Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Jag vet ju

Av Marie - 4 februari 2010 10:09

Att man som uppfödare inte har rätt att ställa några krav på fodervärdar, och denna diskussionen har vi haft tidigare.


Avtalen idag är baserade på utställningshundar och dess verksamhet.


Jag hävdar fortfarande att om man som privatperson och på "Hobby basis" siktar på att ta fram hundar som håller för tjänst så kan man inte bara ha EN hund och meritera den..för att sedan kanske behöva kassera den och börja om på ny kula med nästa. Då kanske man inte lyckas hitta någon hund som duger uunder hela ens livstid!


Och det måste ju finnas NÅGRA som har som intresse att jobba med uppfödning, avelsurval, mentalitet så att de som INTE är intresserade av detta kan hitta "bra" hundar för SITT intresse...tex tävling/tjänst


Man MÅSTE ha ett urval, annars riskerar man att hamna i fällan att man avlar på hundar man egentligen inte borde avla på...för att man har lagt alla ägg i samma korg och man inte har några alternativ.


Vill man sikta på att få fram BRA hundar som lämpar sig för vidare avel MÅSTE man ha ett flertal individer av olika linjer, man behöver ha fodervärdar som arbetar och meriterar avelsdjuren och man måste ha fodervärdar som är på "ens sida" och har samma mål....inte helt lätt.


Antingen får man utbilda hela familjen att bli "hundidioter" så att man har varsin...eller så får man försöka hitta människor som man tror kan "hjälpa till"...Hjälpa till genom att få den bästa valpen i kullen för halva priset mot att man är med på samma tåg som uppfödaren.


Och bevisligen är detta supersvårt, det finns många därute som blivit ovänner med sina uppfödare....


Jag vet faktiskt inte hur man praktiskt ska lösa detta?


Andra kontrakt som tilltalar en annan typ av hundägare? Någon som likt "på gamla hundskolans tid" hade en annan inställning till sitt hundägande?


Dvs att man var fullständigt klar över att uppfödaren ska ha ett stort inflytande de första 2-3 åren av hundens liv för att man efter en ev valpkull "slipper" inblandning ?


Frågan är vem som skulle vara intresserad? eller om detta är ett moment 22?


Just nu är man iallafall som uppfödare HELT maktlös och utlämnad till den man har givit förtroendet, och man kan vara en dålig människokännare, eller man kan bli utsatt för "mytomaner" 


Men hur noggrann ska man vara? Ska man spela in alla konversationer? (förbjudet) skriva ner allt man sagt och kommit överens om och få det bevittnat och underskrivet?

(Förbjudet att skriva EGNA avtal!!!!)

Så hur 17 ska man skydda sig?


Jag kan krasst konstatera att jag har sedan 2004 haft 3 kullar

2 HH och 1 Malle kull, i min Första  HH kull fick jag behålla En valp, resten gick till Aagjes uppfödare som "betalning för Aagje" Den valpen blev jag av med....  i min mallekull hade jag en underbar fodervärd men tiken fick armbågsfel och kullen är inte bra nog för att avlas vidare på....i min andra HH kull hade jag TVÅ fodertikar, den ena kasserade jag efter MH ( en bort) och den andra är det strul med....

Jag har under åren rest runt, letat och sedermera  importerat:

Ambras

Aagje

Xénah

Aija

Ester

Nike

Izzie


Ambras är död, Aagje har haft 2 kullar, Xenah 1 kull, Aija har armbågsfel, Ester & Nike ska inte gå vidare i avel, Izzie vet vi inte än...

Så här står jag just nu och har INGET att gå vidare med ....


Vem sa att det var enkelt och att uppfödare tjänar så mycket pengar...

Och kan man förstå hur viktigt det är att man får vara med och påverka hundens framtid...det står så mycket på spel och ligger så mycket arbete och pengar bakom varje individ man sätter ut....














 
 
Ingen bild

Kerstin

4 februari 2010 11:20

uj uj uj, så du har ingen HH att gå vidare med nu? Fan vad trist, det som verkade så bra för ett par år se'n. Såhär efteråt så retar det mej att jag inte satsade på en HH från Vixax!

 
stina

stina

4 februari 2010 11:43

Håller helt med dig.

Jag har fått utstå en del bakom ryggen för att jag väljer att INTE avla på de individer som ej har lämplig mentalitet eller sjukdom som ev kan blossa upp senare då kullsyskon visat sig vara bärare osv Men de kan bli trevliga familjehundar ändå.

Också för att jag ej har plats att då behålla de inköpta hundarna till att enbart hålla dem till sälskapshundar i ca 10-12 år framåt, vilket inte ses med blida ögon hos så kallade hundvänner.

Nej avel är så mycket mer bakom kulisserna, det ska vara ett hållbart och långsiktigt tänkande, inte enbart för att tjäna pengar vilket man knappast gör.

Tilläggas att jag ej kommit igång med avel pga min kräsna urvalsprocess. Håller de inte hela vägen så får man börja om och vad kostar inte det !!!
Långtifrån alla hundar SKA gå i avel eller passar till tjänstehundar drag osv

Fast jag undrar en sak.....får man inte göra tillägg i avtalen ?
Det är upp till fodervärden att kodkänna vilkoren eller ej då ?

http://samojederna.zoomin.se

 
AnneGry

AnneGry

7 februari 2010 00:47

Hei Marie,
Trist for deg og forverten at det har utviklet seg slik. Men, jeg lurer på det samme som Noelle, så har du ork skriv gjerne noen ord om hvordan du tenker. Det hadde jeg virkelig satt pris på! malinois@c2i.net.

De gamle "hundskolan" kontraktene er nok ikke løsningen, nei. Men det vet du nok ;)
Tror nok man skal gå motsatt vei: jobbe enda hardere på å finne forverter som man tror klarer å forvalte hunden, og blande seg minst mulig opp i trening og oppdragelse. Men følge opp med genuint interesse, og oppmuntring. :)
Kritikk av treningskameratene til forvert (vet ikke om du har gjort det) bør man nok unngå..... :)
Og, ja - jeg vet at det ikke er lett! Hahaha, jeg hadde ikke fått solgt en eneste valp jeg - for ingen ville vært "gode nok" til å få kjøpe de. :)
Håper det ordner seg for dere begge.

http://www.udda.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards