Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Spår(b)logg:)

Av Marie - 15 juni 2009 22:44

Ikväll skulle det spåras...jag behöver spårläggare så jag kontaktade Kerstin, hon kom så glatt (TACK VÄNNEN) Vi gick ut varsitt spår till varandra...Fält, halvhögt gräs, svag vind c.a 15 grader?

Jägers skulle vara 150 meter med en vinkel åt nåt håll...


Jag gick ett c.a 400 meter långt spår till Kerstins hund ett U spår med två apporter och ett gosedjur:) Lite fält och en del snår och lite skog:)


Nåväl medans de spåren fick ligga till sig så la jag ett spår till  Elsa och två små köttbullespår till Izzie.


Elsa har verkligen skruvat upp förväntningarna, hon skäller och lever rövare i bilen när man lämnar...går på klorna ut till spåret och är såååå taggad...

Problemet är at jag har blandat in för mycket uppletande ....

Så nu får vi backa bandet, just nu spårar Elsa som ett avsök i koppel....


Nåja, Izzie fick smaska köttbullar två korta spår, c.a 5-10 meter bara..


Jag tog Jäger ur bilen, sa inte så mycket utan bara transportrerade oss fram till spåret, selade på och skickade på honom så att spåret vinklade 90 grader till vänster, det fixade han galant....men när jag inte vet var spåret gå så blir jag osäker..så nästa gång måste Kerstin prata mer...min osäkerhet går ju ut till Jäger..men  vilket fall som helst så gjorde han det BRA!

Släppte ett par ggr och tittade på annat, men det var ingen fara alls....tog vinkeln hyfsat ok (jag är jättenöjd) och fick hitta sitt lilla kampskinn på slutet...jag är trött i armarna av att hålla emot, han är stark som en oxe...men han var taggad, älgade på, kändes övertygande och framförallt bättre än på länge:)


TIPP TOPP:)


Hä'r är några bilder som jag tagit en annan gång när jag & Kerstin spårat ihop...






 
 
Ingen bild

Kerstin

15 juni 2009 23:44

jag ska väl inte berätta för dej vart spåret går......? Du måste lära dej att lita på din hund, Marie! "Dethär fixar du, Jäger! Du har nosen med dej" Det ska vara din fasta övertygelse som du alltid, alltid måste förmedla till ditt underverk. Plus att spårläggaren går ut spåret så att Jäger lyckas varje gång, då kan det inte bli nåt annat än perfekt! och så får du inte vända dej bakåt och fråga om ni är ute på en skogspromenad *ajabaja ;)* Fokusera framåt! :) :) :)

 
Ingen bild

Marie

16 juni 2009 06:21

Sorry men helt fel:)
Men det kan vi diskutera när vi ses....Nu i början behövs en aktiv coachning av dig som spårläggare...men som sagt, vi tar det sen.

 
Ingen bild

Anne

16 juni 2009 08:57

Men det är väl klart att man som förare måste veta exakt vart spåret går om man har en hunden som man INTE kan lite på ännu, just för att den inte är klar i sitt spårarbete. Ska man låta hunden ex blindspåra eller gå ur flera meter från kärnan, nej tack, håller med dig Marie:-) Om jag låter en annan gå mitt spår står vi båda länge och diskuterar spåret; hur det går, var är vinklarna, var ligger föremålen, mathögar etc... Det kan ju också kännas gott att kunna berömma sin hund när den gör rätt, dvs när jag ser att den spårar i kärnan mm..

 
Ingen bild

AH

16 juni 2009 12:25

Jag håller med Kerstin :)
Ska föraren hålla på att trixa och greja kan han/hon gå spåret själv... Lita på din hund så kommer det att gå så mycket bättre!

 
Ingen bild

Linda

16 juni 2009 12:31

Spårflagga vid start sen täta snitslar e klart rekomenderbart. Speciellt då man har tendens att påverka sin hund negativt enbart med tankar o kroppsspråk..Då ser man ju som hundförare hur hunden tar sig fram i spåret o man har även chans att jämföra hur hunden jobbar i annan situation; väder, spårläggare vindar osv
Sen en annan JÄTTEBRA sak är faktiskt att skriva o rita dressyrjournal..då får man jättekoll tror jag
På det igen ;)
Jaja teori e en sak o det praktiska nåt helt annat-det vet jag redan..

 
Ingen bild

Helén

16 juni 2009 13:08

Kan det inte bero lite på vad man har för typ av hund? Är den inte jättemotiverad "av sig själv" och man talar om var spåret går så finns väl kanske risken att hunden överlåter spårandet till föraren?

 
Ingen bild

Marie

16 juni 2009 13:17

Tror att ni alla har rätt men att det ska praktiseras vid rätt tidpunkt under inlärning/träning och det beror på individ...i dagsläget behöver JAG med MIN hund veta när han är i spåret eller ej så jag kan berömma och att jag kan ta honom av spåret om han skulle spåra annat än spårläggaren..OCH jag behöver känna säkerhet..rent för min egen skull och för att kunna fömedla säkerhet och glädje till min hund...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards