Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Skyddshelg & Jägare!

Av Marie - 2 november 2009 08:25

Skyddshelgen blir den 28 & 29 November. Det blir närmast sörjande , valpköpare och ett par goda vänner.

Ska bli jättekul! Som det är nu kan det bli någon extra plats över så tjoa till om du vill vara med.


**************************************************
********************************


Jag funderar på att maila till "Svensk Jakt" eller skicka in en insändare med snigelpost...

VARFÖR måste 99% av alla Jägare vara så fruktansvärt otrevliga!


Lite bakgrund... min erfarenhet genom alla år där jag vandrat mycket i skog och mark är att hjortar, rådjur och vildsvin är förvånansvärt orädda, de kommer mycket nära, de stannar ofta och tittar på oss, och vissa ggr får man nästan "schasa" iväg dom. Det hör till undantagen de gånger man INTE ser något vilt på promenaden.


Det gör att man tränar sin unga hund på att INTE jaga, från det att den är liten, man får två meter hals och ögon som skådar långt i fjärran, allt för att man ska upptäcka djuren FÖRE hunden.

Hunden får INTE springa ut i skogen utan ska hålla sig på stigen/vägen där man går...

Och man har helt enkelt KOLL på sin hund.



Så går man i skogen och följer vägen i godan ro, hundarna lösa på max 25 meters avstånd och på vägen, då kommer Jägarna i Bil, vevar ner rutan och SKRIKER-"KOPPLA HUNDARNA"

-Dra åt helvete blir den första reaktionen....


Detta är inte första gången man stött på Jägare, och som sagt 99% är så jäkla otrevliga, de gapar och skriker och beter sig...


Tänk om de istället hade vevat ner rutan och sagt" hej, vi jagar här idag vill du vara snäll och koppla hunden"


Inte bara hade jag kopplat upp, jag hade vänt och gått åt andra hållet för att visa respekt.


Men vad är det som gör att dessa män tror att de har rätt att bete sig som idioter så fort de kommer ut i markerna?


Nu vet jag att det finns människor därute som INTE har koll, och som HAR hundar som jagar. Men det innebär ju inte att man får bete sig som en idiot för det.



Jag har en egen teori, jag är övertygad om att djuren i skogen är vana vid oss hundägare, ryttare, cyklister mm, vi ingår liksom i det dagliga livet, och vi ser även dessa hjortar, vildsvin och rådjur VÄLDIGT ofta...

Men vi klättrar aldrig upp i några jakttorn och vi går inte runt med adrenalinpåslag och "jakt-kläder" eller har bössor med...


Jag är fullkomligt övertygad om att Djuren i skogen känner av Jägarnas Adrenalin, känner av när dessa stora Jeepar

kommer in i skogen, med män (och kvinnor) som har vissa kläder, bössor och säkert är spända av förväntan och luktar på ett visst sätt, de sitter i torn och det blir ett annat rörelsemönster...


Det kan tom vara så att i de delar av skogen där det rör sig MEST människor, och man spärrar av för jakt, då fattar djuren misstanke eftersom det helt plöstligt inte är som "vanligt" längre.


Att Jägarna har svårt att skjuta djur och att se djur beror nog INTE på att vi övriga civila skrämmer bort djuren...


Så sluta beté er som ouppfostrade skitstövlar!







 
 
Ingen bild

stina

2 november 2009 09:42

Jaa, kan inte annat än att hålla med dig om att djuren i skogen läser av förändringarna och inte är det vi som jagar bort dem !

Så fungerar det på savannen bla. De ser på ett lejon när det börjar bli jakt och när det inte är det så lever de förhållande vis nära varandra.

Synd att de är så F*at otrevliga jägarna :(

 
Sanna

Sanna

2 november 2009 12:35

Ja, det förbaskade viltet är ju mer eller mindre tama verkar det som. Själv skickar jag hunden på rådjurskräken härute för att få iväg dem från min mark men nog fasen står de där och betar igen efter nån timme....! Ska tillägga att det rör sig om den lydiga schäfern som vänder vid tomtgränsen och inte om tokmallen:-D

http://www.rohult.se

 
Ingen bild

mia

2 november 2009 13:23

Kan bara instämma i det du skriver...

 
Ingen bild

AK

2 november 2009 16:42

Allemansrätten upphör ju inte att gälla bara för att det jagas. Brukar vara ute och träna spår och annat som vanligt - med neonkläder dock både på hundar och folk! De har inget att komma med, vi andra får vara precis hur mycket vi vill i skogen.

 
Ingen bild

L@sse

2 november 2009 17:58

Tror det vore en välgärning om du skrev en insändare. *pushar på*

Klubben för inbördes beundran behöver upplysas om att dom inte äger all mark och allemansrätt bara för att dom betalar jaktarrende. Vet inte om man får rätten att vara otrevlig med vapenlicensen/jägarexamen. Men det verkar nästan så. Dom får väl nån machokick. Jag har oxå träffat på jägare i naturen och 9 av 10 é fan otrevliga. Trots att många av dom även är hundägare. Så buss på dom Marie! REVIR!!!

---> AK
Har du nån länk, eller nåt, till var man kan läsa om att "Svensson" får utnyttja allemansrätten trots att jakt pågår? Vore bra att kunna skriva ut och ha i plånboken. Det har jag gjort med Jaktlagen §6, om att hunden inte nödvändigtvis måste vara kopplad.

Att ha ett neontäcke på en malle é ju inte fel, med tanke på hur skjutglada jägarna är, och hur snarlik ett rådjur en malle är i färgen.

 
Marie-louise W

Marie-louise W

2 november 2009 20:18

Jag kan inte annat än att hålla med. Har dessutom träffat jägare som inte brutit bössan och samtidigt stått och gastat inte roligt alls jag kände mig ganska rädd, när en stor karl står och skäller på en som en bandhund och dessutom har vapen som är skjut klart.

http://htpp://mygganosirrah.bloggagratis.se

 
Carolin

Carolin

2 november 2009 20:33

dessa jägare.... jag blir så förbannad på dem!

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

 
Martin

Martin

2 november 2009 21:33

Hittade detta i jaktlagen:
27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Du som allsmäktig jägare äger full rätt att avhysa allt folk och fä från din jaktmark. De ska ge fan i att gå i skogen när du ska skjuta vilt om kring dig. Du äger också rätt att använda verbala tillhyggen av det grottmänniskolikande slaget.

Ser ni, det står ju i lagen. =)

http://www.sporthund.nu

 
Ingen bild

L@sse

2 november 2009 22:21

---> Martin
Du glömde visst att sätta texten inom " "... :-P

 
Ingen bild

Jenny

3 november 2009 02:24

Även jag har kommit kläm med jägarna här ute. Man får knappt ens sätta foten i skogen, med djuren kopplade eller inte. För att man "stör". Dom stör mig också, min skotträdda hund skiter ner sig varje gång dom pepprar efter någon älg. Men inte går jag ner till jakttornen och skriker på dom för det?

Jag har fått lära mig att hundarna visst får vara lösa, men inte bevära viltet, dvs jaga. Men alla jägare verkar per automatik tro att alla hundägare har dålig pli på sina djur. Ska hundarna gå kopplade på asfaltsvägar under tiden jakten pågår?

 
Ingen bild

Dibs

3 november 2009 03:22

Jägarna har väl inte nån sorts företrädesrätt i skogen? Går folk där får de banne mig inte skjuta.

 
Ingen bild

AK

3 november 2009 07:06

==> Martin
Har ingen länk tyvärr men att lägga spår med sina hundar räknas som sk enskild träning och det är OK, likaså är det helt ok att plocka bär och svamp vart du vill i skogen precis när du vill! (Ja inte på skyddsobjekt då). Vill du lägga spår eller plocka kantareller precis framför/runt jakttornet så kan du göra det.

 
Ingen bild

Kerstin

3 november 2009 09:54

Bara för att jägarna uppför sej som åsnor så behöver inte vi hundägare sänka oss lika lågt

 
Ingen bild

Linda

3 november 2009 22:32

Håller med er.
Min egen erfarenhet av många jägare är oxå att de har en hundhållning ala 50 - tal
Den står helt stilla o är många gg ganska nära djurplågeri.
Hundarna står i löplina el bor helt o hållet i hundgård, de får ganska dålig kost o muskelträning med tanke på prestation osv

Vill dock även tillägga att ALLA jägare el jakthundsägare har hundhållning på detta sättet.Tack o lov börjar många av dem dö ut....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards