Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under augusti 2009

Av Marie - 7 augusti 2009 23:01

Det är tur att man kan titta på MH flera ggr på film..jag måste varit hypernervös och snurrat til det i huvudet... för hur kan jag ha fått en mental bild av att Jäger flög på och bet overallen i bröstet?

Det gjorde han inte, han löste det så nära som perfekt man kan komma...

Hoppas kunna lägga ut några bilder/filmer...


Nu har jag (tack Ola) tittat på filmerna ordentligt, har bara haft foton och spridda skurar tidigare...Jag blir bara mer och mer nöjd med MH´t överlag.

Jag har verkligen tittat på Jagas om och om igen...det är en riktigt bra tik!

MEN det hjälps inte , hennes reservation är tyvärr som den är:((((((


Denna kullen är verkligen något att vara stolt över!!

Av Marie - 7 augusti 2009 16:28

Idag tog jag med Izzie till stranden, och hon fullkomligt slängde sig ut i vågorna



Jag ska lägga ut fler bilder i galleriet.

Izzies personlighet börjar ta lite form, hon vaktar en hel del men löser upp allt jättefint. Vår plats under parasollet var minsann VÅR plats, och en hel del människor och fyrbenta blev utskällda, men de som kom fram och pratade överföll hon bara med pussar, Izzie är glad och trygg med människor men inte inställsam. Hon kan visst visa en viss osäkerhet om människan hon möter är neutrala och nonchalerar henne och marsherar mot henne, då blir hon konfunderad...


Hon har visat en hel del reaktioner på både det ena och det andra, men löser upp det med en gång (med lite hjälp givetvis) Alltifrån sopsäckar till konstiga stubbar eller människor som ser skumma ut....de får sig en utskällning men hon är nyfiken och VILL fram...


Izzie är en sådan där härlig individ som går omkring med världens största självkänsla och bara tar för GIVET att alla ska älska henne och att hon kan hoppa, skutta, göra kullerbytor och fara högt och lågt för det är hennes RÄTTIGHET...och hon blir väldigt förnärmad om hon INTE får kasta sig som Tarzan mellan soffor och över soffbord...


Hon ger en många skratt och en hel del gråa hår...direkt upp från vattnet, kastar sig upp sandig och go i min brassestol, välter parasollet och rullar sig i badväskan..allt inom några sekunder så man hinner inte ens säga ifrån...


Izzie är överallt och ingenstans på en gång! Hon har samtidigt visat på en bra "koppla av" förmåga och kunnat ligga bunden under parsollet i ett par timmar.


Så en tjej som är grundtrygg, har redan lite allvar med sig, inte hård men heller inte "sliskig" utan behagligt vek...känns stabil och rejäl...


Måtte jag kunna förvalta lilla damen:)



Ha en bra dag alla!




Av Marie - 6 augusti 2009 11:42

Jag har fortfarande ingen mobil, den ligger någonstans på KOsta skjutfält, bland förläggningarna eller i den småländska urskogen..nytt SIM kort är beställt och på väg, man kan nå mig på Hemnumret  046-85785 (det abbonemanget står på min Hyresvärd Steve Samuelsson)


Nåväl...jag börjar få ångest för att semestern snart är slut:( Dagarna bara rinner iväg...


Vi har haft två trevliga dagar i Kosta där vi har kikat på Krokasmedens kenelläger. Jag har tränat Jäger i Uppletande i Miljö, Personsök i miljö och även Izzie har fått leta föremål i miljö....de är bägge sååå duktiga...

Det var första gången för Izzie och jag gick bara in i baracken och lade ett kampskinn realtivt "enkelt" sedan gick vi in och jag gick runt med henne i koppel..och så "hitade" hon skinnet...jubel och belöning, sedan var det bara att köra på...

Här har jag lagt skinnet i ett plåtskåp



Jäger fick leta både föremål (ena dagen) och personer i baracken andra dagen, jag tackar så mycket för figutranthjälpen:)



Jäger är duktig och tycker at det är kul, jag ser INGA reservationer någonstans i samarbete med människor på den här nivån, han är lika go och positiv hela tiden...Jag fick chansen at köra på tre olika figuranter under  dessa två dagar och han biter lika glatt och villigt i alla, vi ser till att inte spela på några aggressioner  utan bara på hans kamplust och det fungerar fint.

Vi har introducerat bitjacka i helgen så han åtminstone skall ha sett en sådan inför kommande L-test.



Så har jag fåt titta ordentligt på Tyrannens Bestämde Beck, och det är verkligen en hund i min smak, han är otroligt lik sin far, fast kanske snäppet snyggare och bättre byggd.


Hans temeprament är INGET som stör honom i arbete på plan iallafall, hjärnan är med men han är kraftfull, har attityd och är en rejäl hund..så som JAG tycker mallar ska vara. Hela Becks kull är otroligt bra och två av dom är i tjänst...(lite hemligt) *blink blink*


Vi har pratat mycket uppfödning hit och dit under helgen med många trevliga människor, och somliga tycker att mallar inte ska vara så besvärliga, utan vara mer enklare, att man kanske överdriver och har skrämselpropaganda när det gäller bruksmalle...ja det må vara hänt...men jag tror att man bara har olika syn på vad en rejäl hund är, hur en buksmalle skall  vara...och det är ju helt OK...


De bruksmallar JAG vill föda upp är MER åt Becks håll, det ÄR hundar som är besvärliga som valpar, som det tarvar erfarenhet och kunskap att reda ut.




Beck är helt klart en kandidat för framtida avel för mig, nu har jag ju förmånen att vara mycket god vän med Husse till Becks pappa så det kanske blir Becks pappa också...


Sedan såg vi valpar och unghundar från Kroka som såg jättettrevliga ut, några individer tilltalade mig mer än andra, men de var sociala öppna och hade fin leklust (de jag såg och träffade)

En och anan liten godbit fastnade på hjärnan..en Kulo (tror jag bla)


Sannas Nike var också en trevlig bekanskap....mycket stabil och trevlig tik...jättetrygg....


Sedan såg vi lite schäfrar och andra flygande mallar:) TYvärr har jag tappat namnen men det finns bilder i galleriet..


TACK Stefan & Lollo för att vi fick komma, det har gett en himla bra träning för mina två och det har varit kul att se hundar från er uppfödning!

Av Marie - 5 augusti 2009 09:44

Vi befinner oss sedan två dagar på Krokasmedens kennelläger i Kosta, det har varit riktigt kul! Idag ska vi styra kosan hemåt igen...

Jag har lyckats bli av med min mobiltelefon:( Så det är bara vvia Kent elle mail man kan nå mig just nu:(


Jäger har kört uppletande inomhus i barackerna, det har gått strålande, vi har kört lite bitjacka och det var heller inga bekymmer, idag skall vi avsluta med personsök inomhus...

Jäger har skött sig strålande dessa två dagar, han biter fint och med förtroende, på avstånd från mig blir det lite tunnare men fortfarande är han godmodig och positiv, det märks att tassen smärtar lite än för vid inomhus uppletandet var han lite försiktig med att öppna dörrar och välta plasthinkar och sånt..

Izzie ska få köra lite upplet i miljö idag med..hon är bara glad, social och framåt!


Ha en bra dag:)

Av Marie - 2 augusti 2009 17:37

Annica och Pluttan först! Igår på  Falköpings Bk deltog de på en  inoff. utställning samt offic. lydnad kl 1
Utställningen gick super, först BIR o sedan Big 2:a

Kraftfull tik m. korr. propotioner. flat skalle, välmarkerat stop. vackra mörka mandelform. ögon, bra bett, super pigment, vacker hals o överlinje, bra bröstdjup, vacker underlinje, goda vinklar, fina tassar, korr. svansföring, rör sig m. flytande steg, fint temp. korrekt pälsstruktur, välvisad


I lydnaden gick det också super.
177,5 p o ett 1:a pris!

Platsliggning         10
Tandvisning          10
Linförighet             7
Läggande              8,5
Inkallning              9
Ställande              8
Apportering          7,5
Hopp öv hind      10
Helhetsintryck       8


STORT GRATTIS !! Jag är så stolt över er!


Ola Med Irma deltog i samma tävling och fick ihop 158.5 poäng MED en nolla!! Så jäkla förargligt men vilka fina poäng för övrigt!

Plastliggande 10
Tandvisning 10
Linförighet 9
Läggande 9
Inkallande 10
Ställande 0
Apportering 7
Hopp ö Hind. 9.5
Helhet 8.5

GRATTIS !!!! vad duktiga ni är!!!

Bilden snodde jag i Olas Blogg





Av Marie - 1 augusti 2009 08:29

Angående Jaga måst jag nog förtydliga..Det är inte meningen att såra människor ang Jaga, speciellt inte goa Lina! JAg ber verkligen om ursäkt om du blir ledsen !

Men jag måste citera mig själv IGEN, för folk verkar TOLKA mycket i vad jag skriver...

"Det är BARA Jaga´s sociala sida som brister, för övrigt gjorde hon ett riktigt bra MH! Fin leklust, kamplust och avreaktioner.."


 Det är ingen som DÖMT UT någon hund? JAG kommer inte att avla på en reserverad hund och det är mitt val...men hunden är INTE utdömd och jag skriver att hon har fina avreaktioner och en fin kamplust.... Jag är glad och tacksam över att Lina älskar sin hund och att hon passar för Linas ändamål...men en socialt trygg och tillgänglig hund visar INTE de beteenden som Jaga gjorde både kvällen innan och på MH, OAVSETT hur mycket löp de är på väg in i eller OM de skulle Löpa... Så enkelt är det.

Man måste vara ralistisk och inse de brister en hund har, och ALLA hundar har brister, jag har då inte sett den perfekta hunden ÄNNU:)


Lina tar väl hand om sin hund och älskar den, det är underbart!  Som vanlig förare kontra uppfödare har man olika krav och behov.  Jag  tittar på kullen krasst och med kritiska ögon för AVEL, sedan kan jag med hjärtat titta på kullen med andra ögon...ALLA förare är nöjda med sina hundar, DET om något är ju ETT av mina avelsmål givetvis! Och det är ju fantastiskt att Lina, Malin, Annica, Ola, & Niels  aldrig skulle tänka sig att byta hund eller ha en annan!

 Kullen ÄR trevlig med en fin arbetslust , fin balans, bra avreaktioner. Jäger,Jagger & Jaga var mindre tillgängliga som små, Jagger har liiite kvar, Jäger nästan inget och Jaga har lite mer...thats life....Jaga är en BRA hund till Lina och hennes ändamål, men hon är inte en hund jag vill ta valpar på  så Lina har fått Jaga av mig (hon var en halvfodertik) och jag önskar dom bägge ALL lycka i framtiden:)


Denna helgen har jag fått kassera Två halvfodertikar (jo man blir rik på det här) *ha ha ha*


Aija hade för stort överbett och det grämer mig så innihe..te Aija ä'r nämligen en riktigt bra tik, supersocial, stark, balanserad och verkar bli tjänstehundsmaterial. Härlig arbetslust!


Jaga också en riktigt BRA tik, fina avreaktioner på MH, fin leklust och stabil! MEN inte trygg med människor...det är också för jäkla tråkigt!


Är det inte det ena så är det det andra....


Så är Jägarn hemma..han dönar in med buller och bång....

ANders var ledsen att behöva lämna tillbaka honom men känner att det inte funkar riktigt,


98% av tiden har han varit riktigt trevlig och både Anders & Hans kollega tror att han kan bli en fin tjänstehund, men hans skärpa & försvar gör att han måste ha en erfaren förrare som kan acceptera visst tjafs i början...


Det har varit en hel del strul i samband med bilen...


Det kan säkert vara så för bilen vaktar han så inni den! Och just nu är inte Jägers hjärna utvecklad för att hantera hans stora drifter riktigt, jag  tror att det kommer att lösa sig med ålder och erfarenhet. Dessutom (slog det mig igår) har han ju haft ont i sin tass...och Jäger & Smärta är ingen bra kombination....

Jag tror att det hela har bottnat i att Jäger har haft ont i sin tass, inte litat på Anders, samt att de hamnade i konflikt redan andra dagen med ett rejält "slagsmål" som följd, jag tror med en dåres envishet att Jäger blir riktigt bra men han passar kanske inte alla, han kommer aldrig bli en "snäll" hund mot allt och alla.... Så nu ska det byggas hundgård och så blir det en massa sök/uppletande för hans del...

Nu kan han ju tunnelbana, och storstan *TACK ANDERS!!!*







Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards