Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009

SM reflektioner

Av Marie - 31 augusti 2009 07:35

Först av allt så är kameran återfunnen...jag är själaglad!


Så till SM...som publik tyckte jag arrangemanget var jättettrevligt,lite väl tidiga mornar förstås och så jättedåligt att det inte fanns något pubtält under lördagskvällen på tävlingsplatsen..Jag och Lotta skojade om att det hade behövts en ambullerande festkommitté till SM.

För oss som inte ville gå på Grand Hotel så fanns INGET!

Men för övrigt var det bra och komprimerat, bra priser i Cafeterian och trevliga funkitionärer. Överlag får Falkenberg 4 av fem apportbockar* he he he*


Det är alltid kul att åka på SM, man träffar folk från hela Sverige som man bara har mailat med eller som man inte träffat på länge.


Jag får tacka alla er som kom fram och presenterade sig som "blogg-läsare" alltid kul att få ansikte på människor.


En sak som slog mig var att jag har aldrig tidigare sett så många bruksmallar tidigare, det kryllade av bruksmallar , många valpar unghundar...


Det bekräftar bara det jag tidigare reflekterat över, Mallen har blivit en modehund och nu prånglas det ut mallar i parti och minut....men inte riktigt den typen av hund som JAG kallar bruksmalle....men det kan man ju tvista om...


Så Söndagens avslutande skyddstävling då...IPO´t var ju rena katastrofen....HAR vi inte bättre ekipage i Sverige eller hade Så MÅNGA en dålig dag? Detta skall ju vara de BÄSTA ekipagen i Sverige???

Det fanns givetvis några som stack ut och gjorde programmet jättefint.


Och man kan ha olika åsikter om uppfödning och hur och vem man samarbetar med...och kan jag ha starka  åsikter och tycka att saker och ting är mindre bra och skriva ut det här så vore det väl fan om jag inte kan skriva ut när saker och ting är BRA också....


Jenny Höglund med Treón gjorde ett fantastiskt fin skydd! Det var så bra så man kunde bli tårögd...men så fick hon också 98 poäng och vann därmed SM

GRattis!


Svenskskyddet då? Tja...det var heller inte ett av de bästa SM jag sett

Frida gjorde ett jättefint skydd, Sverker och Ralf hade också hundar som gick riktigt bra,även Coch ser trevlig ut, resten var inte riktigt så som man hade förväntat sig kanske...eller så är det bara så att Tikar inte riktigt blir lika "häftiga" som hanar...


Det var lite tråkigt att när  Kes nu var här  i Sverige(en MR kille frånBelgien) så  fick han kanske inte det intrycket av det svenska programmet man hade kunnat önska. *ha ha ha* Nu kommer det bli ännu mer snack när man kommer ner att vi inte har "rejäla" hundar i Sverige *he he*


Sen får jag väl sticka ut hakan och säga att MR Gere blev såååå Uppdömd, både på lydnaden och skyddet, det är skrattretande att se....

Eller tragiskt....och så orent han gick?(Haltade alltså)  Jag hörde att det lämnades in en protest för att han gick så orent men det blev tydligen inget av den...

Annars är ju Gere en hund som går bra i skyddet inte tul tal om det, men han fick en hel del "gratispoäng"


Ja domarnas  bedömning lämnar många och stora frågetecken..


Ett stort Grattis till alla som TOG sig till SM och till er som INTE vann så bättre lycka nästa gång!


Jag har haft det supertrevligt och ser fram emot nästa SM redan...
















 
 
Ingen bild

Lena & Aija

31 augusti 2009 10:00

Jag pratade med en av SM dommarna i spår i telefon igår eftermiddag och Gere undersöktes av veterinär pga protesten och man kunde inte hitta något fel på honom ;)

 
Ingen bild

danne

31 augusti 2009 11:36

Har man rejälare hundar i belgien/mondioring då, alla sveriges rejäla hundar tävlar väl inte SM i svenskskydd? Vissa schäferägare är ju inte så impade av europas sport/IPO-hundar, inga "tjänsteschäfrar" direkt, men det finns väl olika typer här som där. Men kanske annorlunda i malleavlen.

 
Ingen bild

Eva

31 augusti 2009 11:58

Alltid intressant att läsa reflektioner (i negativ form) av någon som inte tävlat i stora sammanhang själv... Det trycket som blir på hundarna av en ny plats med mycket folk och ljud, den extra hårda bedömningen som görs på mästerskapsnivå etc... Jag tycker att hundarna gjorde ett bra jobb med tanke på den press de utsätts för i miljön på ett SM... På en vanlig bonnatävling är ju allt "snällare". Nej, Marie, ut och tävla själv så får du se hur "lätt" det är...

 
Ingen bild

Marie

31 augusti 2009 12:02

Har aldrig påstått att det är LÄTT.....

 
Ingen bild

Marie

31 augusti 2009 12:05

Skönt att Gere blev undersökt och att han var ok, det SÅG märkligt ut, och han BLEV uppdömd i många moment jämfört med andra...men sånt har man sett förr:)
Men det var väl skönt för alla schäferälskare att "ordningen" blev återställd med en Schäfer i topp *blink blink* Jag tillhör dom som GILLAR Gere, men ALLA ska få lika bra/dåliga poäng för lika utfört arbete

 
Ingen bild

Karro

31 augusti 2009 12:06

Är ju bara så tramsigt att inte schäferfolket är med på bruks-sm utan håller sin räk-tävling högre.. Iofs var väl nårga uttagna till VM oxå, och ska tävla i dagarna men ändå.. Men det e väl de gamla lägren som fightas som vanligt..

 
Ingen bild

Linda

31 augusti 2009 12:11

Gällande de sk bruksmallar som fanns i alla varianter på sm..det känns som det börjar gå troll i det för gud så dåligt de kan se ut o uppföra sig.
Alltså inte på något bra sätt som säljer rasen framåt. Såg en hel hög unghundar som såg malätna o helt skrangliga ut o som gick konstant med svansen upp under magen
Detta modesyndrom såg jag även under jaktmässan i helgen; massa tysk terrier i olika färger storlekar o många med mkt dåligt temprament
Men som sagt vi har sett det på border collie, malle, chihuahua, fransk bulldog, spets,tysk terrier o wachtel. Hoppas bara vi slipper se det på sarpalinac, ovtjarka, tosa o barboul i framtiden - för då e vi farligt på det

 
Alexandra

Alexandra

31 augusti 2009 13:06

Kommentarer som Evas känns verkligen helt onödiga. Om man har tävlat (i stora eller små sammanhang) eller inte har ingen som helst anknytning till var persons hundkunskap.
Alla är inte tävlingsmänniskor och har som mål att tävla SM (eller ens att tävla alls), måste det betyda att man är okunnig???

Om SM skulle innebära en sån otroligt "svår" miljö för hundarna då vill jag hävda att man inte har tränat hunden på bästa sätt (eller att det är en riktig skräphund).
Det finns många sätt att utveckla sin hund och man gör det inte bäst genom att alltid träna på "gröna planer". En hund som utsätts för både det ena och det andra (d v s VÄLDIGT varierad träning) kommer inte att lyfta ett ögonbryn över miljön på ett SM.
Jag tycker att det är sååå synd att MR inte blev godkänt här i Sverige. Är det något som innebär en del utmaning för både hund och förare så är det väl MR......
Med detta sagt menar jag inte att det är "a piece of cake" att ta sig till SM, självklart ligger det mycket tid och träningstimmar bakom. Och innan någon undrar om jag själv är ute och tävlar så är svaret nej, jag är ingen tävlingsmänniska och satsar på att jobba med min hund på helt andra sätt än mot de traditionella bruksgrenarna. Visst har jag mål men inte SM.

Jag håller inte alltid med Marie i alla hennes tankar och komentarer men en sak som jag definitivt håller med om, och har reflekterat över efter att ha följt Malleaveln i många år, är att Mallen numera (på många håll) avlas för att vara "var mans hund". De riktigt (i mina ögon) rejäla hundarna är svåra att hitta nu för tiden, både på tävling och i tjänst. Tråkigt!!

http://mallenutt.webb.se

 
Ingen bild

Tomas

31 augusti 2009 17:06

Ja, det var riktigt generös bedömning på vissa håll:) Men så är det väl vid bedömningssporter tyvärr!

Håller med dig om att det var mycket mallar på SM, var kommer de alla ifrån?! Och varför är det så många gula (riktigt ful färg) mallar? Är det blandat med labrardor eller grandisar eller varifrån kommer den där urtvättade fula gula färgen? Usch de ser ut som såna där urtvättade bleka schäfrar. Och dåligt med muskler, får de ingen träning utöver skyddsträningen en del? Usel hundhållning ser man ju att det är när man inte ens bryr sig om att hålla sin hund i god trim och välmusklad. Sen är ju svenskskydd så tråkigt, tråkigare än att titta på färg som torkar:)

 
Ingen bild

danne

31 augusti 2009 18:01

Ja, IPO är ju sååå roligt att titta på;)
Fast håller med till viss del, men är det en bra hund som gör ett bra skydd är det ganska underhållande.

 
Ingen bild

Ann- Marie

31 augusti 2009 20:56

Då Blackneck's måste stå för den största procenten mallar i landet så kommer väl många därifrån (det föds upp ca 180 mallar/år och Blackneck's har väldigt många valpar/år... Många av deras mallar, (speciellt tikarna) är väldigt små, ljusa och tyvärr i blandreserverade/rädda... Jag har träffat Blackneck's tikar som vägt runt 17-20 kg som vuxna!!!!! Hemskt!

 
Jenny

Jenny

31 augusti 2009 21:15

Ang. miljö och SM så kan jag bara säga till Eva; Jag har en tik hemma som inte är uppe i elit och inte heller deltagit på SM. Men ändå satt min tik med på läktaren när det visslades, folk klappade händer och tjoade utan någon som helst reaktion.

http://www.balleronn.se

 
Ingen bild

PA

31 augusti 2009 21:22

Hon kanske är döv;-), eller så är det skillnad att sitta passiv och inte vara aktiv, eller att vara under koncentration och prestera något. Vissa hundar är ju dessutom helt utan drifter och uppvisar inte heller någon rädsla på ex MH:n, det är inte sunt... En frisk hund ska kunna bli rädd... Vad har du för meriter på din hund? Lydnadsklass eller??

 
Jenny

Jenny

31 augusti 2009 22:42

Vad har meriter med saken att göra? Kan man inte uttrycka sig om man inte vunnit alla mästerskap?

En hund ska absolut kunna bli rädd, men att störas ut av en SM-miljö så kan man undra vad det är i miljön som är jobbig? En hund som är så illa påverkad av SM att den inte kan prestera är antingen kass i skallen eller tränadm på isolerat ställe.

Sen kanske jag är konstig, men jag anser att hundar som har problem med något störs ut betydligt mer i passivitet än aktivitet? Hunden får istället en uppgift att fokusera på.

http://www.balleronn.se

 
Ingen bild

Tant

1 september 2009 01:29

På tal om att tävla o inte tävla. Såg KUR dressyren på tv häromdagen (hästar) Jag har aldrig ridit tävlingsdressyr men ändå vet jag hur en bra häst rör sig. Såg en svart hingst som gjorde sitt program elegant och med så stor framåthållning så det var äkligt att se. Jag kan inte sätta poäng i dressyr, men detta såg jag att denna häst kommer att få höga poäng, och JAPP det fick den, världspoäng, alltså det högsta inom KUR.
Hur kunde jag se detta dåjag inte tävlar själv, hmmm ! Ja jag vill bara säga det till negativ i inlägget längre upp. Man behöver inte ha tävlat själv för att inse hur poäng sätts eller hur det skall se ut när det går bra resp går dåligt. Det gäller att ha känsla för det och framför allt intresset.
Alla som tävlar har heller inte känslan.
Hejja Marie som har känslan och framför allt ögon att se med ;-)) !

 
Ingen bild

Noelle

1 september 2009 07:46

Det var fanimej mallar i vart enda snöre!! Det är en modepryl mera än någonsin.

Det är synd för man köper en malle för att man vill ha något väldigt mera rejält och galet tycker jag... och nu kommer det bli omplaceringshundar osv osv

 
Martin

Martin

1 september 2009 11:20

Vänd på diskutionen istället? Är det nödvändigtvis en dålig sak att mallarna börjar synas ute mer och mer? Att en del uppfödare avlar på lik är ju faktiskt deras problem. De uppfödare som valt en annan linje kommer ju köra sitt race och vi som vill ha en malle med pulver i vet vilka dessa uppfödare är och vilka linjer som är värda något.
En sak till, lägg för fan av att kalla ett djur för en modepryl!

http://martins.dinstudio.se

 
Ingen bild

L@sse

1 september 2009 12:46

"En sak som slog mig var att jag har aldrig tidigare sett så många bruksmallar tidigare, det kryllade av bruksmallar , många valpar unghundar..." Hur många utställningsmallar fanns det i publiken då?

En icke hundägande kompis till mig har stuga i Skrea strand och han passade på att besöka tävlingarna. Han smsade mig: "Gott om mallar här. Din verkar vara ovanligt lydigt jämfört med många mallar i publiken." Så tyvärr är det nog så att mallen håller på att gå samma öde till mötes som t.ex rottweiler, ridgeback m.fl gjort när det finns pengar att tjäna. Rasen fullkomligt exploderar i antal. Tillgång och efterfrågan kanske, men aldrig har det varit bra för hälsa & mentalitet. Mallen är på väg att bli för populär. Den är tyvärr för bra för sitt eget bästa, kan man säga.

Jag har i år sett mallar med ägare/förare i snöret, där jag skulle förväntat mig att det skulle kommit en pitbull gåendes istället. Sånt såg man aldrig förr. Spontant har jag då tyckt synd om mallevalpen (som det oftast varit). Stor risk att den blir omplaceringshund. Och inte lär den bli rätt aktiverad och få ett meningsfullt liv heller.

Jag håller med Martin i "De uppfödare som valt en annan linje kommer ju köra sitt race och vi som vill ha en malle med pulver i vet vilka dessa uppfödare är och vilka linjer som är värda något." Dom har man ju redan lagt till bland sina "Favoriter"...

 
Ingen bild

mj

1 september 2009 18:48

varit inne på Lohta marungas sida och studerat sm bilderna. finns ingen som använder munkorgen som Geere bortsett från Buttrix och A`best. kolla in själva och jämför... En mycket rättvis sm segrare tycker jag. Gäller ju att vara bra i alla grenar denna dag.:)


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards