Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 2 september 2009

Lite "torka"

Av Marie - 2 september 2009 08:24

På nyhetsfronten i bloggen...

Idag var en skön morgon att promenera bara med Izzie, jag hade inkallningsövningar, leta boll i högt gräs och allmänt "umgänge".

Ja Shih-Tzuerna är ju med förstås men de är i sin egen lilla värld.

Agnes skall badas och klippas ..hua vad hon ser ut...Signe ska också badas för nu börjar hon lukta sur disktrasa i ansiktet...


Det är nackdelen med pälshundar.


Jag håller på att sätta ihop en sida om KRONCH det fodret jag använder.  Jag måste också ta tag i  Yrkeshundar.se och göra något av den sidan...men när 17 ska man ha TID!


Jag har tryckt upp reklamblad för lite kursverksamhet men har inte kommit till skott ännu...

Jag MÅSTE komma igång med Rallylydnadskurserna!!

Min Freestyle instruktörsutbildning var nog egentligen lite bortkastad..för att kunna utbilda i Freestyle ska man ha det som intresse och jobba mycket själv.

Jag satt ju i vintras och lärde Jäger att kliva upp på saker , lyfta på tassar och lite sånt där..men brinner inte för Freestyle.

Det var en bra upplevelse och jag har fått lite mer verktyg i verktygslådan för vidare kurser och utbildningar:)


Får väl sätta mig och planera lite framtid  i helgen:)


Ska åka och titta på hus på torsdagkväll... får väl se om det blir något....


Ikväll ska jag göra något vettigt med Izzie....jag ska ut och spåra...


Elin har nu blivit medlem i Svensk Hundungdom och skall tävla lydnadsettan med Aagje i oktober, nu ligger hon i hårdträning (konditionsträning) för "tjockamollan" behöver verkligen röra på sig...


Så här lite hundar var det länge sedan vi hade...och som sagt nu väntar jag bara på Peggys löp...det ska bli SÅÅÅÅ roligt med lite valpar igen







 
 
stina

stina

2 september 2009 13:55

Alltså.....nu är det så här....
Jag har liiiite svårt att komma ÖVER all pälsvård som måste till då man vill ställa ut en Shih-tzu. Trotts ALLA fördelarna den verkar ha till att passa oss i familjen.

Men ser liksom BARA denna evigt smutsiga, tvinade päls som ska redas ut då man vill kunna ta med sig vovven överallt....även skogen. (bortskämd med samojed pälsen )
Så känn dig gärna fri att än en gång övertala mig om att en Shih-tzu passar :O)

Lite tjatig...jag vet men det tar tid att bestämma sig *ler*
Kanske du har någon erfarenhet av Tibben som har lite enklare päls ? Temperament och sånt i jämnförelse måntro ???

Lycka till med valpar och husplaner //Stina

P.s vet att du ej är någon uppslagsbok och jag har pratad med andra....så only if you will ! Menar om du får någon tråkig dag eller så... ;)

http://samojederna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie

2 september 2009 16:28

Men Stina, ska du ställa ut eller bara ha en sällskaps Shih-Tzu? En Shih-Tzu i utställningspäls är ingen höjdare att gå med i skogen varje dag, då får man ha en overall på den...Klart att om man bara tar en skogspromenad då och då så får man ta bekymret med att bada och borsta ut pälsen...

För övrigt så en Shih-Tzu med BRA päls och som man sköter rätt behöver "bara" badas varannan vecka och sedan behöver man knappt röra pälsen emellan..mer än att sätta upp tofsar dagligen...man får känna igenom den så det inte tovar i armbågar och på ben...mot slutet av första året är VÄRST, då tovar de som tusan, och somliga hundar har en extrempäls! (som Mias Sixten) och det kan få den mest inbitne att ge upp:) Men orkar man igenom tovningsperioden och man underlättar för sig med overall och pälsprodukter så ÄR det inte så jobbigt:)

Om du bara ska ha en som sällskap så klipp ner den, det gör jag:) MIna klipps som dvärgSchnauzrar, mustasch, benbehåring , längre päls på öron och så ögonbryn, de ser dö tuffa ut...

 
stina

stina

3 september 2009 01:44

Jo, jag är ju utställnings freak !!! ...hehe

Iof så har jag haft pudel som med är en päls boll....men det tål att tänka på en gång till, om det blir Shih-tzu framöver ? Som för öv verkar passa oss....lite därför jag tänker på "polaren" Tibben. Fast overall var inte dumt.

Måste man totta upp pälsen på rygg och sidor också när man har dem i utställnigspäls ?

Jag tycker det är synd att man ej får visa nerklippta Shih-tzun...håller med om att de ser klart coolare ut då :) Å' mera lättskötta blir de ju på köpet *ler*
Kanske jag får bida min tid tills någon banat vägen för nedklippta vovvar....

Tack snälla !...än en gång =D

P.s lovar att sluta tjata nu *S*

http://samojederna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie

3 september 2009 08:05

Du tjatar INTE:) Nej man sätter inte upp pälsen mer än på huvudet och skägg/mustascher. Somliga har en speciell "olja" i pälsen mellan baden så att det inte ska tova och att man skyddar pälsen..., Jag tycker det fungerar med en bra overall (som till afgahner) Tibbar kan jag inget om tyvärr...Fördelen med en shih-tzu är ju att den är så liten, jag sitter ofta framför TV´n med hunden på en handuk i knät och har pälsvård...

 
stina

stina

3 september 2009 10:43

Ok....trodde att man skulle få totta heeela pälsen *ler*

Jo de är ju lite smidigare att ha i knät.
Ja, du.... nu får hj-cellerna fajtas ett tag till *S* Men har ingen bråska då Blendis får mogna till sig först.

Önskar dig en fin dag idag//Stina

http://samojederna.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards