Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

Jäger -Annons

Av Marie - 11 juni 2009 09:57

Jäger är en hollandse Herdershond från KNPV-linjer.
Jäger är min egen uppfödning som jag tränat mot tjänst sedan han var liten. Idag är Jäger 12 månader och grundtränad i Sök, Spår, Uppletande & Skydd.


Jäger har en trevlig allmänlydnad men inga tävlingsmoment.
Han är tränad på inomhus-sök och uppletande i miljö, på fabrik, gallertrappor i mörker, och på höjder (inga problem med någon miljö)

 

Jäger är en ung "slyngel" som fortfarande behöver en fast men vänlig hand för att fortsätta utvecklas till en trevlig samhällsmedborgare och Väktar/Tävlingshund.


Jäger skall inte gå i avel.

Han är För-röntgad med misstänkt C på ena höften, offficiell röntgen kommer.
Jäger hade lite problem med en hälta (som visade sig vara en böld och en stukning) då han var yngre därav röntgen, idag är han symtomfri.


Han är  röntgad Ländrygg, haser, knän & Höfter och ser mycket fin ut, ena höftledskulan ligger dock inte 100% i skålen, det kan bli ett B eller ett C

 

Jäger är en rejäl herre,stor närmare 72 cm , extremt preventiv mtp på tjänstebruk trevlig kamplust, skärpa & Försvar finns, stor vakt.


Han är ej 100% optimal i sin tillgänglighet men jobbar helt oberört i stökig miljö och med vilken människa som helst.

 

Jäger är inte hård utan har en behaglig vekhet mot sin förare och har inga dumheter för sig.

 

Jägers bror bor hos Danska polisen och om du är duktig på att utveckla hans näsarbete kan han mycket väl klara en L-test och godkännas att prövas som polishund.


Idagsläget är våldsbitarna hans största tillgång det är därför jag tror MER på väktarhund än polishund.(allt beror på hur duktig du som förare är och om Jäger fortsätter sin fina utveckling)


Jäger är ung och utvecklas i minst 1,5 år till.


   
 
Ingen bild

kicki

11 juni 2009 13:47

för att bli väktarhund måste han vara l-testad oxå,men det kanske du visste:))

 
Ingen bild

micke

11 juni 2009 21:29

Vad är de för pris på hunden ?

 
Ingen bild

Marie

12 juni 2009 08:40

Jo det vet jag men jag är 99% säker att han kommer att gå igenom ett L- test och bli godkänd att prövas som väktarhund, dock är jag mer osäker på Polishundstjänst eftersom spåret ännu idag inte är riktigt så bra som jag skulle önska...samt en del andra saker i hans personlighet..men han har ändrats enormt mycket efter könsmognaden och komme ju att växa som individ ytterligare minst ett år... Jäger kostar 20 000

 
Ingen bild

Sandra

12 juni 2009 13:37

Oj, det var dyrt för en ett-åring med troligt HD-fel! Du får nog nöja dig med mindre (speciellt när inte testet kan göras än på ett halvt år!) Någon kanske betalar 20.000 för honom när testet är gjort!

 
Ingen bild

Sara

12 juni 2009 15:30

Måste nog hålla med Sandra. Är själv väktare, hundförare, och jag måste också hålla med om att det var lite dyrt. Finns så mycket hundar som ligger ute till salu med färdiga L-test för samma pris och billigare. Hoppas verkligen du hittar någon till honom. Ska höra mig för också.
Mvh Sara

 
Ingen bild

Marie

13 juni 2009 10:57

Jag tycker tvärtom att det är OTROLIGT billigt...jag har inte sett de de hundar ni refererar till och det är möjligt att det finns jättemånga hundar ute med färdiga L-tester, det innebär ju att det finns för många väktarhundar i dagsläget...det är trist, men man måste ju se till individen också..

För fem år sedan sålde jag en knappt ettåring till polisen oröntgad, outbildad för 15 000:-

Jäger är ingen problemhund, han är välutbildad och kräver kanske en månads träning för uppkörning, B-C är väl INGA problem för en tjänstehund? OM det blir så.... För ett par år sedan sålde Vi Luca (Vixax E Chaos) till Polisen för 25 000 och han var lika "grundutbildad" som Jäger och samma ålder (något äldre)

Nä jag tycker vi undervärderar våra hundar, och jag behåller honom hellre ett tag till och utbildar honom vidare än att jag "rear" ut honom...

Han är VÄRD sina pengar :)

Men tack för input:)

 
Ingen bild

Hanna-väktare

13 juni 2009 22:17

Polisen/väktare betalar inget extra för att hunden är utbildad inom ex spår, lydnad, skydd. Både väktaren och polisen som får hunden har ju mycket tid på sig att färdigställa hunden själv, oftast ett år innan uppkörning... Polisen har dock krav på HD A, ED ua, väktare vill oftast ha det samma med lederna, just för att hunden ska hålla många år! En väktarhund idag kostar L-testad och klar runt 20.000-25.000, en polishund 30.000-40.000 ca... Detta är marknadspriserna nu för L-testade hundar med friröntgade leder! Du får nog vara glad om du får mer än 15.000 idag för jäger:-)

 
Ingen bild

Marie

14 juni 2009 22:50

Då har vi olika erfarenheter:)Det kanske är olika i olika distrikt och på olika ställen i Sverige, självklart är en hund som är grundutbildad betydligt mer värd en en hund som "bara gått ur hand" eller har en massa probblem med sig som ju många ggr inträffar.

Allt beror på vilka hundförare man har, hur dukig den ev föraren själv är på att utbilda hunden vidare, är det kanske en ny grön förare? osv osv....

Men men, den som lever får se:)Och än är inte röntgen klar:)

Man får säkert också också vad man betalar för...20 000 är billigt hävdar jag med en dåres envishet, och fler borde höja priset på färdiga och välutbildade hundar:)

 
Ingen bild

micke

15 juni 2009 18:30

20 000 kr ? för en hund som enligt dig inte går igenom L-test polis samt har ev höftledsfel ? haha du e för rolig Marie..
2000 kr kan du få, så skall han få jobba som stakethund

 
Ingen bild

Marie

16 juni 2009 15:57

Ja du är för rolig du micke..kom igen när du är torr bakom öronen, och slutat skrubba bort skäggstråna med en grov handduk och slutat lukta barnmat ur munnen.

 
Ingen bild

Stefan

17 juni 2009 12:07

Ingen mening tjäbbla om priset här, det finns alltid delade meningar om sånt. Men den kanske redan är såld då han är så billig? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards