Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Ja hur tänker jag

Av Marie - 7 februari 2010 08:19

Har fått åtskilliga frågor ang Jazza och hur jag tänker ...

Jag står för vad jag gör och vad jag tycker så jag kan skriva det här.


Efter MH så var jag tveksam till att gå vidare, det ska villigt erkännas...Men avel är så mycket mer än "bara en kull" Det är ett långsiktigt projekt.


Aagjes första kull var ett mångårigt projekt, där pappan till valparna först  köptes in!(KNPV linjer) Senare mönstrades in! Och till sist rabiesvaccinerades, väntade på att blodprov skulle tas och sedan togs till Sverige och L-testades i Göteborg och till sist  gjordes parningen. Den kullen är också relativt ojämn, det är 3 st som är "sällskapshundar" men resten är riktigt bra. SOm ettåringar skulle jag kunna slängt hela högen på soptippen, så skrala tyckte jag att dom var...men se man ska INTE döma en hund för snabbt! SOmliga mognar senare..idag är dom riktigt BRA!


Aagjes andra kull, 6 st...återigen en inmönstrad Hane, dock ej L-testad denna gången, men från kända starka KNPV linjer bakåt. Som ettåringar runt MH kändes några lite tunna, det fanns reservationer...idag syns det knappt och de har BRA resurser, fina näsor, stadiga nervmässigt....


Aagjes alla syskon är väldigt starka, Agjes mamma är en oerhört stark tik,hon kommer från en kull med väldigt starka individer, KNPV-hundar,  pappa till Aagje är en av världens mest meriterade HH-hanar, han i sin tur kommer från extremt starka bruksmallelinjer med Kukays Quattro bakom..


Detta är OCKSÅ saker man måste ta i beaktning.

Man måste fundera på den genetiska variationen, Aagjes bror ligger som tredje generation på ena sidan hos en enstaka hund i Sverige, det är allt.


Linjerna är bra, och de finns inte i andra hundar i Sverige.



MEN som jag påpekat så många ggr, reservationer är bland det starkaste som kan nedärvas!


Så är det en viss chansning att ta en mycket social och trevlig tik ur en kull där det viats  vissa reservationer?


Ja det är klart att det är!


Det finns för och nackdelar....


SÅ hur tänker jag?

1, linjerna är väldigt bra och beprövade sedan många år tidigare

2, resursmässigt är avkommorna BRA!(kan alltid bli bättre)(kampmässigt)

3, Övriga mentala egenskaper i kullarna är BRA!(förutom reservationen)(stabilitet finns)

4, Med en hane från så självsäkra/labradorliknande socialt starka linjer kan man hoppas att den "socialitet" som även finns en och flera generationer BAKÅT på valparna slår igenom igen.

5, rasen är så liten så att alla individer som håller resursmässigt borde utvärderas noggrant och man måste väga för & emot 

6, det finns alltid en god chans att jag AVSTÅR, om jag inte hittar en lämplig hane som har det  jag efterlyser och de linjer  som jag tror kan bli bra tillsammans. I detta fallet har jag tagit hjälp av Venke att fundera och klura på vad som skulle kunna vara lämpligt.

7, Återigen, det kanske inte hade BLIVIT några HH-valpar ALLS, men jag vill ha möjligheten att bestämma det själv!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards