Kennelmamma, Tonårsmamma, Älskarinna, Bonusförälder och Bitch!

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009

Copy Cats?

Av Marie - 19 augusti 2009 12:17

Så damp Spike ner i Sverige ....

(Jag har aldrig begripit det där, varför köpa in en hane när man har så litet avelsmaterial, det är ju bara att para med hanen ändå....)


Och när alla ens tikar är parade, vad gör man då?

Det finns ju ingen annan här i SVerige som kommer att använda honom...


Jag vet ju att hjärnan bakom den mesta HH-avel tidigare har varit Nuvaraqnde ägaren av Havrevingens kennel så det kanske inte är så konstigt att andra åker snålskjuts i kölvattnet...


Spike har varit en hane som tidigare diskuterats och han var ev tilltänkt till en tik i Sverige ..(det stod på en hemsida för något år sedan.)


Detta har någon tagit fasta på och så VIPS , istället för att leta eget material så tar man det som någon annan redan hittat...*surprise*


Och så tror man att folk ska tycka det är bra????

Nu hör till saken att jag har pratat med tikägare om Spike , jag har träffat Spike, pratat med husse, sett honom träna...Jag har honom på film och på bild...Spike är en "randig malle" , mycket gult bakom och han uppför sig som en typisk standard  "IPO-malle"  Jätteintensiv i sitt skyddsarbete,(I IPO-ärm) mycket kamp...men sedan var det ganska tunt.


Spike är en hund som jag tittade på för ett par år sedan och konstaterade att jag SJÄLV inte var intresserad av att använda honom...det är INTE min typ av hund,inget WOW utan mer bara "Jasså"


Som jag skrivit tidigare vill jag ha rejäla hundar, i en rejäl hund för mig finns det också ett aggressionspaket, hunden ska inte/behöver inte arbeta i aggression givetvis, men det måste finnas i hunden för att det skall bli lite "djävlar anamma" och attityd i kampen...det syns så väl i bevakningar bla...



Ja ja, Jag ser att Towa var klok nog att avstå Spike (klok enligt mitt tycke)


Missförstå mig rätt! Spike är en trevlig  tävlingshund, en "lagomhund"  en jättefin randig IPO-malle

Social och med leklust ..men det är enligt mig inte en rejäl avelshane...


MEN smaken är som baken delad

Siktar man på att föda upp IPO hundar och har det som största intresse så blir det ju IPO hundar man föder upp.


För oss övriga som satsar mot tjänst så räcker inte Spike till.


Nedan en ung Spike filmad i Belgien när jag var där *hmm* bildbevis dyker upp:) Trevlig IPO hund:)










 
 
Ingen bild

jakob

19 augusti 2009 20:05

Kan man se på en video bara hur rejäl en hund är då, säger inte att du har fel, bara undra? En sak till, är en typisk "IPO-malle" inte så lämpad för svenskskyddet heller, läste nånstanns vill jag minnas att en holländare avlad för KNPV kanske inte är så lämpad för att nå långt inom IPO, då de kan sakna lite "will to please" för lydnaden och kamplusten kanske kan bli lite besvärande, är ju stor skillnad på kontrollen i IPO och KNPV i bitarbetet exempelvis, även om det förståss kanske mest är en fråga om olika sätt att träna hunden för respektive program.
Likadant har man ju självständingt sökarbete efter figuranter i både KNPV och i svenskskydd, kräver det en hund med större mod jämfört med IPO-programmet som inte har den typen av självständiga arbete? Kort sagt, är det mer likanden hudtyper man söker både i KNPV och svenskskydd jämfört med IPO?

 
Ingen bild

MArie

19 augusti 2009 21:04

Jag har träffat Spike Live.
Jag skulle tro det Jakob, men jag kan inte vara säker, somliga människor gillar Spike-typen av hund och vill ha sådana, somliga gillar "tjänstetypen" ALla tjänstehundar är inte bra tävlingshundar och alla tävlingshundar kan inte bli bra tjänstehundar...

 
Noelle

Noelle

19 augusti 2009 21:23

Hänger inte riktigt med här men, är den inte den som köper/lånar hunden som har rätten till hunden oavsett vem som va först eller inte?! Tog inte den första chansen varför ska ingen annan.
Sedan är det ju upp till varje kennel att välja vilken typ av hund man vill använda sig av och vad man vill producera. Sedan kan vi andra tycka och tänka vad vi vill.
Tyckte det här inlägget va lite meningslöst, känns som att det är sådant hära tugg som leder till varför man inte är sams inom hh världen.
Det är pga sånt hära jag personligen väljer att avstå medlemskap i rasklubben.

Noelle

http://my.opera.com/jobbadog/blog

 
Ingen bild

Marie

19 augusti 2009 21:39

Står dig fritt att tycka!

 
Noelle

Noelle

19 augusti 2009 22:06

Klart precis som det är fritt att skriva.

http://my.opera.com/jobbadog/blog

 
Ingen bild

Catta m flock

20 augusti 2009 08:11

Min fråga är... vem fotar du??? En snygg figge kanske?? *ler*

 
Ingen bild

Anne

20 augusti 2009 09:19

Men tanke på de urusla betten (ej fullt, fast, mycket oro) hunden har rätt igenom programmet, så är det klokt att avstå hunden om man tänkt sig IPO-avkommor. Blir nästan sur när du skriver att han uppför sig som en "standard IPO-malle". Det är väldigt sällan jag ser mallar med så dåliga bett...och mycket kamp verkar han inte heller ha, medelmåttigt skulle jag säga...

 
Ingen bild

Marie

20 augusti 2009 10:18

Till hans "försvar" så är han ung här och det finns betydligt bättre filmer på honom...

 
Ingen bild

d

20 augusti 2009 11:29

Behövs det mindre "will to please" i svenskskyddets lydnad jämfört med IPO?
Två filmer till på spike, skulle vara kul att se en film på en rejäl hund i skyddet, för att se skillnaderna isåfall.
http://www.youtube.com/user/hollandseherderspike#play/uploads/4/oJ2rpmN449M

http://www.youtube.com/user/hollandseherderspike#play/uploads/8/HLGBMs7iaxQ

 
Ingen bild

Mia

20 augusti 2009 11:34

Hehe, att det endast krävs en film på en unghund för att veta hurvida den är lämplig i avel eller inte för en speciell sport var nåt nytt.. Kanske räcker titta på sovande hundar för att avgöra om dom är lämpliga för tjänst oxå då.. Mycket ska man då läsa..

 
Ingen bild

Peter

20 augusti 2009 20:49

Du som har avelsverksamhet borde ju veta att rofyllda, fasta bett går i arv i allra högsta grad...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 12 februari 2013 12:24

Sista skälvande dagarna i Vilnius och jag har mer eller mindre fasat ut mig själv…så nästan inget att göra på jobbet… Nu har jag varit i Vilnius  sedan slutet på Oktober, Jösses vad tiden sprungit iväg…   Annars är det ju s...

Av Marie - 8 november 2012 11:29

För att citera Robban Broberg, det är ÖKEN! Vilnius är bara grått, grått ,grått, grått....och ännu mer grått... Jobbar 9-18 Litauisk tid vilket är 8-17 Svensk tid...Mitt svenska resesällskap roar sig med lite gym träning på kvällen och sedan hote...

Av Marie - 1 november 2012 12:14

Andra veckan i Vilnius går mot sitt slut, här är det en "public Holiday" idag och bara vi som jobbar "internationellt" jobbar. Vad GÖR jag då? Jag har det sista året varit operationellt ansvarig för SEB interna Servicedesk, dvs alla som är anställd...

Av Marie - 15 oktober 2012 10:33

Livet i Storstan rullar på…Jag har dedikerat de sista två åren till mitt arbete,. Jag trivs verkligen kanon med jobbet jag haft , jag har utvecklat mycket av min roll själv och känner att jag verkligen har gjort  skillnad .  Nu har kunden dock...

Av Marie - 8 augusti 2012 13:37

Det är så sorgligt med människor som saknar sjukdomsinsikt, alkoholism är en hemsk folksjukdom och inget man skulle behöva skämmas för, men man måste förstå när det är dags att söka hjälp! Man måste VILJA ha hjälp, och INSE att man är sjuk!Vad gör ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vovve

Länksida


Ovido - Quiz & Flashcards