Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

Inte alls bra....

Av Marie - 9 januari 2010 16:31

Idag har jag tränat rapport för första gången sedan man gick instruktör-tävlingsledarutbildningen, SÅ JÄKLA SKOJ!


Varför har man inte gjort detta innan? Duffy sprang som skjuten ur en kanon mellan mig och Sara, det var jättesjoj!


Sara var på A-stationen och jag fick traska runt till B, C & D*pust*

Genomsvettig och glad, det var jättekul! Riktigt spännande:)


Mindre bra, eller riktigt dåligt var det med Ester,  Skulle köra en liten markeringsövning på en av deltagarna inför Sökträningen i morgon..men hon vågade öht inte kampa med någon människa idag!  Riktigt stora bekymmer , mycket morr och misstänksamhet...och vågade inte bita tag ens i min "mini-skyddsärm" som jag lät Lennart och Sara ha...Sara gick något bättre men Lennart gick inte alls...och som sagt mycket morr och blängande när folk kom in i gruppen eller om de kom för nära...


Imorgon är det sökträning och beter hon sig likadant då så blir det ingen utplacering alls, då får hon somna in....


Jag sätter inte ut en hund som kan bli potentiellt farlig och bita någon och framförallt inte om inte ens kamplusten är stor nog att övervinna rädsla så hon kan LEKA med folk.


Jag är MYCKET konfunderad över hur hennes mentala utveckling har blivit....


Från social till riktigt rädd.....och detta UTAN att fara illa på något sätt...

En viss vekhet har alltid funnits men detta är extremt...Jäkligt tråkigt, hon är ju så jäkla söt och go med mig och "de mina"







 
 
Ingen bild

AK

9 januari 2010 17:17

Har du prövat att binda fast ärmen/kamprullen i ett snöre/koppel/lina? Det kanske blir för "socialt" när det blir nära inpå? Börja med att hon får jaga ifatt föremålet/ärmen och sen kampa på lite "avstånd" från människan med hjälp av linan. Avståndet minskar man successivt allt eftersom hunden blir tryggare.

 
Ingen bild

Marie

9 januari 2010 17:45

Ja det är absolut en väg att gå...om man har hundar som "biter" dåligt och som blir belastade av figgen...Men här pratar vi om en hund som inte ens vågar gå fram till en person, och som inte vågar leka alls...Man bör ha varit på plats för att se hur det såg ut, det är svårt att beskriva i text, och tro mig, jag dömer INTE ut hundar på förhand tvärtom ger jag dom ALLA chanser jag kan...

Detta är en BRUKSMALLE, inte en liten sheltie eller annan sällskapshund....

Jag kan acceptera väldigt mycket av reserverade hundar,men så som det såg ut idag är diskvalificerande.

I morgon gör vi ett nytt försök ...

 
Ingen bild

Kerstin

9 januari 2010 17:50

Jag hoppas nästa fösök går bättre! Hon verkar vara en kanonhund juuu, så trist om du måste ta bort henne!

 
Ingen bild

Noelle

9 januari 2010 18:41

Hm men kan hon inte bli någons lydnads hund med avelsförbud på`?
Låter ju som en jättefin liten tös tycker jag:(

Är det den tiken som var med oss och körde inomhus?

 
Ingen bild

Marie

9 januari 2010 18:58

VEMS Lydnadshund? (nej det var inte hon men en syster)
VEM vill ha en hund som är så reserverad? Och VEM har den kunskapen att hantera det så hon inte biter någon, samtidigt som de VILL ha en reserverad hund...
Det är det som är bekymret, har man kunskap och intresse att köra en bruksmalle med alla resurser så väljer man inte en sådan här hund när det finns så många sociala trevliga hundar som man inte behöver vara skraj att de skadar någon..Ester kan mycket väl bita någon och det vill jag inte ha på mitt samvete...Jag har gett bort en reserverad hund tidigare som jag blev övertalad att inte avliva, den hunden valsade runt i flera hem och är som tur är död idag, men tror den hade fyra eller fem hem på ett par år...
Men som sagt jag skall ut med Mia i skogen i morgon så får vi se hur hon är då...

 
Tobbe

Tobbe

9 januari 2010 19:43

Jag hoppades verkligen att hon skulle bättra sig tösen. Hon är ju världens mysigaste när hon vill.
Håller självklart tummarna men stöder dig i ditt beslut om det inte går vägen.
Kram från husse och matte

http://www.nockowt.com

 
stina

stina

9 januari 2010 20:16

Kan bara hålla med i ditt tänkande !

Reserverad i all ära, men det finns olika skalor på det med.

Tycker du tar ditt ansvar som uppfödare.

http://samojederna.zoomin.se

 
Ingen bild

Noelle

9 januari 2010 21:27

Jag köper att det är svårt att hitta rätt till en sådan hund, och det måste vara någon som tycker det är ok att hunden inte kan vara med överallt.

Och ett sådant beslut är bra, men det är lite kort tid att döma ut henne efter en vecka hos dig?! Eller har hon varit "dålig" från början så det har visat sådana här tendenser innan?

 
Ingen bild

Noelle

9 januari 2010 21:28

vart tog mitt inlägg vägen?

 
Ingen bild

Marie

9 januari 2010 23:23

Håller inte alls med dig:)
När detgäller L-tester, MH, Korningar, tester av hundar med rapporteringskod A , så tittar man på hunden under max ett par timmar och bedömer hela hundens karaktär för resten av livet...så en vecka är faktikskt väldigt lång tid.

Men jag har som sagt ännu inte "dömt ut" henne utan vi ser efter i morgon hur det ser ut...så hon får betydligt längre tid och fler chanser än vad en hund får i vanliga fall....

 
Ingen bild

Noelle

9 januari 2010 23:55

Ja men hur har hon varit?

 
Ingen bild

micke

10 januari 2010 07:55

Hur gammal är hunden ?

Har hon kampat med folk tidigare ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards