Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

Kan man SE

Av Marie - 20 augusti 2009 20:53

på en hund om den kan bli tjänstehund?? Kan man bara genom att titta på träning och tävling SE om en hund kan bli polis/väktarhund?


Jag tror inte det, annars hade man inte behövt MH, MT och L-test...


MEN vad jag TROR att man kan se om man har tittat på många hundar, det är om det finns potential! En MÖJLIGHET! Kommer det att hålla hela vägen???
Nä det kan man inte veta, men jag tror ändå att man med ett tränat öga, om man dessutom får lov att kampa lite med hunden, kanske köra en anskällning på sig själv...se blicken,  känna attityden ...att man kan säga att den HÄR individen kan man våga satsa på...håller det hela vägen ut, räcker den till?

Det vet man inte förrän den är i tjänst.


 Så när jag skriver Tjänstehundsmaterial och rejäl hund, så är det så jag tänker....Jag skulle inte drömma om att förbigå Korningsdomare, Mentalbeskrivare och besiktningsmän inom polisen och säga att jag VET att den och den hunden kan bli tjänstehund...


*bara för att förtydliga så inte mina vänner tror jag har fått hybris*



 
 
Ingen bild

Mia

20 augusti 2009 21:17

Men, en fråga.. tjänstehund, innebär det nödvändigtvis att hunden är superbra? Eller bara att den jobbar, i tjänst? Det springer ju omkring otroligt många hundar i tjänst idag som inte direkt är några stjärnor på nåt sätt.. Mest schäfrar kanske, förvisso

 
Ingen bild

Tant

20 augusti 2009 21:58

Jag tror att ett tränat öga kommer snart se om hunden håller till tjänst eller inte för att sedan ta fram de egenskaperna de vill ha
i hunden, men ändå behövs ett bra s.k start material.

P.S De finns många tjänstehundar hehehe
bevakning, räddningshund m.m
Då är ju hunden till tjänst ;-)
Oavsett om de är bra material eller inte.
Så vist springer det omkring många tjänstehundar. Haha de har ju titeln tjänstehundar och då måste de ju vara super bra . Obs ironi ;)

 
Ingen bild

d

21 augusti 2009 11:11

Med tjänstehund i det här fallet menas väl en hund som är god nog att klara L-testet för polishund/väktarhund skulle jag tro. Lägsa standarden måste ju vara högre för en tjänstehund, då ett antal bra tävlingshundar inte klarar av ett L-test,om nu ett svenskt L-test är det bästa att testa en hund på,vet inte hur man testar polishundar i holland/belgien som exempel. Man kan ju undra hur vanligt det är att en hund som gör ett rejält intryck på en skyddstävling inte duger till tjänst, intressant diskussion;)

 
Ingen bild

Mia

21 augusti 2009 13:48

Man kan ju se det på 2 sätt. Det finns tävlingshundar och så finns det bra tävlingshundar. Sen finns det godkända polis/väktarhundar och så finns det bra godkända hundar. Samma sak antar jag det är i tjänst, det finns bra och dåliga hundar. En hund som får 290+ i IPO flera gånger borde anses vara en "bra" tävlingshund, men det kan ju vara en poänghund, som gör allt som den ska utan att för den skull imponera mer än just poängmässigt. Sen finns det hundar som får lägre poäng som kanske verkar mer rejäla i enskilda moment. Jag tycker begreppet tjänstehund suger, då det inte säger ett skit om hur bra en hund är.

Det finns säkert fler nivåer av både tävlings och tjänstehundar, godkända, bra, riktigt bra och imponerande.. Finns det nåt som säger att en bra tjänstehund inte skulle kunna vara en bra tävlingshund och tvärtom? Nej, det tycker inte jag. Självklart kan den säkerligen vara både och.

 
Ingen bild

d

21 augusti 2009 14:41

Jo,fast även hundar som går imponerande rejält i skyddet klarar ju inte L-test alltid, men det kanske är relativt ovanligt. En bra tjänstehund behöver inte vara en bra tävlingshund hör man ju däremot då och då, om det nu är så.

 
Kattis

Kattis

23 augusti 2009 02:30

Vart har sådana här intressanta och underhållande diskussioner tagit vägen i workingbreeder-gruppen? :-)))

http://www.geocities.com/kattis_ghetto

 
Ingen bild

Marie

23 augusti 2009 09:46

Bara att slänga ut facklan där Kattis:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards