Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 1 september 2009

Vad är DINA kriterier när du köper bruksmalle?

Av Marie - 1 september 2009 08:20

Jag slänger ut frågan, och man får vara anonym...


Varför köpte du en Bruksmalle?

Eller Varför TÄNKER du köpa en bruksmalle?

Hur väljer du uppfödare?

(Meriter, linjer, hundindivider, rekommendationer, personkemi??)


Vad förväntar du dig av din bruksmalle?

Vilka egenskaper vill DU ha i din bruksmalle?

Vad tänker du göra med din bruksmalle?


Vad är en bra bruksmalle för dig?


Hoppas på lite engagemang i frågan:)



 
 
Ingen bild

Linda

1 september 2009 12:12

Vilka kriterier skall finnas för att det ska få kallas för just bruksmalle?

Storleken o de fladdrande öronen el;)

 
Ingen bild

T

1 september 2009 13:05

Kanske att de är efter uppfödare som prioriterar tävling :-)
Eller efter mentalt Starka föräldrar

 
Ingen bild

Marie

1 september 2009 15:26

Intressant..tävlingsmeriter är ju inte nedärvbara och en mycket duktig förare kan få en medioker hund att glänsa och tvärtom...
Och hur vet man att föäldradjuren är mentalt starka? Och vad är mentalt stark?

Jag vet ju vad JAG anser vara mentalt stark...somliga uppfödare bla av småhundar anser att hunden är mentalt stark om den går bra på utställning....

Jag undrar hur många därute som verkligen gör genomtänkta köp med en medveten strategi...jag har uppfödarkollegor där det har hört av sig valpspekulanter som är sååååå seriösa, det låter jättebra och de har verkligen funderat och gjort research, jodå, det är just DESSA linjer de ska ha av!

Så dröjer det med löp eller parning och när det är dags att kontakta valpspekulanterna så kan man få beskedet att "ööh, nä det tog sån tid så jag köpte en springer-spaniel" Eller "öööh det tog sån tid så jag köpte av en annan uppfödare"

Många verkar också köpa efter semester..."nästa år ska jag ha semetser v 35 så då tar vi av de kullar som finns då"

Jag har pratat med många valpköpare som knappt vet vilka föräldrarna är till sina hundar än mindre vad de heter i stamtavlan...

Så hur mycket tid och energi lägger "standardköparen" egentligen på att information om sin kommande hund??

 
Ingen bild

Blyger

1 september 2009 17:41

Jag har ingen Malle och kommer aldrig att skaffa nå'n, men jag har valt min uppfödare på inställningen som h*n har till hur man hanterar valparna, från dag 0 till leverans. Även linjer, hundindivider och rekommendationer men främst valphanteringen

 
Ingen bild

Bitter

1 september 2009 18:15

Många lägger nog mkt energi på köpandet av nästa hund, men det är många fler faktorer som spelar in, leverens tid, kända linjer/kennlar ( gratis marknadsföring ) osv osv.. Frågan är eg hur MKT ska man kolla upp nästa hund, känns som grisen i säcken dyker upp även hos genomtänkt avel, kända kennlar bruks eller inte. Skrämmande är att överallt i hundhushåll av dom sidor med arbetande hundar jag besökt är nästan en hund dålig/sjuk.. Jakten på den perfekta hunden kan omöjligt finnas, vad ska man då titta på i framtiden, och hur mkt av varje?!?! Seglade iväg på Maries ämne om hur mkt info man tar fram om sin kommande hund!!

 
Ingen bild

Toker

1 september 2009 22:42

Jag för min del är väldigt noga med val av tik som jag vill ha valp efter. Jag tror att tiken lämnar betydligt mer egenskaper till valparna än vad hanen gör. Hos hästar talar man om att 80% kommer från stoet, och kollar man på MH'n så ligger valpar som regel väldigt mycket närmre tiken än hanen. Därför tycker jag det är märkligt att alla nästan alltid nämner hanen först i dessa samanhang. Har jag hittat en tik som tilltalar mig så bryr jag mig mindre om vad uppfödaren väljer för hane, bara det inte är något "hiskeligt" i mina ögon.

 
Ingen bild

Carl H

3 september 2009 17:08

När jag köper en malle så ser jag till att de inte blir en som din webläsar kull

 
Ingen bild

Glader och Kloker

3 september 2009 21:11

1. Vill kunna jobba med vad jag vill inom hundsport. Jag vill ha den bästa individen och det är mallen generellt!
2. Viktigt att uppfödaren tävlar själv, kan olika hundsporter. Att uppfödaren ställer upp med träning, problemlösning.
3. Viktigt med nya linjer, inte bara Blackneck's G-kull och hans många omeriterade tikar. Inte heller Daneskjold (ännu en valpfabrik)
4. Stora rejäla mallar, inte små ljusgula individer... Heller franska/belgiska ringsportshundar än andra typer, ex små rädda tyska mallar (generellt sett).

Som någon skrev tidigare, vi vet vilka uppfödare som satsar på hundar med krut i, de andra kan man bara rata...

 
Ingen bild

Marie

5 september 2009 13:41

:) Oj vad tvärsäkra kommentarer, fast om man nu ska köpa en sån hund med så mycket krut i...bör man inte själv ha vissa kunskaper då? BEHÖVER man så mycket hjälp med träning?

Min webbläsarkull är riktigt bra! Två polishundar och en väktarhund, men de är inte bra nog för att avlas vidare på....Jag tycker att jag lyckats riktigt bra med min första och hittils enda malle-kull:) Jag vet MÅNGA uppfödare som skriver att de föder upp hundar till bruks och tjänst som aldrig producerat en enda tjänstehund...

 
Ingen bild

Tomas

7 september 2009 12:22

Alla som föder upp hundar, kan ju föda upp bruks och tjänstehundar. Även om målet inte är det så kan det ju bli en och annan som passar till det ena eller det andra. Eller så föder man upp hundar med de målen, men det blir varken eller. Tillfälligheter? Kanske, kanske är det helt enkelt större efterfrågan på brukshundar än tjänstehundar. Eller menar du uppfödare som har kvar sina hundar, utbildar dem och sen säljer som tjänstehund? Är ju halvsvårt veta hur en 8-veckorsvalp funkar i tjänst..

 
Ingen bild

Carl H

8 september 2009 18:27

att du tycker din mallekull blev bra blir jag inte förvånad av,

Att se hundar inte klara av att gå igenom ett simpelt mh o sen tycka kullen blev bra ?

 
Ingen bild

Marie

9 september 2009 12:47

Bevisar bara hur lite du kan om hundar, och dess mentalitet och utvecklingsperioder...som sagt två polishundar en väktarhund, en Korad på 448 poäng, en tjänsthund inom hemvärnet och en IPO III ...NÄ det är inga dåliga hundar....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards