Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Alla inlägg under maj 2009

Av Marie - 25 maj 2009 07:16

Gud Vad länge sedan jag själv var med på läger! Jag har ju lyssnat på Glenn och haft honom som instruktör på många många läger genom åren, men jag har själv inte haft någon hund att köra. Nu har jag kört med Jäger ett helt läger..jättekul...eller nja...eller jo...eller både och!


Jag visste ju redan innan jag åkte att jag hade tappat Jäger i samband med flytten och att vi inte bor ihop. Jag har slarvat med konsekvensen och "tummen i ögat" på herr Jäger...Så han och jag har inte alltid varit på samma planet när det har infunnits störningar....Och vilken störning är inte en figurant??? En Jätte kampdutt som springer omkring på plan!


Nåja, träningen gick iallafall MYCKET bra! Jag fick slita som ett djur för att hålla mig och Jäger om inte på samma planet så åtminstone i samma universum, nu KAN ju inte Jäger så mycket lydnadsmoment, men han kan HÄR som betyder gå fint vid sidan, han kan sitt, ligg och stanna kvar...han vet att när jag säger FOT från sittande position så tar man kontakt...

Så mycket har jag lärr honom och det KAN han..så det var det vi jobbade på emellan betten och där var jag benhård och jättekonsekvent...jag var riktigt stolt över mig själv att jag fixade det.


Jag är inte en sån "dålig" dressör som jag ibland tror...

Jag VET ju vad jag gjort för fel och jag VET hur jag ska rätta til det, och jag är så medveten om det...det hade varit skilnad om man börjat skylla på yttre omständigheter, hunden eller vad tusan som helst..i detta fallet ser jag ju vart jag tappade honom, men denna helgen har vi faktiskt kommit ikapp lydnadståget...åtminstone hänger jag längst bak i vagnen och fladdrar:) Nu skall vi upp på tåget och fram till loket för att styra själv!



Jäger då?

Ja jag tror att min analys tidigare av Jäger är ganska sann...nu är han ung ännu men det känns som om mina funderingar varit riktiga..

Han har skött sig strålande i skyddet!  Vi inledde med att lära honom bita fullt och hårt vilket gick ganska snabbt:) Han skulle vara bekväm med Glenn och konceptet skydd...sedan övergick vi till att stärka intensiteten i bevakningarna samt att stärka honom i att jobba  på avstånd ( 30-40 meter )ifrån mig. Det gick också otroligt bra, han jobbade fint med Glenn, samarbetade, lyssnade och skötte sig jättebra...


Jag skickade in honom på anskällning och så jobbade Glenn med "bita-släppa-bevaka" i några omgångar innan han fick vinna sin kudde och springa till mig....han är ju så jäkla stark och så kör han huvudet/kudden i marken när han kommer fram..så innan jag får upp kudden för att leka lite med honom (det ska ju vara kul att springa till morsan också) så ruskar han skakar och slåss, bufflar och stökar..djävlar vad ont jag får i axlar & armar...


Vi avslutade sista passet med att köra honom uppe på terassen bland utemöbler för att stärka honom helt enkelt.


Idag är Jäger lovande till all sorts tävling, kan förmodliogen bli en riktigt preventiv och rejäl väktarhund, polisiärt går inte att säga ännu, det beror på hur hans näsarbete utvecklas och om koncentrationen finns, samt hur han utvecklar sin "sociala" sida...(hur väl jag fortsätter att hantera den)

För idag är han social:)


Jag har faktiskt gjort ett riktigt bra jobb med Jäger!


Lite smolk i glädjebägaren skall jag dock tillägga! Ärlighet varar längst:)


Stackars ANgelica råker hela tiden ut för min best! Hon skulle koppla av husvagnen från dragkroken...luckan på bilen var öppen, Jäger satt i buren (som är en plastbur) Han vaktar som en rabiat galning och gör sådana utfall att luckan till buren går upp...han far ut och ställer Angelica, och i detta läget så lyser det igenom att han inte riktigt har lärt sig hantera  när han blir osäker med en människa han raggade, svansen ner och var inte riktigt den hårding an utgav sig för att vara inne i buren...


Helst skulle man vilja att när han väl kom ut ur bilen skulle coola ner sig lite..men OM man ska reagera med försvar så borde svansen varit upp och han skulle vara mer framåt.

Men men, nu är det inte så, och jag har ändå lärt honom otroligt mycket, så nu är det detta sista kvar...och med erfarenhet och ålder så släpper förhoppningsvis dena sista lilla "osäkerhet" också...


Idag kan man inte se att Jäger skulle ha några sociala problem..UTOM när han av någon anledning blir rädd/osäker i en situation med en människa ..då bubblar det upp igen..och nu är han så ung så han kan inte riktigt hantera dessa känslor...tur är att matte  iallafall vet hur Jäger ska göra när det sprutar ur öronen på honom:)


För övrigt var det bara trevliga och mysiga ekipage, jag hade träffat alla innan, Micke & Emma, Nettan, Anna, Kerstin & Tony, Kristina , Angelica & Alexandra:) De två sistnämnda deltog utan hund:) Jätekul att se Nettans nya schäfer, såååå trevlig...även alla de andra hundarna var riktigt trevliga!

Några från Blacknecks & några från Mallekraft också Denglidengan förstås:)


Nu har jag fått lite blodad tand att träna igen...men det är så kluvet!

Jäger behöver mycket träning men jag vet ju att han ska säljas och det är svårt i mitt nya hus att ha honom på heltid, jag måste få till hundgården först....

Tänk att ett helt år har gått sedan dom föddes, egentligen skulle jag ju haft Jazza, undrar om jag varit på gång mot appellen nu om jag kunnat behålla henne....Jazza & Annica har varit ute och tävlat! Lydnadsettan, tyvärr inte första pris denna gång med de är ändå först ut i kullen att tävla! KANONBRA JOBBAT!!



 Och så här fet är jag.....

Av Marie - 20 maj 2009 09:40

Vid EU-parlamentsvalet 2004 deltog endast 37,85% av de röstberättigade i Sverige.

 60-70 % av alla beslut i kommunfullmäktige påverkas av beslut från EU så parlamentsvalet borde  vara väl så intressant som riksdags-, kommun- och landstingsval. !

Jag kommer SJÄLVKLART att rösta och jag kommer i veckan att sätta mig in i de olika partiernas kandidater och vad de vill jobba för...

Så ni soffpotatisar som INTE tänker rösta, inte ett knyst av gnäll om olika beslut i kommuner eller EU! Hädanefter skall jag fråga alla som gnäller "Röstade du till EU parlamentet?"

Får man då svaret Näää,  så blir svaret "Sluta gnäll då!"

Jag tycker det är en demokratisk skyldighet att rösta, annars ska man banne mig hålla tyst om allt som är dåligt..tar man inte ens CHANSEN att vara med och påverka ska man heller inte gnälla...

Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar!

**************************************************
*****************************

Annars vill jag dissa att det tar TOLV veckor att få A-kassa! Har en väninna som blivit arbetslös pga nedskärningar..hon ska vänta i TPLV "f....ing" veckor!

Vem fan kan leva så länge utan pengar? Tänk om det händer mig? Ensamstående med två barn..hur ska man klara sig??

Hörde om en ensamstående pappa som fick äta hos missionskyrkan för han inte hade fått några pengar från A-kassan...

Alla som röstade blått, vad fan tänkte ni på??

Försämringar på alla håll och kanter för de svaga i samhället...A-kassan, Försäkringskassan mm mm...

Usch vad jag blir arg....

**************************************************
*************

Nä nu ska vi glädja oss åt skyddslägret i helgen..ett stort tack och en stor kram till Kerstin som låter mig låna husvagnen!

Ska bli så kul att träffa Kristina & Angelica med deras nya vovvar:)

Konstaterade med en klump i magen att Jägarn inte riktigt är på samma planet som mig idag...Lyssnar inte för fem öre*suck* Det blir spännande det här....

Nåja bilder utlovas!

Maja skall åka till stödfamiljen idag..det var INTE populärt , vilket liv det har varit hemma...på min gamla mobil kunde jag spela in, det går inte på min nuvarande...annars skulle jag ha spelat in henne och sedan spelat upp det för vår familjeterapeut och stödfamiljen , vojne vojne....


Av Marie - 19 maj 2009 11:30

Inskickade av Linda:)




Ett äldre par gör sig klara för ett skjut. Frun smörjer in sig med glidmedel "där nere" flera gånger. Mannen ser förvånat på. Så tar han kedjan från sin fickur och snurrar den runt sin mandom
- Varför gör du så, frågar frun.
- Jag sätter på snökedjorna. Det ser ut att bli halt ikväll.
 

                                                  
                                     
 

En Stockholms playboy var på semester i Gällivare, på kvällen hängde han i baren på Nex där han raggat upp en lokal flicka. På hotellrummet frågade flickan honom förtroligt:
- Hördu.. Stockholms flickor brukar prata om "penis". Vad är det för något??
- Det ska jag visa dig. säger playboyen och drar ner byxorna.
Gällivareflickan studerar apparaten en kort stund sen skiner hon upp och säger:
- Aha, det är ju som en kuk, fast mycket mindre.
 

                                                   
                                     
 

 

Så var det tjejen som smög in på herrarnas toalett, eftersom det var en jäkla kö på damernas. Hon satte sig bredbent över pissoaren och började kissa.När hon var färdig, drog hon av en riktig rökare så den riktigt skorrade i väggarna. Killarna inne på toaletten, tittade med stora ögon på tjejen.
- Vaddå? sa hon högt och tydligt.
- Ni skakar ju er när ni är klara, då kan väl jag för fan blåsa min torr!!
 

                                                  
                                     
 


                                                  
                                     
 

Susanne var i sen 30 års ålder och fortfarande ogift. Hon hade liksom bara svårt att träffa män. De män hon mot förmodan träffade visade sig vara skitstövlar. Till slut så bestämde hon sig att sätta in en annons i tidningen.
Hon skrev:
"Söker en man som inte kommer att slå mig, som inte kommer att lämna mig och som är bra i sängen."
Flera dar gick och hon hade inte fått något svar på annonsen. En dag när hon var nere i källaren och tvättade, knackade det på dörren. Hon gick upp och öppnade och där satt en man i rullstol som varken hade armar eller ben.
- Kan jag hjälpa dig? frågade hon.
- I’m the man in your dreams! sa han.
Hon vart förvånad.
- VA?
- Jag läste din annons i tidningen och jag är den perfekta mannen. Jag kan inte slå dig eftersom jag inte har några armar. Jag kan inte lämna dig eftersom jag inte har några ben.
- Men är du bra i sängen då? frågade hon.
- Hur tror du jag knackade på dörren... 
 

                                                  
                            
 

                                                   
                                    
 

 

Jonte sitter vid köksbordet och läser tidningen när han fru drämmer en kastrull i huvudet på honom.
- Aj, varför gjorde du så? utropar Jonte.
- Jag hittade en lapp i din ficka med namnet Jennifer på!
- Men snälla du, jag var på travet igår och hästen jag spelade på hette Jennifer.
Frun ber om ursäkt. Dan därpå får Jonte en till stekpanna i huvudet.
- Men vad fan har jag gjort nu?
- Hästjäveln ringde igår.


                                                  
                                     
 

Av Marie - 19 maj 2009 07:37

Nä det är ganska stilla just nu, har inte tränat med hundarna, jag vilar min jäkla fot och äter för mycket, är så duktig på dan men så på kvällen så borde jag ha hänglås på kylen..

Usch! tror det börjar närma sig DEN tiden i månaden också för humöret är inte på topp och jag får utbrott så himla lätt...letar efter min inre harmoni...


MER mental träning igen...Familjeterapin går framåt och vi har det ganska lugnt och behagligt ....

Jag har lagt ut en annons på lägret i tidningen Brukshunden, dels för att se om jag kan fylla rapporten & Mondioringen och dels för att göra reklam..har också mailat sydsvenskan , kvällsposten och redaktören för Brukshunden...

Fast tidningen brukshunden har varit inbjuden till ALLA mina Mondioring läger men det är väl inte politiskt korrekt att informera om den grenen..

TROTS att vi har flera VM ekipage i Sverige...


Mycket dåligt!! Brukshunden överlag är ju en superkass tidning..för vem görs den? Inga intressanta reportage bara tunn och tråkig...


Det finns ju SÅÅÅ mycket att skriva om...

Varför inte informera om Mondioring, Rallylydnad, freestyle mm...åk runt på skyddsläger, spårläger, rapportläger mm mm ..intervjua bruksmänniskor, gör reklam för bruksgrenar...träningstips, *suck*

Den tidningen skulle jag vilja göra....


Förra året blev jag tillfrågad att göra tidningen Holländaren, jag skaffade fram några olika anbud på vad det skulle kosta från några tryckerier och jag efterfrågade en medlemslista ..fick inget  besked av styrelsen, inga svar...så jag kunde aldrig börja med någon tidning.

Och helt plötsligt i år är det en annan som gör tidningen...

Utan att ens styrelsen sagt ett ljud....ja ja, inte konstigt man slutar engagera sig i klubbar, det blir mest bara föreningar för inbördes beundran till sist...


Vi har beslutat att köpa in en syster till Ester, uppfödaren har en tikvalp kvar som hon skulle haft själv men av olika anledningar är hon nu till salu, blodprov ska tas i slutet på Maj om vi räknat rätt...så om allt går bra kommer hon till Sverige i Juni, henne letar jag fodervärd till...så om någon vet någon därute så tjoa till:)








Av Marie - 18 maj 2009 19:43

Hittade en i brevlådan idag..." Håll din hund på din tomt, om den kommer in på min tomt en gång til så får polisen hämta den, min fru är allergisk och rädd"


Jaha..vilken djävla tomt ska jag hålla min hund borta från?

Ja SIgne har tagit sig en och annan promenad sedan vi flyttade hit, helt utan avsikt, hon har smitit när inte grinden varit ordentligt stängd..

Men för Helvete!! Är folk retarded, bakom flötet och dumma på riktigt härute? Har jag hamnat i nåt konstigt inavelsträsk??


Hur svårt kan det va att bara säga till mig att "Du din hund var inne hos mig och jag skulle uppskatta om det inte hände igen"

Då kunde jag be om ursäkt och verkligen ta extra mycket hänsyn till den grannen.... 


Fega kräk!

Av Marie - 18 maj 2009 19:41

Här sjunger vi Bad moon Rising:) Jag står lite gömd men man kan ana min dans emellanåt (även sång)

Av Marie - 18 maj 2009 05:22


Ester i trädgården här hemma:)


Min Dissning av anonyma lappar satte fart på debatten om olyckshändelsen på mit område..

Jag som först hade medlidande med Shih-Tzu ägaren och verkligen kände med familjen har nu inget till övers för henne längre...

Att människor kan bli så uppfylda med hat och bli så onyanserade fulla av lögn och skitprat över en olyckshändelse...


Det är sorgligt...inte konstigt att det ser ut som det gör på tex Gaza remsan...här är det en HUND som fått en skada och hela världen har rasat och man för en hatkampanj, ljuger och överdriver...

TROTS att man fått de ersättningar man skall få och blivit korrekt behandlad.


Ja jösses....Den som orkar läsa dumheterna kan kolla i min gästbok...





Av Marie - 17 maj 2009 16:24

Ester finns nu inlagd under Malinois-Hundar, jag har också lagt in bilder i galleriet på henne.


Ester är en halvfodertik , en  8 månaders  go malletjej som bor hos mysiga Cicci & Tobbe i FInspång.

Hon är social och har bra med resurser, en STOR portion "will to please"

I dagsläget i spökåldern och många saker är lite läskiga.

Ester bor på landet och behöver nog ut i stora världen en hel del:)))

Pappa är ju Tjeckisk polishund & mamma till Ester är en dotter till Kukays Xjules.

Tanken är att Ester ska bli brukshund när hon blir stor:) Matte är sugen på rapport & spår...Husse är nog sugen på lite skydd...vi får se vad det blir när allt faller på plats:)

Hon är  suuuuupersöööööt:)



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards