jag nog hem till Chribba och umgås med Elliott & William


En promenad i det strålande solskenet vore också kanon!



Ha en bra dag!!






 
 
Ingen bild

L@sse & Fantom

10 mars 2010 10:17

Nuu haurr det slatt runt i huet po dajj...
Vet du hur mycket fåglar skitar ner??? Fy faaan för fåglar inomhus. :-D

Marsvin blir tamare. Och en malle ännu tamare! :-)
Krya på dig!

 
Ingen bild

L@sse & Fantom

10 mars 2010 10:25

Glömde:
Gullstav ska så klart heta Gustav!

 
Ingen bild

Sara & Duffy

10 mars 2010 16:19

När jag var lite hade vi två undulater som hette Nisse och Oskar, en gul och en blå.

 
Malin

Malin

10 mars 2010 17:19

Vi fick in en förymd undulat på jobbet i somras, på min 30års dag till råga på allt! Ingen verkade sakna henne. Hon var tam de två första dagarna, sen gick det över. Hon var nog bara totalt utmattad så hon inte orkade flaxa runt... Hon är blå och heter Pippi. Originellt va? ;) Köpte sällskap åt henne. Kunde inte välja i affären så vi köpte två hanar... En grön - Karl-Gustav och en regnbågsfärgad som fick heta HBT-Pippi. Karl-Gustav dog tyvärr för någon månad sen.
Skräpar ner? O ja!
Försöker överrösta en när man pratar i telefonen? O JA!! :)

http://www.ykai.se

 
Ingen bild

iza

10 mars 2010 17:27

den kan heta totte, alvin, frippe! haha där har vi det frippe! =)
eller pripps!

 
Ingen bild

Jenny

10 mars 2010 17:59

Jag röster också på Gustav. Eller Geesex :D

 
stina

stina

10 mars 2010 18:17

Hahahahaha.....en liten påminnelse.....de skiter även på axlarna eller där de sitter.....men för all del gulla på du *fniss* ;)

(lite avis) Skulle kunna ha både möss råttor fåglar, kaniner.................................
Blir nog kanin till sommaren som får bo ute och det bästa är att sambon går på att det är lilltjejen som vill ha den *blink blink*

Kramizzar på dig

http://samojederna.zoomin.se

 
Ingen bild

a-k

10 mars 2010 19:15

GRATTIS till din blivande nya kamrat,

 
Ingen bild

Pia

10 mars 2010 20:41

Whaoo en fågel, vad kul.
Nu är du inne på mitt område, hehehe.
Så mkt fåglar som jag har haft i mitt liv.
Ja det där med färger och namn är en hel vetenskap.
Själv är jag älskare utav blåa undulater och självklart LILA
( eller violetta ) Lila är en svår färg, speciellt att få fram den där mörka lila färgen. Jag gillar mest normalteckande undulater med hela och rena färger, gillar inte när man blandar hejvilt för att få fram olika färger. Jag hade lyckats att få tag på riktigt fina lila, men tyvärr fick jag inga avkommor då de behöver ha RÄTT färg på sina partner för att få fram fina rena färger.
Lila x lila kan betyda blå, eller mauve. så såå enkelt var det inte ;)
Riktigt fina grå undulater är heller inte lätt att hitta. Mina Lila kom ifrån en riktig bra odlare på undulater och jag väntade i 2 år på mina.
Så du kan tro att mannen här har fått bygga burar och voljärer
hemma ;)
Men som någon eller några skriver, tyvärr skitar undulater ner så otroligt mkt då de har sitt vita "stöv " som verkar ligga överallt, de räcker att de skakar på sig lite så dröser det vitt moln överallt.
Detta är värst med undulater och kakaduor.
När jag sålde mina sista 5 - 6 undulater så såldes dem till en annan odlare som ville ha fram snygga lila. Han hade gjort en stor voljär som satt i väggen imot stora rummet. Det var glas framåt så de kunde inte skita ner i rummet. Man såg alla vackra undulater.
Såå skulle jag vilja ha det hemma :-)
Efter dem köpte jag Lessons sparvpapegoja ( blåa, pastellblå,gulpastell ) Dem är helt underbara, mindre än undulater och skitar inte ner så mkt.
Men jag hade lite otur med dem ( blev inga ungar) så även dem sålde jag sedan till andra odlare.
Nu får jag inte ha mera fåglar hemma säger mannen ;)
Det bästa med undulater är att dem är inga revirfåglar så man
kan ha hur många som helst utan att de kivas och helt riktigt
fåglar skall INTE sitta ensamma.
En grå jag hade som ung hette Pinochio
och många blå har hetat Snobben ;)
Några andra har hetat Donald, Hugo, Lisa.
Alla har inte haft namn då de har varit så många.
Lycka till !
Kramiz Pia

 
Kattis Lundgren

Kattis Lundgren

11 mars 2010 22:47

Åååh... detta inlägg var farligt, farligt. jag ÄLSKAR undulater! Saknar dem verkligen... jag hade en som blev hela 17 år, han dog för bara cirka 4 år sedan. :-(
Jag hade till och med flera kullar med undulater, mysigt! Jag föredrar gröna och blå... :-)
Lycka till med er lille goding! :-)

http://www.ghedoes.com

 
Ingen bild

Linnéa

14 augusti 2010 03:12

Vad roligt! Min lillasyster fyller år snart (18/8) och önskar sig en undulat. Men vi vill inte köpa från en djuraffär för har hört från så många att det inte är bra. Så har du något tips på en bra uppfödare? Vi bor i Stockholm. Kram, tacksam för svar via min mail.

Marie

14 augusti 2010 10:01

Hej Kolla undulatportalen:) Googla på namnet
Mvh
Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards