Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Fortsättning på Sjukt

Av Marie - 28 januari 2010 12:19

Citerar en del från en Krönika av Lisa Magnusson


Nog har väl Moderaterna ett hjärta, kära nån?!

Ja visst har de det. Herregud, de är helt på det klara med att man kan behöva sjukskriva sig ibland. Det finns ju till och med folk som bör få förlängd sjukpenning, de som behöver omfattande vård till exempel. Det fattar till och med Moderaterna.

Eller, ja. Moderaternas version av begreppet "omfattande vård" är ungefär som när det står "gratis" i ett reklamerbjudande - man bör ge akt på det finstilta.

Den moderata idén om "omfattande vård" är vård som ges "under så stor del av dagen att den försäkrade måste vistas där vården ges och att vården helt utesluter att den försäkrades kan arbeta eller medverka i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det är alltså tiden som vården tar som avgör om det är omfattande vård, inte omfattningen eller svårighetsgraden på själva vårdinsatsen". (Sjukpenning och samordnad rehabilitering, 2004:2, version 13, paragraf 7.7.1)


Ja, du läste rätt. Det är inte omfattningen av vårdinsatsen som avgör om det är en omfattande vårdinsats. Den viktiga frågan är: Kan du rent teoretiskt tänkas ha tid över att "arbeta eller medverka i ett arbetsmarknadspolitiskt program" medan du behandlas för en långvarig sjukdom som kräver ansenlig vård? Den moderata uppfattningen är att det hittills pjåskats lite väl mycket.


"Murat har förbrukat sina dagar med förlängd sjukpenning. Han har genomgått flera operationer i halsen och vårdas nu hemma genom sjukhusansluten hemsjukvård. Han kan inte svälja än utan all näring går via en sond direkt till magen. En sjuksköterska måste vidga matstrupen två gånger per dag. Vårdinsatsen tar cirka 30 minuter per tillfälle, morgon och kväll. Om det inte tillstöter ytterligare komplikationer beräknas att Murat ska kunna börja svälja igen om 3–6 månader. Murat får inte sjukvård under större delen av dagen och han bedöms inte bli försämrad i sin sjukdom om han deltar i en individuellt anpassad arbetslivsintroduktion. Murat har därför inte rätt till förlängd sjukpenning".

 

Man skulle kunna tro att det här är någon snyfthistoria som jag har hittat på själv, eller att det handlar om någon som tragiskt hamnat mellan två stolar. Men det är Moderaternas eget skolexempel på någon som varit sjuk väldigt länge och INTE bör få sin redan förlängda sjukpenning förlängd ytterligare. Exemplet kommer från den nya vägledning som har gått ut till alla Försäkringskassans handläggare. Murat bör jobba på, med en slang i svalget.

Jag gillade inte de gamla Moderaterna. Men jag gillar verkligen inte de nya heller. Det enda positiva med deras jävla ARBETSLINJE är egentligen att vi skulle kunna sjukskriva dem allihopa enligt paragraf 7.7.2: "Avgörande förlust av verklighetsuppfattningen".

 
 
Ingen bild

Angelica

28 januari 2010 13:43

..."sjukskriva dem allihopa enligt paragraf 7.7.2: "Avgörande förlust av verklighetsuppfattningen"."

He he he.. nickar instämmande. Regeringsskifte i år och det är VI som ser till att det blir av!

//A

 
Ingen bild

stina

28 januari 2010 14:33

Yes !!!
Den paragrafen ställer jag med upp på.
Toppen Angelica, me like regeringsskifte....*rösta... rösta*

 
Ingen bild

K.R

28 januari 2010 19:56

tyvärr! enligt senaste sifo undersökningarna åker vänstern,centern och kristdemkraterna ur riksdagen medans sverigedemokraterna kommer in! (suck)

 
Ingen bild

Eps

29 januari 2010 03:28

Sjukpenning och samordnad rehabilitering, 2004:2, version 13, paragraf 7.7.1
2004??? Men då hade vi ju SOCIALDEMOKRATISK REGERING!
Rätt ska vara rätt.
I övrigt håller jag med dig - helt sanslös syn på sjuka människor. Fy fan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards