Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 9 september 2009

Dåligt MH = Dålig hund???

Av Marie - 9 september 2009 13:43

Lite längre ner har en bloggläsare kommenterat  min Webbläsarkull.(att de inte klarat ett enkelt MH)

Jag har som alla säkert vet inte tänkt avla vidare på den kullen men tycker att det är en generellt BRA kull (Jämfört med andra brukshundskullar) Därmed inte sagt att de är bra nog för att avlas vidare på...Avelsdjur ska man vara kräsen med...

Men Två är polishundar (varav en tävlar Polishunds SM) en väktarhund, en tjänstehund inom Försvaret en Korad med över 440 poäng(Jag minns inte poängen nu och Korningen blev ju "icke giltig" eftersom hunden hade femma på skotten på MH, finns en separat diskussion om det)Numer är hunden skottfast och en riktigt trevlig representant för sin ras. och en som är IPO meriterad 

En helt OK kull....


MH i all ära, Jag har sedan länge bestämt mig för att aldrig läsa ett MH protokoll utan att SE hunden antingen live eller på film

Det finns en uppsjö av Testledare med olika skicklighet, A-figgar med olika skicklighet , Beskrivare med olika skicklighet...MH är BRA för MIG som uppfödare att få se samtliga hundar på en gång göra samma saker med samma figgar och när de är lika gamla...


För övrigt sätter folk alldeles för höga värderingar på ett MH.

Somliga lusläser MH protokoll och förfasar sig över det ena eller det andra, problemet är att det kan se helt annorlunda ut om man ser det "Live"


En del hundar mognar sent andra tidigare, många förare påverkar sina hundar enomt mycket, både positivt och givetvis negativt...en hund som aldrig fått kampa och leka visar inte samma sak på ett MH som en hund som grundtränats i skydd och en hund som är körd i sök har ofta lättare för avståndsleken.


Idag finns det inga råa hundar för vi tränar ALLA våra hundar från det att vi får hem dom, vi går valpkurser och spårkurser somliga har tom hunnit ut på sin första appelltävling innan MH, ju duktigare förare destu "bättre " MH oftast... 


MH är BRA, men man ska ha sett det "live" för att kunna "döma" och det är INTE allena saliggörande huruvida en hund är bra eller dålig.

Det finns jättebra "testhundar" som är dåliga  i verkliga livet..så finns det hundar som gör halvdanna mentaltester och som fungerar fantatsiskt IRL....


Min egen personliga åsikt är att  man ska ta alla tester och Meriter med en nypa salt:)

Simma lugnt!

 
 
Ingen bild

Mika

9 september 2009 15:45

Vilket bra inlägg! Folk stirrar sig blinda på SKK och hurvida det är en 4 eller 5 på det momentet. Istället för att faktiskt träffa och se hundarna privat.

Jag kan tycka att även om man ser ett MH på en kull, så kan det vara svårt att säga något om det dom visar. Just för att hundarna idag tränas tidigt och lär sig. Avståndsfiguranten blir en sökövning exempelvis. Har man kört lite jaktlekar med sin valp och unghund så har man förmodligen ett bättre gripande än resterande som inte kört detta. Har man kampat med sin hund och tränat inför skydds eller tjänst så sitter denna hund förmodligen också något bättre i kamptrasan än övriga osv.

Många påstår att MH visar råmaterial, jag säger att hunden haft tid att tränas i ett år så för mig betyder MH inte speciellt mycket. Kanske om övervägande del av kullen visar på samma brister. Socialt, avreaktion och skott. Då kan jag höja något på ögonbrynet.

Samtidigt med mallarna så är den sociala biten viktig. Jag vet ett flertal mallar som morrat/bitit ifrån vid hantering som unga och som inte har dessa tendenser alls idag. Inte bara att det är borttränat, hundarna är trygga socialt för att denna förare styrt upp beteendet från början.

 
Ingen bild

Jocke

9 september 2009 16:54

Ja, dessa tester visar EN dag i hundens liv. Även om en hund har ett "dåligt" MH/MT så kan det vara en väl fungerande tävlingshund för det. Kollade din webbläsarkull i SKK och såg att det var en av dom som hade godkänt MT 356 poäng, menar du att det är felaktig information i hunddata?

 
Sara med Loke & Nike

Sara med Loke & Nike

9 september 2009 17:36

Jag är helt enig med dig och blir glad över dina sunda funderingar!

Jag har träffat individer som gjort usla MH'n men som varit fantastiska brukshundar och jag har träffat riktiga ÖK som gjort kanon-MH... Det finns alldeles för många variabler som är osäkra för att kunna döma ut en individ eller en kull på basis av endast MH... En duktig förare kan lyfta fram den sämsta hund och en sämre förare kan förstöra ett toppämne...

By the way: Hade det varit en rottis kull hade statistiken för din webbläsarkull varit helt fantastisk... ;)

Ha det gott - och tack för hjälpen!

Kramar Sara med Nike o Loke

http://www.arbetshund.se

 
Ingen bild

Linda

9 september 2009 18:25

Man ska aldrig glömma att MH testet främst är framtaget som ett utvärderings material för avelsdjuren (Bruksraser)
Sen nu på senare år har folk mer o mer fått upp ögonen för testen som en sk "merit" vilket jag personligen anser är fel. Som sagts så är testen en dag i unghundens liv som man som förare både kan hjälpa el skälpa
Testen visar en del egenskaper men beskrivaren måste kryssa i den ruta som ligger närmst i det hunden gör enligt mallen. Att se ett test irl är ju att rekomendera o har man sen tillfälle att se en hel kull är det superduper
Man kan då se klara likheter o drag i hundarna detta gäller även om man då som jag haft förmånen att under många år se o figga för flera generationer från samma linjer. Man ser tydliga drag o gemensamma faktorer
Själv e jag ju en av dem som anser avståndsleken är ett av det bättre momentet som kommits på
Man rotar runt i flertalet av de egenskaper vi vill ha i arbetshundar men tyvärr är det ett fåtal hundar som gör momentet fullt ut el överhuvudtaget kommer ut till figgen vilket ju är synd :(

 
Ingen bild

stina

9 september 2009 19:56

Detta visar att min funderingar kring MH har bekräftats :)

Men jag har hört förare säga att deras vovve varit för lydig för att vilja springa fram till figgen i det moment föraren ej får säga något till hunden, därför har det och det momentet gett dåligt utslag...hm....kan det stämma ?

Är ju novis på detta ämne därav frågan...hehe

 
Ingen bild

P.T

9 september 2009 20:22

Ja vad är ett bra MH
eller vad är en bra Korning
Min första hund blev inte godkänd i korningen
men han blev tjänste hund till flygvapnet då han var tre år(gamla tidens tjänstehund)
bruks champion då han var 4 år men helt värdelös hund enligt korningen (jag tappade mycket tillit till korningen på den tiden. Tittar vi på den omtalade dåliga kullen så är han korad till 356 poäng vet inte om det är bra eller dåligt. Tycker själv att han gjorde vad jag förväntade mig och skämde inte ut oss. målet är att tävla i IPO III inom ett år. han hade kommit längre med bättre förutsättningar, han hade otur i sitt liv att hamna mitt i en stormig skillsmässa vilket man inte kan klandra hunden för. oavsett vilket så är vi på gång igen och han är fruktansvärt trevlig individ.
Vad jag vet så är det ingen som skulle vilja byta ut sin hund i den kullen. Spy s Husse

 
Ingen bild

Catta m flock

10 september 2009 08:27

Min hunds MH var jag förare på, han var relativt ny i familjen så jag ansåg att han skulle känna stödet från mig men hans MT så lät jag husse vara förare för att jag misstänkte att det kanske kunde bli för mycket lydnad eftersom jag tränade intensivt med lydnadsbiten just då samt att jag har lätt för att bli nervös vid bedömning o ville inte låta detta färga av på hunden- det gör ju det på tävling så varför inte på ett test? Husse är det mer "wild life" med o husse tycker bedömningar e kul (macho grej kanske?). Skillnaden mellan MH o MT blev inte direkt någon större skillnad- han flydde inte vid dumpen vid MT som på MH men resten som går att jämföra var ganska så lika- han tyckte MT var ganska kul eftersom lek/kamp o jakt är hans bästa grenar. Men att få en rå hund på ett MH el MT är nog svårt. Vi bodde vid Centralen o jag gick prommisar vid spåren nästan jämt- vi kan väl säga att man inte märkte någon större reaktion på skrammlet på varken MH el MT... han var ju van vid alla möjliga ljud. Så visst lär man dem lite saker under tiden... tror jag iaf.

 
Ingen bild

Marie

10 september 2009 08:49

Den andra hundens resultat som är Mentaltestad (Korning) finns inte med på Hunddata. Hunden genomförde ett MT med över 440 poäng (tror det var 448 ? minns du Pierre?) Men sedan kom man på att hunden hade haft en femma på skotten på MH och då FÅR man inte Mentaltesta hunden, så resultatet blev aldrig officiellt.

 
Ingen bild

Marie

10 september 2009 08:56

Stina, jag har ännu inte sett en hund som skulle sitta kvar hos föraren på avståndleken pga lydnad....:) Ofta blir hundarna skiträdda och vågar inte gå ut:) Precis som Linda skriver är det ett kanonmoment! Och kan man dessutom som Linda GÖRA avståndsleken så som den är tänkt kan man se väldigt mycket hos hunden:) Det är en konst att göra en bra avståndslek....och jag är supernoga när jag ordnar MH med vem som ska vara A-figge...förresten någon som vet om BRA beskrivare, testledare A-figgar i Finspångs trakten:)
När Nike & Ester ska MH beskrivas blir det där i närheten och jag vill inte att de ska komma ut på ett MH med dåliga figuranter och beskrivare (sådana finns det många av)

 
Ingen bild

stina

10 september 2009 11:37

Ahh...jag förstår :)

 
Ingen bild

Marie

10 september 2009 11:58

Kan tillägga att Vixax E Grail fick 486 poäng även om det numer blev Inofficiellt

 
Ingen bild

AH

10 september 2009 12:23

Jag har faktiskt sett en hund sitta kvar p g a lydnad vid avståndsleken. Stannade kvar vid alla andra moment också för den delen, ända tills signal gavs av matte att det var fritt att undersöka...

Det var så supertydligt att det var lydnad som gjorde det...

 
Ingen bild

Carl H

11 september 2009 21:17

Mh är bara en dag i hundens liv som sagt, men att 3-4 hundar inte går ut på avståndsleken på ett mh ur en kull , Jag kommer inte ihåg hur lång tid han höll på o locka med kula, du minns bättre kanske marie ? var de 15 el 20 min ?

Dock kan jag hålla med dig om att mkt av deras skottberördhet kommer från en figurant som är väldigt glad i piskan och gärna kör på försvar o känslomässig belastning,

Hunden förknippar alltså skottet med pisken

Dina åsikter om detta med pisken/skotten ?

 
Ingen bild

Jocke

12 september 2009 07:22

I din gamla blogg (http://vixax.blogg.se/2008/october/ ) skriver du om en Nero som fick 418 poäng men att korningen var ogiltig, är det samma som E'grail eller är det en annan från samma kull? Det kan ju inte vara samma för du skriver ju nu att han fick 486 poäng?!

 
Ingen bild

Marie

12 september 2009 13:55

Jadu Jocke, jag minns inte, kanske jag pillade in en siffra fel mellan fyran och åttan... eller så skrev jag fel i Oktober...det är samma hund och jag får återkomma när jag pratat med ägaren så får vi rätta siffror .
Oavsett siffror så är Nero idag en stark och rejäl hanhund....
Tyvärr har hans matte inte tiden som behövs för att meritera honom...

Kula ja....Kula Bula var en av de bästa valparna i kullen, han flögs till Belgien och var där i några månader, någonstans på vägen hände något med Kula, vi hämtade tillbaka honpom och det var en mycket ängslig, vek liten kille som kom tillbaka.
Vid tiden för MH hade han bara bott hos sin nya husse i någon månad...
Han blev väldigt belastad av avståndslekn och kunde inte avreagera, du minns kanske också att figuranten var riktigt dålig på att göra avståndsleken och han blev tillsagd av beskrivaren att ändra på sättet...
Nä inga 15-20 min men det var inte lönt att fortsätta. Vi avbröt Kula och han gjorde om sitt MH ett halvår/år senare helt utan bekymmer. Kula kommer aldrig mer bli en stark hund, det finns en orsak till att han bor hos just sin nuvarande husse! Han fungerar fint som brukshund och tjänstehund inom Armén.

Du Carls C får gärna framhäva hur dåliga MH hundarna gjorde..faktum är att hundarna idag är BRA hundar...

Det är mig veterligt bara EN i kullen som haft bekymmer med skott fortsättningsvis under livet och det är Xanti. Ingen annan....Och det var bara EN av hundarna som tränat för ovannämnde figurant...och han hade etta på skotten

Som sagt kullen skal inte avlas vidare på, men det är BRA hundar. Endast 3 av dom är tjänstehundsmaterial, men resten är bra brukshundar/tävlingshundar.

OAVSETT hur dåligt MH de gjorde...jag kan skriva det igen de gjorde PISSIGT DÅLIGA MH! flera av dom...men IDAG är hundarna bra!





 
Ingen bild

Carl H

12 september 2009 17:08

vad gör då en kull till bra hundar ?
En bra kull för mig är en kull som är jämn och man är intresserad av att avla vidare på.

Man kan få en usel hund till att bli en bra tävlingshund men däremot inte sagt de är en bra hund !

 
Ingen bild

Carl H

12 september 2009 17:10

kan du inte lägga ut kulas L-test igen ?

 
Ingen bild

Marie

12 september 2009 18:23

Jahaaa, så en bra kull för dig är bara bra om hela kullen är så bra så att man kan avla vidare på dom....ok, så kan man ju också se det..
Jag skulle inte vilja trampa alla bruksförare på fötterna som du gör, för enligt ditt resonemang är ju 80% av alla tävlingshundar INTE bra , eftersom de inte uppfyller dina krav för att avlas vidare på....

Jag resonerar inte alls som du, men åsiktsfrihet har vi ju som tur är....Det finns mängder med bra och trevliga hundar och kullar därute, men det finns bara ett FÅTAL som är så bra så att de duger att avlas vidare på...
Jag skulle ALDRIG vara så förmäten så jag skulle säga att de hundar som tävlat SM i år inte är BRA hundar...men hur många av dom är potentiella avelsdjur?? Inte många .....


Jag har inte ens Kulas L-test...undrar varför du så envist vill påpeka allt som är mindre bra med min mallekull??
Vill du jag ska skriva det en gång till??
Kula är ingen stark hund men är en bra hund för de ändamål som hans husse har honom till. Det är en trevlig brukshund.
Han misslyckades på sitt första MH och gjorde ingen bra L-test givetvis, det hade ingen förrväntat sig ,och varför husse promt ville L-testa honom övergår mitt förstånd.
Nej Kula är en social mysig hund med stor arbetsglädje och som kan komma långt tävlingsmässigt, men han är inte så modig....det gör honom inte till en dålig hund...men det gör honom till ett dåligt avelsdjur!

Stör det dig att jag tycker att de är bra hundar ?
Tror du att jag skall ändra min åsikt om det oavsett hur mycket du tar upp de dåliga MH resultaten, Kulas L-test , ska du inte dra upp de eventuella tävlingar som inte gått så bra för mallekullen också...eller vända på varje sten och skriva ut ALLT som är mindre bra med den kullen???
Tajma har lpl på en armbåge, det har du glömt skriva...

Jag har diskvalificerat kullen för vidare avel. Jag har gett bort tiken som är mamma till Kullen...Men fan heller om jag ska säga att de är DÅLIGA hundar....ALLA förare är supernöjda med sina hundar TRE är tjänstehundar ..Det är en BRA kull hundmässigt och Sundhetsmässigt.

Det står jag för!

 
Ingen bild

12 september 2009 18:35

du kan då konsten att vrida på allt,

Vem har sagt att tävlingshundar inte kan vara bra att avla med ?

Vad för nåt förväntar du dig när man köper en billig färdigparad tik utomlands ? Att man som seriös uppfödare inte granskar tiken man skall avla på bätte ?

 
Ingen bild

Marie

12 september 2009 20:57

Jag vrider inte på något jag konstaterar bara vad du?? skriver...Påståenden haglar?

BILLIG??? FÄRDIGPARAD?

Du vet uppenbarligen ingenting om Xenah hon var vare sig Billig eller färdigparad... tre resor var vi nere i Belgien sammanlagt innan hon kom hem...hennes Pappa har vunnit Belgiska Mästerskapen i Belgisk Ring,och räknas till en stark nedärvare, Hon har tidigare avkommor som tävlat Belgiska Mästerskapen i Belgisk ring,Jag har själv träffat två tidigare avkommor till henne, hon hade en Bror som tävlade Belgiska MÄsterskapen i Belgisk RIng...andra avkommor som tävlades framgångsrikt i Belgisk Ring

Mycket ska man läsa....Tala om vad du egentligen vill istället??
Du gillar uppenbarligen vare sig mig, mitt sätt att se på avel eller vad jag tycker om min Mallekull...och det kan jag inte hjälpa.... Du får tycka precis vad du vill och det struntar jag högaktningsfullt i.

Men LJUG inte eller dra egna märkliga slutsatser om något som du absolut inte har den blekaste aning om....

 
Sharon

Sharon

16 september 2009 14:30

Är SÅ enig i dina betraktningar kring MH (och till dels även L-test)..... Ett totalt överskattat verktyg... Vi drar såna enorma slutsatsar på bakgrund av hundens reaktioner/avreaktioner/prestationer under én dag utan att veta/känna till hundens förutsättningar för att möta precis dessa retningar i dessa situationer med den föraren i kopplet... Det är helt enkelt för många faktorer vi inte kan kontrollera för att det ska kunna säga så mycket om hunden som vi idag låter det göra..... Ja - precis alla de brister du lyfter fram.... Och faktisk en hel del till;-)))))

Många hälsningar - (kanske ses i Norrköping)
Sharon

http://www.smedsbo.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards