Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Att bryta grundregler

Av Marie - 1 februari 2010 21:12



Är VÄLDIGT lätt när man litar på människor...

Jag har i december blilvit anmäld för att bryta SKK´s grundregler genom att :

A. Inte skriva köpekontrakt

B. Inte haft Veterinärintyg som varit gällande

 

(Anmälaren hade också skrivit att jag gjort MH med dopad hund, smugglat in valpar och kränkt henne bifogat mail från mig och andra som hon samlat in mail ifrån, Bla En valpköpare tillika med Amstaff uppfödare& En stockholmsuppfödare av HH, de två har skickat mina privata mail till anmälaren....det kan vara bra för andra att veta att hos dessa personer stannar inte privat konversation)

 

Dock Verkar SKK endast ha tagit fasta på dessa två frågor, för det är allt de har begärt svar på.

 

Så nästan TVÅ ÅR efter att köparen hämtade sin hund så anmäler hon mig till SKK, för att hunden inte var vet-bes och för att hon inte har fått ett köpekontrakt... varför?

För att jag har velat vara med och ha inflytande  över träningen av fodertiken som jag satsat så mycket på att få fram.????(Har rekommenderat instruktörer, givit råd ang hur man ska och INTE ska bedriva skyddsträning)

För att jag har haft åsikter om  hennes träning och träningskamrater,??

För att jag blivit förbannad då hon försökte dra sig undan att komma på MH anordnat av mig???

För att jag irriterade mig på att hon döpte om Jazza till "Pluttan" ???

(Löjligt av mig kanske, men för mig heter hunden Jazza)

 

Eller vad är anledningen?

 

Jag är faktiskt GLAD att anmälaren bifogade alla mina mail, för de visar med all tydlighet hur trevlig och saklig jag varit.De mailan var absolut INTE till MIN nackdel, snarare anmälarens...

 

Detta är ANDRA HH tiken jag blir lurad på....

 

Nåväl.."guilty as charged" på  punkt A & B ...övrigt orkar jag inte ens kommentera...

 

Jag bara funderar på hur många uppfödare, kamrater därute som har gjort samma sak? Och hur lätt är det inte att bryta mot dessa grundregler...

Mitt svar nedan....

 

Tydligen fick jag inte skriva som jag gjort så jag editerar inlägget....

 

 

Svar ang Anmälan ang brytande av SKK´s Grundregler

X kontaktade mig sommaren 2008 ett flertal ggr och förhörde sig angående rasen, jag hade då endast 2 hanar kvar som var till Salu, Vixax Jazza skulle jag själv behålla som tävlingshund och ev. blivande avelstik.


Vi hade upprepade telefonkontakter och jag uppfattade X som intresserad om än något okunnig. Hon var dock inte intresserad av någon hane och kontakten höll sig till Telefonkontakt under ett flertal tillfällen.


Allteftersom tiden gick upplevde jag att hanhunden(Vixax Jäger) jag hade kvar inte var av den mentaliteten att jag kunde sälja honom till vem som helst, han var reserverad och hade mycket resurser.


Det gjorde att jag fick ta det mycket tunga beslutet att placera ut Vixax Jazza istället. Hon var social och trevlig och henne kunde jag med gott samvete placera hos någon tävlingsintresserad person.


(Vixax Jäger avlivades när han var dryga året pga av bristande mentalitet, han hade då varit placerad hos polisen ett tag men det fungerade tyvärr inte.)


X hörde av sig igen då hon läst på min blogg att jag funderade på att sätta ut Jazza.

Det var inte den mest ideala lösningen för mig då  X saknade de erfarenheter jag sökte hos en fodervärd, men att ha två halvvuxna brukshundar hemma som krävde enormt mycket tid i fostran och träning var heller inte ett alternativ och jag hittade helt enkelt ingen annan som var intresserad.


Efter flera samtal med X där jag redogjorde för vad jag hade för syn på hundar och hundträning, samt att jag ville att X skulle delta på träningsläger och träningshelger uppfattade jag att  X och jag var överens i den frågan.


Jag ansåg att X behövde hjälp för att Jazza inte skulle gå ”ur hand” om det skulle bli så att X skulle få ta hand om Jazza.

Under samtalen kom vi också överens om att vi skulle träffas personligen för att känna så ”kemin” stämde mellan oss samt att X skulle ta Jazza på prov under en tid. X hade nämligen fler hundar hemma.


Jag upplyste även X om att jag som har många valpköpare inte alltid hinner ringa upp, utan att jag mailar gärna och jag bad även att X skulle hålla kontakten, hon hade EN uppfödare att ringa till men jag har väldigt många valpköpare.


Jag upplyste återigen om att jag ordnar regelbundna kennelträffar och träningsläger och att jag hade som ”krav” att hon skulle komma och delta om hon skulle få ta hand om Jazza.

X fick även besked om att Jag anordnar MH för samtliga i kullen och upplyste X om vikten att få se hela kullen samtidigt.


Kontrakt

När X kom var det långt ifrån bestämt att hon skulle ta hunden med sig, vi skulle träffas och prata igenom saken, hon skulle titta på hunden och vi skulle komma överens. Dock föll X direkt för Jazza och ville gärna ta henne med sig direkt, hon hade nämligen närmare 3.5 timmars körning enkel resa och ville bespara sig en tripp till.


Jag upplyste X om att jag inte hade några kontrakt hemma ”Köpeavtal med bibehållen avelsrätt” X tyckte inte att det spelade någon roll,vi var ju överens, hon var själv uppfödare och hon litade på mig(precis som jag litade på henne)  men hon ville dock  ha kvitto på sina pengar.


 Jag skrev kvittot och lade till några rader om vad avsikten med betalningen var. Vi kom båda överens om att jag skulle skicka ett köpeavtal så fort jag beställt från SKK. X fick vid överlämnandet med sig samtliga Jazzas handlingar. BÅDE jag & X har sedan glömt bort att det inte fanns något kontrakt skrivet.


Veterinärbesiktning

Jazza var vid detta tillfälle försäkrad av mig i Folksam, hon var grundvaccinerad även mot Rabies då jag planerade att resa utomlands och träna och tävla.

Detta var en hund jag själv skulle ha som tävlingshund från början.


X upplystes om att det inte fanns någon ny/aktuell veterinärbesiktning och att jag kunde se till att detta blev utfört, X avstod för hon ville ta med sig Jazza hem direkt. Och så småningom fördes min försäkring av Jazza över till X försäkringsbolag.


Summering

I detta fall har jag varit naiv, X har av någon anledning fattat agg till mig för att jag inte uppskattade att hon döpte om Jazza till ”Pluttan”, och antagligen För att jag har haft synpunkter på hennes träning och val av träningskamrater. Det är mycket tråkigt. Som ni säkert kan se av hennes bilagor har jag varit mycket vänlig i mina mail till X.


Jazza var vid leveransen till X Försäkrad av mig i Folksam och vi kom överens om att X skulle föra över försäkringen till sitt bolag om hon skulle behålla hunden, hon avstod från att göra en ny besiktning, hunden var vid överlämnandet nästan 5 månader, X fick stamtavla, pass samt hennes gamla veterinärintyg, jag skickade helt enkelt med alla handlingar.


Den som förlorar på detta är jag, X har inte lidit någon skada. Och om X saknat ett avtal varför har inte hon påmint mig? Jag har inte haft en tanke på att vi inte skrivit något avtal, jag har helt enkelt glömt bort det.


Övriga anklagelser i hennes brev är grundlösa.

Just nu bedriver jag ingen kennelverksamhet alls då jag för mitt arbetes skull tvingats flytta till Stockholm. Eftersom det är så infekterat mellan mig och X har jag sagt till X att om hon inte tänkt stå för vad vi kommit överens om så får hon åtminstone lösa ut Jazza med återstoden av köpesumman.


Det var då det kom fram att jag helt hade glömt att skicka X avtalet. Den stora förloraren i detta är jag, jag har ingen hund kvar, verkar inte kunna få någon kull heller, och jag läser med bestörtning somliga av de lögner hon sprider, det borde kanske vara jag som polisanmälde X för förtal?


Jag erkänner att jag lämnade ut Jazza utan att hon var veterinärbesiktigad, samt att jag har glömt att skicka X köpeavtalet. Detta  var öht inte gjort med något ont uppsåt.


Vänliga Hälsningar

Marie Axelsson


*************************************

Tilläggas bär att muntliga avtal gäller och jag har åtskilliga vittnen på vår överenskommelse, så X får antingen ställa upp med hunden eller hosta upp återstoden av köpesumman....vi får väl se vad hon väljer....


 
 
Ingen bild

stina

1 februari 2010 22:21

Hm....detta är tyvärr en av baksidorna med att bedriva hundavel och sätta ut på foder.
Vet att många där ute blir påhoppade för att de inte gör si eller så och så pratar de en massa dynga hit och dit. Är man SKK:are så står det också att man ej ska förtala andra uppfödare bla

Väldigt tråkigt, då detta inte gynnar uppfödningen alls. Blir bara en massa stängda dörrar. Ingen vill eller vågar tala om öppet hur de tänker med sin avel.
Likaså de människor som ställer upp på fodervärdsavtal, de vet att hunden ska stå till förfogande och den ska vara i god kondition osv Samt det man kommit överens om. Ska väl inte vara så svårt att följa ?!

Nåväl jag lägger inga ord i vad ni har otalt med varandra men tycker sånt här händer allt för ofta, Jättetråkigt :(

 
L@sse & Fantom

L@sse & Fantom

2 februari 2010 11:07

Varför blir jag inte förvånad... Fatta varför jag hellre umgås med fyrbenta vänner än tvåbenta. Inte sällan mentalt instabila individer. Genetik är intressant även när det gäller Homo sapiens sapiens. Vissa skulle inte fått para sig. (Fast det har ju inte med ditt blogginlägg att göra, bara spontan tanke.) Ibland undrar jag om Homo neanderthalensis/Homo sapiens neanderthalensis verkligen är utdöda...

En annan spontan tanke hoppade upp när jag läste stycket där du skrev "gå ur hand". Återigen vaknade mitt (förvärvade) agg mot SKK. Tror inte dom som ska läsa din skrivelse har en susning om vad "gå ut hand" är. Dom sysslar bara med utställningar/knähundar, och saknar som regel kompetens för att ö.h.t befatta sig med brukshundar. Att SKK står som "överparaply" för hela Sveriges hundfrågor gynnar inte brukshundarna/brukshundsägarna. Jag har inte nåt praktiskt genomförbart förslag på hur det borde vara, men känner spontant att det inte är bra som det är idag.

Nog svamlat... Lycka till! Ska bli kul att följa SKK's utslag. Hoppas det blir till din fördel.

http://zlowmotion.se

 
Åsa

Åsa

2 februari 2010 12:11

Hejsan!

Jag blir så förbannad att jag hoppar i stolen! Har själv varit i din sits en gång tidigare, dock hade jag vet besikn. pappret men vad hjälpte det. (Dock inte anmäld) Men nu blir det så att man dubbel kollar allt en gång till och att man litar mindre och mindre på människor. De kan ju lova guld och gröna skogar sen svarar de inte i telefon eller hör av sig på andra sätt. Man sitter där som ett fån med en ton i örat & så får man höra att uppfödare är si och så. Hmmmm hur är det med valpköparna, de kommer undan med att de är privat personer så SKK kan inte hjälpa oss uppfödare. Jag blir så jävla förbannad på ren svenska!!

Många kramar från norrland

http://www.redgoblins.se

 
Ingen bild

Emma L.

2 februari 2010 13:42

Fy vad tråkig sits du hamnat i. Om man köper en ny ras och är helt oerfaren så är det väl ändå skönt att kunna få hjälp av uppfödaren? Och är man inte intresserad av uppfödarens hjälp så kan man i alla fall lyssna på denns råd gällande instruktörer, träningläger etc. För vem kommer någonstans utan hjälp?

Och vad är det för skit att skicka vidare privata mail? Förvisso har man fått mailet så kan man göra vad man vill med det, men det tillhör väl vanligt hyfs att man INTE skickar vidare privata mail?!

Tyvärr så kan man ju aldrig veta hur valpköpare är på förhand. Känns som att personen i fråga gör allt för att du inte ska kunna ta en valpkull på tiken. Och VARFÖR anmäler man istället för att be om ett köpekontrakt? *skakar på huvudet* Kollade på hunddata... om fodervärden lagt all tid på hunden istället för tjafs så skulle kanske tiken vara lite mer meriterad och med lite bättre resultat?! ;)

Hoppas verkligen det går din väg! Håller tummarna!

Mvh
//Emma L

 
Ingen bild

Marie M

2 februari 2010 14:19

Det finns alltid 2 sidor på ett mynt. Det är ju inte så att denna blogg är känd för sina smidiga kommentarer om nära, kära och andra kända personer.. Det finns åsikter om allt och de som inte passar de sågas vid fotknölarna skoningslöst.. Att börja snacka om förtal, med det bagage som finns i denna blogg är väl lite magstarkt kanske? Skulle va kul höra bådas åsikter i detta, att skriva som du skrivit och nu tagit bort är nåt som ingen vettig uppfödare någonsin skulle nedlåta sig till oavsett vad de egentligen tycker och tänker om situationen..

 
Ingen bild

Marie J

2 februari 2010 15:24

Till syvende & sist så är Marie förloraren, lita ALDRIG på någon som ska ha foderhund, det går inte..De flesta resonerar som så att det är ett billigt sätt att skaffa hund..

Oavsett vad som är sagt eller skrivet i denna bloggen så är det ju allmänt känt vem som har skrivit det, eller hur? Många intressanta diskussioner har förekommit här.

Förstår inte varför man anmäler efter så lång tid?? Antagligen är det när man inser att man har lovat mer än man kan hålla

Trist att du blivit lurad på en fin hund Marie

 
Ingen bild

Tine

2 februari 2010 15:42

Om man i två års tid klarat sig utan att hunden var vetbesiktad och utan köpeavtal, varför anmäla nu? känns jävligt märkligt att komma dragandes med sådant så här sent, det är ju enbart för att jävlas. Oavsett om personerna i fråga inte kommer överens så känns anmälan som ren o skär jävlighet när den kommer så här långt efter vilket inte gör att jag fattar någon som helst sympati för personen i fråga som gjort anmälan, oavsett om det finns två sidor av myntet för det gör det säkert men hon är bara ute efter att jävlas.

 
Ingen bild

AK

2 februari 2010 17:55

Tur att man inte är uppfödare;-) Psykopater verkar det finnas överallt som lovar runt och håller tunt. Vad skulle man med hunden till när den inte ens är meriterad i brukset? Kanske bättre att köpa en sällskapsras! Att vidarebefordra privata mejl i syfte att skada någon annan (sprida information) måste väl vara förtal om något?!

 
Ingen bild

lollo

2 februari 2010 20:53

att folk orkar...men jag är inte förvånad.

 
Pia

Pia

2 februari 2010 21:18

Synd att det har blivit så här.

Har ju bla läst här vad fodervärden skrev själv innan det blev raderat för ett tag sedan och där skrev hon ju bla att hon
fortfarande väntade på ett köpeavtal. Det som jag blev förvånad över vad att hon själv inte frågade efter detta utan satt och bara väntade. Hon vet mkt väl hur rörigt det har varit i Maries liv det senaste.

Fodervärden VET ju att hon har en foderhund hemma
oavsett om hon har ett kontrakt eller inte hemma, de bevisar ju priset på hunden. Är hunden såld till fullt pris, knappast.
Så vad är igentligen problemet .
Fodervärden kommer ju ändå förlora. Uppfödaren har avelsrätt på hunden oavsett vad fodervärden tycker.

Hoppas att det rättas till allt besvär Marie.
Kramiz Pia

http://hillslettens.blogg.se

 
Ingen bild

Grundregel

2 februari 2010 21:30

1:3

 
Noelle

Noelle

2 februari 2010 22:00

Är det bara jag som inte hade litat på folk och lämnat ifrån mig en hund med alla papper och utan avtal till någon jag känner?!

http://my.opera.com/jobbadog/blog

 
Ingen bild

Noelle

3 februari 2010 19:59

En undran bara, varför vill du avla vidare på en kull som är så ojämn? Där flera individer visat reservation?
Du skrev ju här om malle valpen för ett par veckor sedan som va bristande och skulle avlivas.
Men varför avla vidare på en HH kull som visat samma tendenser?! Man bör ju se till kullsnittet.

 
Ingen bild

Marie

3 februari 2010 20:45

Holländarkullen liknar inte Ester öht....man måste se till helheten hos hundarna, sammansättningen av deras mentala egenskaper. Samtidigt måste man se till de individer som finns i Sverige, Linjer, utökad genbank, hur ser det ut bakåt? Far-morföräldrar....är du intresserad på riktigt kan jag utveckla tankarna i ett mail?

 
Ingen bild

Noelle

3 februari 2010 21:41

noelleaxen@hotmail.com

 
tizor

tizor

28 mars 2010 23:56

Tänk på att muntliga avtal gäller om det inte finns skriftliga
tizor

http://user.tninet.se/~kmr888m

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards