Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg den 6 november 2009

Av Marie - 6 november 2009 11:36

Av Marie - 6 november 2009 08:52

Av Marie - 6 november 2009 08:46

Jag är en riktig "matmor" egentligen…

Jag har alltid haft talang för matlagning och tyckt det varit roligt att laga mat.

Hemma, när jag var liten fick vi barn aldrig röra något i köket, en mamma som är pedant är inte kompatibel med barn i köket.


Jag hade femma i hemkunskap i skolan och eftersom jag flyttade hemifrån redan som 16-åring så började matlagningskarriären tidigtSkrattande

(Jag gick även ett år på livsmedelsteknik på gymnasiet)


Nåväl, från snabbmakaroner, löksoppa och annat billigt och enkelt till lite mer avancerad kok-konst.

Jag älskar svensk husmanskost, rotmos och fläsklägg, bruna bönor, gräddstuvad lever, stekt fläsk med löksås, blomkålsstuvning, stuvade makaroner, kokt torsk med äggsås, dillkött,

Kalops, stuvade morötter, ängamat,  kåldolmar, ja listan kan göras lång.

Det är tragiskt att den mattraditionen inte förs vidare, mina barn är uppväxta med sådan mat, men inte många andra...


En sådan sak får man tacka mamma och kanske mormor för, för hade inte sådan mat serverats hemma så hade man nog inte fört det vidare till sina egna barn.

Min mamma lagar fantastiskt god mat, och när jag själv skulle prova på alla dessa maträtter som 18-åring så gick telefonen varm till mamma och hon förklarade hur man skule göra och så gjorde man det, som sagt, lite talang och ett stort intresse kan göra underverk, idag är jag riktigt bra på att laga mat.


En annan som inspirerat mig mycket är en av mina absolut bästa vänner Britt-Marie, hon har lärt mig att safta och sylta, göra gelé och lägga in gurkor och rödbetor..hon var också den första som någonsin bjöd mig på slottsstek, det glömmer jag aldrig, vilken smaksensation! Idag gör jag ofta slottstek , gärna på söndagar som en hederlig ”söndagsmiddag”


Vet ni hur man gör slottstek?


Man köper fransyska eller innanlår, ja någon form av ”stek-kött” absolut  INTE högrev som är till för kalops och dillkött bla.

Behövs det så binder man upp köttet och gnider in det med salt och VIT-peppar


Som utbildad kock (jo det blev en kockutbildning också) så vet man att står det PEPPAR i ett recept så är det VITPEPPAR som avses,  Vitpeppar är standarkryddan i ett kök.

Svartpeppar mindre vanligt (restaurangkök alltså)


Nåväl, och så tar man morötter och gul lök och skär i bitar, allt detta (och köttet) bryns nu i en stekgryta, så tillsätter man ansjovisfileér och ättika och sirap, späder med vatten, jag dunkar i en buljongtärning också (kalvbuljong) lite kryddpeppar, lagerblad och så får steken bräsera tills den blir klar, sisådär 60 grader inuti, så tar man up den lindar in i folie och så får den vila sig klar upp mot 63-65 grader.

Under tiden slevar man upp morötter och lök, ansjovisen har kokat sönder så den ser man inte ens...och så späder man med grädde, smakar av och kryddar med salt , peppar , socker eller en matsked svartvinbärsgelé och så reder man av och så  är det klartJ (man kan ha i tomatpuré från början också men det hoppar jag)


MUMS MUMS


På den tiden när jag jobbade halvtid när barnen var små, då lagade jag jättemycket  husmanskost, jag saftade och syltade och gjorde det mesta själv...


Idag blir det bara på helgerna som det blir lite mer ”lång-kok”


En vardagsvecka kan matsedeln bli väldigt enkel..mycket pasta. Så här kan en vecka se ut hos oss....


Måndag  Pasta Carbonara (man steker lök-bacon kryddar med svartpepar och späder med grädde)

Tisdag      Fiskbullar i hummersås med rårivna morötter (jag och ungarna ÄLSKAR fiskbullar)

Onsdag    Pasta med ”burksås” upphottad med vitlök och färsk chili

Torsdag   Pasta och köttbullar

Fredag     Pasta med ädelostsås (bacon, svamp o paprika fräses och så häller man det i en gryta med creme fraiche och ädelost)

Lördag     Kåldolmar

Söndag    Kalops


Idag bär det iväg till Stockholm, det ska bli jättekul att träffa lillebror och hans familj.


Igår spårade jag med Izzie på lunchen, lyckades få till en ”dålig” bild med mobilen, får se om jag lyckas mobil-blogga upp den sen.


Första sträckan fram till andra vinkeln var mycket snurrig och hon fäste inte riktigt, men sedan gick det som på räls, jag var lite förvirrad och GLÖMDE att jag hade lagt ut två föremål.

Den första var en 4 cm lång liten telefonkabel och den andra var ett plastspänne på 2 x2 cm.


Telefonkabeln missade vi och när vi kom till föremål två (som jag hade glömt att jag lagt ut) så började hon plötsligt springa runt mig, ungefär som man longerar en häst, jag blev stående och bara tittade på henne, tänkte vad tusan pysslar hon med...men så dök hon ner i spåret och plockade upp plastspännet *jippieeee*


Hon är en liten pärla.


Ha nu en trevlig helg alla!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards